سیتروئن زانتیا
Citroen Xantia
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

زانتیا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ در فرانسه عرضه شد، اما با وجود توقف تولید این خودرو در فرانسه در سال ۲۰۰۲، سایپا به‌عنوان نماینده این گروه خودروسازی در کشور تولید آن را تا سپتامبر ۲۰۱۰ ادامه داد. زانتیا از همان روز اول که به بازار خودروی ایران وارد شد با استقبال گرم ایرانیان مواجه شد. آن روزها نرمی و شتاب زانتیا به رکن اصلی بحث‌ها پیرامون این خودرو تبدیل شده بود. زانتیا در دو مدل ۱۸۰۰ و Sx2000 به بازار ایران عرضه شد که تفاوت‌هایی را در بعد فنی داشت. حداکثر قدرت که در اس ایکس ، ۱۳۵ اسب بخار است، در مدل ۱۸۰۰، به ۱۱۲ اسب بخار تقلیل می‌یابد. زانتیا ۲۰۰۰ با حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت برتری ۵ کیلومتری بر مدل ۱۸۰۰ به نام خود ثبت کرده است. این برتری در شتاب صفر تا صد نیز نمایان شده، به طوری که این شاخص در مدل دو لیتری ۹.۵ ثانیه و در مدل ۱۸۰۰ حدود ۱۱.۵ ثانیه است. طراحی زانتیا را نمی‌توان در کلاس خودروهای روز دانست. کابین ساده و طراحی نه چندان شگفت‌انگیز جلو داشبورد این موضوع را اثبات می‌کند. طراحی بدنه نیز چندان شما را شگفت‌زده نمی‌کند، به کارگیری خطوط ساده بر روی بدنه و البته شکل خاص کاپوت خودرو تا حدودی تلاش کرده خاصیت آیرودینامیکی در بعد طراحی را حفظ کند. زانتیا به عنوان یک خودروی خانواده حرف اصلی خود را در بعد فنی و راحتی می‌زند، اما برای خیلی از رانندگان مبحث مصرف سوخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وقتی از راحتی سفر زانتیا سخن می‌گوییم از مصرف بالای سوخت آن نیز باید صحبت به میان آوریم. در مدل ۱۸۰۰ زانتیا شما با سوخت ترکیبی ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر روبه‌رو هستید، این در حالی است که در مدل اس ایکس ۲۰۰۰ این رقم حتی تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد که سبب می‌شود این خودرو در کلاس مصرف سوخت متوسط به بالا طبقه‌بندی شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این حجم از مصرف سوخت در حالت ایده‌آل است و اگر خودروی شما تنظیم نباشد مصرف سوخت شما افزایش خواهد یافت. البته استاندارد یورو ۲ موتور این خودرو را را نیز نباید فراموش کرد که امتیاز چندان خوبی در ارتباط با سطح آلایندگی آن نیست.

مشخصات فنی

سرعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت ، ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۹.۴ ثانیه-۱۱.۷ ثانیه


مصرف سوخت ترکیبی

۷ - ۸.۵ لیتر


حجم موتور

۱.۸ - ۲.۰ لیتر


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


تجربه رانندگی

سیتروئن زانتیا خودرویی است که اگرچه از نظر فنی و نرمی نمرات بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، اما این خودرو بدون نکته منفی هم نیست. برخی نکات منفی مندرج در کارنامه این برند فرانسوی سبب می‌شود تا بااحتیاط تصمیم نهایی را بگیرید. شاید برای خانواده‌ها هیچ گزینه‌ای به اندازه راحتی در سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نباشد. نرمی زانتیا یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این خودرو به حساب می‌آید و از این جهت می‌تواند نظر مثبت خانواده‌ها را تامین کند. زانتیا این برتری را مدیون سیستم تعلیق مناسب و اختصاصی‌اش است. تنظیم ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن خودرو یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد زانتیا در زمان تولید محسوب می‌شد و همچنان نیز یکی از پارامترهای جذاب این خودرو به حساب می‌آید. این موضوع این امکان را به شما می‌دهد که بنا به نیاز و سلیقه خود ارتفاع خودروی خود را کم یا زیاد کنید. شتاب و سرعت مناسب و به حداقل رسیدن انتقال صدای خودرو به داخل کابین در مدل‌های سرپای این برند را نیز می‌توان در چارت نکات مثبت این خودرو دسته‌بندی کرد. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتل، سیستم عیب‌یاب EORD به انضمام دارا بودن نمایشگر میزان سائیدگی لنت‌های ترمز برای چرخ‌های جلو را نیز می‌توان از‌جمله امتیازات این خودرو دانست. زانتیا به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی قابلیت حرکت روی سه چرخ را دارد. این آیتم منحصربه‌فرد یک مزیت بزرگ در کارنامه زانتیا به حساب می‌آید. یکی از گزاره‌های با اهمیت در امتیاز دهی به خودرو میزان مصرف سوخت آن است. زانتیا با مصرف سوخت قریب به ۱۰ لیتر، در سیکل ترکیبی نمره خوبی دریافت نمی‌کند. زانتیا با وجود بهره‌مندی از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و همچنین سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه، از لحاظ ایمنی وضعیت چندان درخشانی ندارد. دریافت تنها ۱.۵ ستاره ایمنی از ۵ ستاره سبب می‌شود تا زانتیا را در کلاس خودروهای ایمن قرار ندهیم. جنس صندوق عقب این خودرو از فایبرگلاس است و از سوی دیگر، بدنه زانتیا از ضعف عمده‌ای در مقیاس مقاومت رنج می‌برد که باعث می‌شود در تصادف‌ها خطر بسیار زیادی سرنشینان را تهدید کند. اطلاع از هزینه نگهداری خصوصاً برای خودروهای دست دوم گزینه‌ای مهم به حساب می‌آید. شوربختانه استهلاک زیاد و هزینه نگهداری بالای زانتیا سبب شده تا نمره منفی دیگری در کارنامه‌اش ثبت کنیم. میدان دید شما در زانتیا قابل قبول نیست. این موضوع در عقب، خود را بیش از پیش نشان می‌دهد و این موضوع به نوع طراحی این خودرو بازمی‌گردد.