دنا پلاس اتوماتیک
Dena plus Automatic
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    دنا پلاس را می‌توان گل سرسبد خودروهای داخلی دانست. این خودرو در نسخه‌های دنده‌ای و معمولی نیز از سال ۹۶ تا کنون در بازار داخلی‌ها بی‌رقیب پیش رفته است. با اضافه شدن جعبه دنده اتوماتیک و در مواردی کیت توربو، رقابت را برای باقی داخلی‌ها سخت‌تر هم کرد. دنا پلاس اتوماتیک محصولی بود که پس از استقبال از دنا پلاس معمولی، به بازار عرضه شد. این محصول البته با دنا پلاس توربو اتوماتیک متفاوت بوده و شباهت‌های عمده‌ای با دنا پلاس دنده‌ای دارد. در واقع، دنا پلاس اتوماتیک همان دنا پلاس دنده‌ای است با گیربکسی که اتوماتیک شده است. اوج شباهت این دو خودرو در این است جعبه دنده به‌کاررفته در نمونهٔ اتوماتیک همان جعبه دنده دستی نسخه معمولی است که توسط مهندسان کره‌ای به نمونه اتوماتیک تبدیل شده است. بنابراین، باید گفت دنا پلاس اتوماتیک همان دنا پلاس دستی‌ است که به گیربکس بهینه شده مجهز گشته است. به این ترتیب، این خودرو از همان موتور ۱.۷ لیتری EF7 بهره می‌برد با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور. نکتهٔ مهم اینکه تغییر جعبه دنده صفر تا صد خودرو را از ۱۳.۵ به ۱۴ ثانیه رسانده است. دنا پلاس اتوماتیک مانند دنا پلاس معمولی قادر به رسیدن به سقف سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن با موتور یورو ۴ در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. جعبه دنده ۶ سرعته خودرو نیز دارای دو حالت رانندگی اکو و اسپرت است. نکتهٔ مهم دیگر اینکه آپشن‌های حذف شده از دنا پلاس دنده‌ای مانند سانروف در این خودرو نیز حذف و به آپشن‌ها سفارشی اضافه شده‌اند. در بخش ظاهری نیز دو خودرو کاملاً مشابه هستند و نمی‌توان از این طریق آن‌ها را نسبت به هم تمیز داد. در واقع، دنا پلاس دنده‌ای و دنا پلاس اتوماتیک تا پیش از نشستن در کابین و مشاهده شرایط دسته دنده قابل تشخیص نیستند. نتیجه اینکه تمامی معایب و نقاط مثبت طراحی بدنه و کابین که به دنا پلاس دنده‌ای نسبت داده می‌شد در مورد نسخهٔ اتوماتیک آن نیز صدق می‌کند. نکتهٔ مهم در مورد دنا پلاس اتوماتیک محدودیت تیراژ تولید و البته ناشناخته بودن گیربکس آن برای تعمیرکاران است. بنابراین هنگام نیاز به تعمیر آن ممکن است دردسرهایی برای مالک به‌همراه داشته باشند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۷ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۵۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۲۰%

    فنی

    ۱۰%

    ایمنی

    ۲۰%

    کیفیت ساخت

    ۲۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    آپشن‌های جذاب


    پیشرانه اقتصادی


    نقاط ضعف

    عایق‌بندی ضعیف


    فضای کم کابین


    تجربه رانندگی

    در بررسی تجربه رانندگی دنا پلاس اتوماتیک آنچه بیش از باقی موارد اهمیت پیدا می‌کند، عملکرد جعبه‌دنده ۶ سرعته دو حالته خودرو است. این گیربکس که ساخت شرکت DAE است و از نظر بسیاری کارشناسان کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی دارد و تکنولوژی آن مربوط به ده سال پیش است. شرکت چینی DAE این گیربکس را از گیربکس اتوماتیک تویوتا یاریس الگوبرداری کرده است. عملکرد این جعبه دنده نیز مانند کیفیت ساخت و مونتاژش خوب و مناسب است. تعویض دنده‌ها در آن با تاخیر یا کندی همراه نیست. ضرایب دنده در آن به‌خوبی انتخاب شده و با موتور نیز هماهنگ است. به‌طور کلی راننده با این گیربکس دچار دردسر نخواهد شد. به مدد عملکرد خوب گیربکس، شتاب‌گیری و سرعت‌گیری خودرو نیز خوب است. در واقع، راننده گیربکس خودرو را بلاتکلیف و سردرگم نخواهد دید. تنها مورد این است که خاصیت تیپ‌ترونیک گیربکس دور موتور را در ۱۴۰۰ محدود می‌کند که کمی از هیجان علاقمندان به سرعت خواهد کاست. سیستم تعلیق خودرو که در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب اکسل نیمه‌صلب است، نرمی سواری را به سرنشینان اهدا می‌کند. در داخل کابین دنا پلاس اتوماتیک شاهد تنش یا انتقال ضربات به شکلی آزار دهنده نیستیم و به‌طور کلی خودرو سواری نرمی دارد. فضای ایزولهٔ کابین و عایق‌بندی آن نیز رضایت‌بخش است و در آن خبری از صدای نفوذ باد یا موتور در سرعت‌های بالا نیستیم. موتور و گیربکس نیز عملکرد بی‌صدا و آرامی دارند. حتی در دورهای بالای موتور، صدایی از آن به داخل موتور نفوذ نمی‌کند. شاید بتوان بزرگترین نقطه ضعف خودرو را طراحی نسبتاً ضعیف داخلی و متریال به‌کار رفته در آن دانست، زیرا همچنان شاهد استفاده از پلاستیک (با کیفیت متوسط) در کابین هستیم که از خودرویی با این رنج قیمت انتظار نمی‌رود. فرمان هیدرولیکی خودرو در اختیار راننده است و نرمی لازم را دارد. هرچند قابل مقایسه با فرمان برقی نمونه‌های توربو نیست. ترمزهای دیسکی خودرو در عقب و جلو نیز عملکرد خوبی دارند و سرعت عمل لازم را در مواقع ضروری خواهند داشت. دنا پلاس اتوماتیک تنها به دو سیستم ABS و EBD مجهز است که از خودرویی به‌روز و پرچمدار چندان قابل قبول نیست. نکته مثبت دیگر دنا پلاس اتوماتیک، فضای بزرگ و جادار اتاق و صندوق بار است. فضای ردیف عقب در قیمت پا و سر برای افراد قد بلند نیز مناسب است. به‌طور کلی، دنا پلاس را باید خودرویی مناسب برای مسافرت‌های خانوادگی دانست زیرا هم کیفیت سواری خستگی از راه را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. هندلینگ خودرو نیز رضایت‌بخش است و خودرو در سرعت‌گیری‌ها شدید نیز بیش یا کم‌فرمانی ندارد.

    قیمت روز صفر در بازار

    اتوماتیک، سال ۱۳۹۹

    ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان


    اتوماتیک، سال ۱۴۰۰

    ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان


    اتوماتیک، سال ۱۴۰۱

    ۵۰۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان



    ۰۲/۲۱
    ۰۲/۲۲
    ۰۲/۲۳
    ۰۲/۲۴
    ۰۲/۲۵
    ۰۲/۲۶
    ۰۲/۲۷
    امروز
    ۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰