چری آریزو 5 اتوماتیک لاکچری
Chery Arrizo 5 automatic-luxury
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    شرکت مدیران خودرو که پس از تجربه‌ عرضه‌ خودروهای ام‌وی‌ام در ایران به‌دنبال ارائه‌ مدل‌های لوکس‌تری از خودروهای چینی بود، به‌سراغ شرکت چری رفت تا خودروی آریزو ۵ این شرکت را به بازار عرضه کند. پس از آریزو ۵ لاکچری دنده‌ای، دومین تیپی که از این خودروی کامپکت جدید چینی به بازار فرستاده شد،‌ تیپ لاکچری اتوماتیک بود. چری آریزو ۵ لاکچری را می‌توان با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ بزرگ با نوارهای کرومی توصیف کرد که شما را به یاد طراحی هیوندای اکسنت می‌اندازد و طراحی پشت خودرو که یادآور هیوندای الانترا است. همین شباهت به طراحی هیوندای درون کابین هم دیده می‌شود، با این تفاوت که به‌نسبت هیوندای در داخل کابین آریزو با متریال پلاستیک بیش‌تری مواجه می‌شوید. طراحی داخلی خودرو حال و هوای اسپرتی دارد که دوخت قرمز رنگ و برجسته در روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط در به‌وجود آمدن این حال و هوا نقش بسیار موثری دارد. آریزو ۵ در مدل لاکچری اتوماتیک که جعبه‌دنده‌ اتوماتیک CVT دارد، از موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۱۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر سود می‌برد. شتاب این مدل بیش‌تر از ۱ ثانیه از مدل دستی کم‌تر است و بیش از ۱۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت ثبت‌شده برای آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. از مزایای این مدل مصرف پایین بنزین آن است که در مصرف ترکیبی حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. این تیپ از مدل دنده‌ای کمی سنگین‌تر است و ۱۳۸۷ کیلوگرم وزن دارد تا سدان نسبتاً سنگینی به‌حساب بیاید. این خودرو مثل مدل دنده‌ای آن مجهز به کروز کنترل است، از نیروی کمکی فرمان هیدرولیکی بهره می‌برد. توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سنسور عقب، چراغ‌های روز، مه‌شکن عقب و چراغ بدرقه از تجهیزات این خودرو است. از دیگر امکانات مشترک چری آریزو ۵ لاکچری اتوماتیک با مدل دنده‌ای آن می‌توان به روکش چرم و دکمه‌های کنترل روی فرمان، رادیو ضبط با قابلیت پشتیبانی از USB – MP3، سیستم تهویه‌ دستی، تنظیمات چهار حالتی برای صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی تاشوی عقب یک‌تکه و آینه کناری برقی اشاره کرد. البته در مدل اتوماتیک امکانات دیگری مثل سیستم رانندگی ECO برای کاهش مصرف سوخت نیز به آن اضافه شده‌ است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱.۸ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۱۶ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۶۰%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    فضای جادار کابین


    شتاب خوب


    امکانات و آپشن‌های رفاهی


    مصرف سوخت پایین


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم نه‌چندان خوب


    تجربه رانندگی

    در چری آریزو ۵ لاکچری اتوماتیک برخی از نقاط ضعف مدل دنده‌ای برطرف و برخی امکانات و آپشن‌ها به آن اضافه شده است. شباهت طراحی زیبا و لوکس چری آریزو ۵ به طراحی‌های هیوندای که هم شامل طراحی بیرونی و هم طراحی داخلی می‌شود، مهم‌ترین جذابیت این خودرو است که توانسته در کنار امکانات رفاهی‌اش برای آن مشتری جذب کند. صندلی‌های این خودرو طوری طراحی شده تا سرنشینان کاملاً احساس راحتی کنند. مخصوصاً سرنشینان عقب، فضای پای وسیعی دارند. به‌علاوه در مدل اتوماتیک به تنظیمات چهار جهتی صندلی راننده تنظیم در دو جهت دیگر هم افزوده شده است. اولین نقطه‌ضعفی که در این خودرو توجه شما را به خود جلب می‌کند، کیفیت متریال استفاده‌شده درون کابین و استفاده‌ بیش از حد از پلاستیک است. روکش چرمی صندلی‌ها که جای روکش پارچه‌ای مدل‌ دنده‌ای را گرفته، تا حدی به لوکس‌تر دیده شدن فضای داخل خودرو کمک می‌کنند. مصرف پایین سوخت در مدل اتوماتیک در کنار فرمان‌پذیری و سواری مناسب، کم‌تر بودن شتاب اولیه‌ این مدل نسبت به مدل دنده‌ای را جبران می‌کند. از امکانات فنی چری آریزو ۵ لاکچری اتوماتیک که با مدل دنده‌ای مشترک است، می‌توان به کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای دو سرنشین جلو و سه سرنشین عقب، کیسه هوا برای دو سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی برای چهار چرخ (چرخ‌های جلو دیسکی خنک‌شونده و چرخ‌های عقب دیسکی سالید) مجهز به EBD+ABS، سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer، سیستم مستقل مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله‌ نگه‌دارنده و ضد لغزش در سیستم تعلیق جلو و سیستم پیچشی نیمه‌مستقل برای تعلیق عقب اشاره کرد. از تجهیزات جانبی مشترک این مدل با مدل دنده‌ای هم می‌توان از سیستم بالا رفتن اتوماتیک پنجره‌ها هم‌زمان با قفل شدن درها، تنظیم برقی آینه‌های کناری، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، رادار عقب با سه سنسور و چراغ روشنایی در روز نام برد که در مدل اتوماتیک با نمایش خطوط کمکی پارک، صندلی‌های چرمی، قابلیت همگام‌سازی موبایل با سیستم صوتی خودرو و سیستم رانندگی ECO برای کاهش مصرف سوخت هم اضافه شده است. پیشرانه‌ این خودرو به‌نسبت وزن و ابعاد خودرو ضعیف است، ضمن این‌که جعبه‌دنده CVT هم از شتاب اولیه‌ خودرو کاسته است. نداشتن کیسه هوای کناری و پرده‌ای، سیستم‌های کمکی ترمز EBA، ضد لغزش TCS، پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کمکی بالارونده HHC و سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها در مقایسه با مدل اکسلنت از جمله کاستی‌های مدل اتوماتیک این خودرو است. با وجود اضافه شدن برخی از امکانات رفاهی نسبت به مدل دنده‌ای، باز هم مدل اتوماتیک نسبت به مدل اکسلنت آپشن‌هایی نظیر کولر برقی، سان‌روف برقی و غربیلک فرمان با روکش چرمی را ندارد.