معرفی خودرو

دنا پلاس توربو را می‌توان پرچمدار محصولات ایران خوردو دانست، حتی لوکس‌ترین و مدرن‌ترین خودروی داخلی. البته که این خودروی لوکس و مدرن همچنان بر پایهٔ پلتفرم محبوب ایران خودرو یعنی پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی شده است. دنا پلاس توربو گران‌ترین خودروی داخلی و غیرمونتاژی نیز محسوب می‌شود. ایران خودرو دنا پلاس توربو را در دو مدل دستی و اتوماتیک عرضه کرده است. دنا پلاس توربو در ظاهر کاملا شبیه دنا پلاس بوده و تنها در سایز رینگ‌ها و لاین ال‌ای‌دی چراغ‌های جلو متفاوت هستند. در داخل نیز روکش چرمی فرمان که به دوخت قرمز مجهز شده، زیرپایی موکتی با طرح توربو و سردنده جدید از جمله معدود تفاوت‌های این دو خودرو است. نکتهٔ مهم اینکه، دنا پلاس توربو نیز مانند هم‌خانواده‌های خود با پلاستیک خشک در بخش داشبورد و اجزای داخلی تزئین شده است تا نمایی کاملاً لوکس از گران‌ترین محصول داخلی به نمایش بگذارد. دنا پلاس توربو مانند نسخه‌های قبلی دنا از موتور ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 بهره می‌برد که به یک کیت توربو شارژ مجهز شده است. این موتور قادر است تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. صفر تا صد دنا پلاس توربوشارژ ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ ثانیه در نسخه اتوماتیک و ۱۰ ثانیه در نسخه دستی است. مصرف ترکیبی این خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر در نسخه اتوماتیک و ۷.۸ لیتر در نسخه دستی است. دنا پلاس در نسخه اتوماتیک به یک گیربکس ۶ سرعته دو حالته (اسپرت و برقی) تولید شرکت DAN مجهز است. در نسخه دستی نیز همان گیربکس ۵ سرعته قبلی که در دنا معمولی شاهد بودیم موتور توربوی دنا را همراهی می‌کند. دنا پلاس توربو از ترمز دیسکی در جلو و عقب بهره می‌برد و سیستم‌های کمکی ABS و EBD آن را همراهی می‌کنند. ۴ کیسه هوا و فرمان برقی از دیگر تجهیزات و امکانات این خودرو هستند. فرمان دنا پلاس توربو قابلیت تنظیم در دو حالت دارد و در سرعت‌های مختلف نرمی آن تغییر می‌کند. کروز کنترل، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای ردیف عقب، نمایشگر مرکزی و آینه‌های جانبی برقی نیز در دنا پلاس توربو دیده می‌شود که سطح این سدان سایز متوسط ( D سگمنت) را به سطح همکلاسان چینی خود نزدیک می‌کند.

مشخصات فنی

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۹.۵ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۸.۱ لیت


کلاس بدنه

سدان


حجم موتور

۱.۷ لیتر


قدرت موتور

۱۵۰ اسب بخار


تعداد سیلندر

۴ سیلندر توربو شارژر EF۷


نقد کارشناسی

۳۰%

فنی

۱۰%

ایمنی

۲۰%

کیفیت ساخت

۲۰%

کابین و امکانات

نقاط قوت

آپشن‌های جذاب


پیشرانه اقتصادی


نقاط ضعف

عایق‌بندی ضعیف


فضای کم کابین


تجربه رانندگی

دنا پلاس توربو را اگر بخواهیم در بخش تجربهٔ رانندگی با دیگر محصولات داخلی مقایسه کنیم قطعا برتری‌های بسیاری به آن نسبت می‌دهیم. اما اگر در ردهٔ قیمتی که عرضه می‌شود به بررسی شرایط آن بپردازیم، ممکن است اوضاع ناامیدکننده به‌نظر برسد. بدون شک شتاب و چالاکی خودرو فراتر از حد تصور ما از یک محصول داخلی است. اما آیا در کیفیت ساخت، مونتاژ، متریال و استهلاک نیز وضعیت بهتری از این پرچمدار خوش‌آوازه شاهد خواهیم بود؟ نکتهٔ مهم دیگر عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو است که اهمیت بسیاری نیز دارد. دنا پلاس توربو در ابتدای حرکت و تا پیش از وارد مدار شدن سیستم توربو مانند نمونه معمولی خود عمل می‌کند. اما با بالارفتن دور موتور و ورود توربو به رینگ، راننده شتاب بیشتر را به معنای واقعی تجربه می‌کند. باید این نکته را نیز اضافه کرد که عملکرد جعبه دندهٔ اتوماتیک خودرو نرم و خوب است و مانع از شتاب‌گیری آن نمی‌شود. در نمونه‌های دستی نیز اصلاحاتی در ضرایب دنده صورت گرفته که باعث شده کار کردن با آن راحت‌تر شود و عملکردش با موتور هماهنگ‌تر باشد. در نسخهٔ اتوماتیک شاهد فرمان برقی نرمی هستیم که لذت رانندگی را افزوده و حساسیت آن به سرعت، کار را راحت‌تر می‌کند. همچنین، برقی بودن تنظیمات صندلی‌های ردیف جلو در این نسخه از دیگر ویژگی‌های مثبتش محسوب می‌شود. البته به‌نظر محل تعبیه دکمه‌های این تنظیمات چندان مناسب نیست و در صورت بسته بودن درب خودرو، امکان کار کردن با آن‌ها عملاً غیر ممکن است. سیستم تعلیق خودرو نیز در هر دو نسخه عملکرد قابل قبولی دارد و سواری نسبتاً نرمی می‌توان از فنربندی آن گرفت. انتقال ضربات جاده به داخل کابین بیش از حد انتظار نیست و خستگی سرنشینان را موجب نمی‌شود. اما یک نکته در مورد این خودرو نفوذ صدای موتور به داخل کابین است. در واقع، ضعف عایق‌بندی که در نسخه‌های اولیه دنا به شدت شاهد بودیم و در نسخهٔ دنا پلاس تا حدودی اصلاح شده بود، همچنان در دنا پلاس توربو نیز مشاهده می‌شود. فضای داخل کابین جادار و مناسب است و سرنشینان در هیچ بخش با کمبود جا مواجه نیستند. صندوق بار دنا پلاس توربو جادار بوده و شرایط را برای مسافرت‌های خانوادگی محیا می‌کند. متریال به‌کاررفته در خودرو چنگی به دل نمی‌زند و باز هم شاهد پلاستیک خشک در کابین هستیم. یکی از ضعف‌های خودرو در هر دو مدل، کیفیت لاستیک‌های فابریک است که منجر به هرزگردی در سرعت‌های بالا می‌شود. در نهایت، باید به مصرف سوخت خودرو اشاره کرد که برای یک سدان به‌روز چندان مناسب نیست و انتظار مصرف اقتصادی‌تر از آن می‌رفت.