
سدانهایی که هوندا با نام آکورد وارد بازار جهانی میکرد تا نسل چهارم در بین سدانهای کوچک قرار میگرفتند و نسل چهارم این خودرو که بهعنوان اولین خودروی ژاپنی تولید شده در آمریکا نیز شناخته میشود، اولین سدان سایز متوسط این برند بود که هوندا آکورد EXI نیز یکی از تیپهای آن محسوب میشد. هوندا در این نسل، هاچبکهای سهدر را برای همیشه از میان آکوردها حذف و تغییرات فنی زیادی در این برند ایجاد کرد. موتور تمامآلومینیومی این نسل از جمله این تغییرات بود. فیسلیفت نسل چهارم آکورد که تغییرات ظاهری و فنی زیادی کرده بود، در سال ۱۹۹۱ وارد بازار شد. تغییرات ظاهری ایجاد شده طراحی این نسل را که از ابتدا نیز جذاب بود، جلوتر از زمان خود هدایت کرد. تغییرات فنی ایجاد شده نیز مواردی چون ترمزهای دیسکی ضدقفل در هر چهار چرخ و میله حفظ تعادل در عقب خودرو بود که در بعضی تیپها اعمال شد. اولین آکورد وارد شده به ایران نسخههایی از فیسلیفت نسل چهارم در تیپهای EX، EXI و LX بود. آکوردهایی که هنوز بعد از گذشت سالها طرفداران خاص خود را دارند و از نظر بسیاری کارشناسان برتریهایی زیادی نسبت به تولیدات ضعیف داخلی دارند. تیپ EXI نمونهای کاربراتوری با آپشنهای کمتر بود با جعبهدنده ۵ سرعتی دستی یا ۴ سرعتی اتوماتیک. کمربندهای ایمنی نیمهخودکار و کیسه هوای راننده از جمله امکانات این تیپ محسوب میشد. حجم موتور هوندا آکورد در این تیپ ۲ لیتر با سقف قدرت ۱۲۵ اسب بخار بود. تجهیز به سانروف، کروز کنترل و شیشهبالابرهای برقی از دیگر امکانات خوب این خودرو در زمان خود بود که از آن هیولایی بهیادماندنی ساخت. هوندا آکورد EXI که همزمان با برادران خود در سالهای اول دهه ۷۰ میلادی وارد کشور شد، از خودروهای موفق وارداتی در آن سالها بود که با وجود آپشنهای کمتر و مجهز نبودن به سیستم انژکتور، همچنان نسبت به خودروهای موجود در بازار ایران برتریهای فراوانی داشت. این برتریها در کنار قیمت مناسب نسبت به تولیدات اروپایی مانند بنز و بامو، باعث شد تا آکورد در بازار ایران موفق باشد و فروش خوبی بهدست آورد. این خودرو همچنان در کشور پرطرفدار است و به بسیاری از خودروهای حتی صفر داخلی ترجیح داده میشود. نمونههایی مانند EXL نیز با وجود کاربراتوری بودن بهدلیل استهلاک پایین و مصرف کم هنوز مشتریهای زیادی دارند.
سرعت
۲۰۰ کیلومتر برساعت
صفر تا صد
۱۰ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲.۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۵%
فنی
۷۵%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۶۵%
کابین و امکانات
کیفیت تولید خوب
عملکرد فنی قوی
ایمنی بالا
تعلیق نرم
واردات محدود
خدمات پس از فروش ضعیف
داخل کابین هوندا آکورد EXI راحت و بیصداست؛ مانند دیگر آکوردها. ناگفته نماند که هوندا در نسخه فیسلیفت نسل چهارم، اولین بار سیستم لرزهگیر معروف را که در کاهش صدا نیز تاثیر بسیاری داشت، در تولیداتش کار گذاشت. استفاده از این سیستم منجر به کاهش صدا و لرزش هنگام تعویض دندهها میشود. شاید چنین خصوصیتی در حال حاضر چندان در یک خودرو مورد توجه نباشد، اما در خودروی ۲۵ ساله، با در نظر گرفتن کارایی حداکثری این سیستم بعد از گذر همه این سالها، نکته حائز اهمیتی بهشمار میرود. کابین EXI بزرگ و جادار است. در واقع هوندا آکورد در نسل چهارمش وارد دسته سدانهای متوسط شد. جالبتر اینکه فیسلیفت نسل چهارم باز هم در ابعاد کمی بزرگتر از نسخه اولیه بود و این باعث میشد تا کابین این مدل فضای کافی برای همه سرنشینان داشته باشد. تریم داخلی EXI پارچهای است اما کیفیت متریال بهکاررفته در آن و مونتاژش بسیار بالاست. طوری که هنوز هم وارد خودرو که میشوید همهچیز در بهترین وضعیت قرار دارد. امکانات در هوندا آکورد EXI شاید بهاندازه نسخه فول یعنی EX نبود، اما باز هم در بین خودروهای پرآپشن محسوب میشد. امکاناتی چون شیشهبالابرهای برقی و فرمان هیدرولیکی در تمام تیپهای آکورد وجود دارد. آکورد همواره خودرویی تحت کنترل بوده و از فرمانپذیری فوقالعادهای برخوردار است. در این خودرو بیش یا کمفرمانی مشاهده نمیشود و در پیچهای تند انحراف غیرمعمول ندارد. سیستم خوب کمکفنرها نیز کمک میکند تا هیچ تکانش اضافهای وارد کابین این خودرو نشود. همه اینها در کنار سیستم لرزهگیر که گفته شد، موجب میشود که کابین آکورد در حد امکان راحت باشد و رانندگیهای طولانی هم با آن خستهکننده بهنظر نرسد. هوندا آکورد EXI نیز مانند دیگر همخانوادههایش توانسته از تمام تستهای ایمنی سختگیرانه آمریکا امتیاز قبولی بگیرد. دارا بودن کیسه هوا و کمربندهای نیمهخودکار امکاناتی است که از خودروی تولید ۱۹۹۲ انتظار نمیرود. از نکات دیگر خودرو در موارد ایمنی، بدنه محکم آن است که از انتقال ضربات به داخل کابین در تصادفات تا حد بالایی جلوگیری میکند. استهلاک پایین آکورد در همه دنیا معروف است. این خصوصیت شامل حال آکورد EXI هم میشود. گذشت ۲۵ سال این امر را بیشتر مورد تایید کرده است. هوندا آکورد EXI نسبت به سن و سال ساخت مصرف پایینی دارد. مصرفی بین ۵.۵ تا ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بسته به سلامت موتور رکورد قابلقبولی است. قطعات یدکی این خودرو معمولاً راحت پیدا میشود و قیمت بالایی هم ندارد. علاوه بر آن تعمیراتش نیز کار سختی نیست. تنها اینکه قطعات برقی آکورد EXI سخت پیدا میشود و قیمت بالایی هم دارند.
هوندا آکورد DX
ساخت ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸
هوندا آکورد EXA
ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴
هوندا آکورد EXB
ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶
هوندا آکورد EXL
ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶
هوندا آکورد LXB
ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴