
هوندا آکورد EXB یکی از قابل اعتمادترین خودروهای جهان بهشمار میرود، تا جایی که تاکنون بیش از ۳۰ بار در فهرست بهترینهای مجله «کار اند درایو» قرار گرفته است. نسل نهم هوندا آکورد که در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد، سدانی متوسط محسوب میشود. این سدان زیبا با دو موتور مختلف بهفروش میرسد. یکی با موتور DOHC شانزده سوپاپ ۲.۴ لیتری که توان تولید ۱۸۵ اسب بخار قدرت را دارد و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور. دیگری با موتوری V6 (خورجینی ۶ سیلندر) که ۳.۵ لیتر حجم دارد و ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۴۲ نیوتنمتر گشتاور. البته آکورد نسل جدید در مدل هیبریدی نیز عرضه میشود. همچنین، موتور اول با یک جعبهدنده CVT خودکار یا ۶ سرعته دستی همراه است و موتور دوم با جعبهدنده ۶ سرعته خودکار. این نسل از آکورد در سال ۱۳۹۵ توسط یک واردکننده خصوصی بهنام «گلرنگ فامیلی موتور» در تعداد محدودی به ایران وارد شد. آکوردهای وارد شده از نوع موتور ۲/۴ لیتری هستند که سقف سرعتشان ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آنها ۹/۸ ثانیه است. این خودرو در زمان عرضهاش در بین ده خودروی برتر «کار اند درایو»، برترین سدان سایز متوسط «کارز داتکام»، ده خودروی برتر کیکیبی و باارزشترین سدان سایز متوسط ایایجی شد، اما در ایران بهدلیل واردات محدود همچنان ناشناخته و کمتعداد ماند. هوندا آکورد واردشده به ایران در چند تیپ عرضه شد که این تیپها همه از نظر مشخصات فنی یکی است، ولی در بخش تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی متفاوتاند. نسخه EXB تیپ فول آپشن این خودرو است که دارای ۸ کیسه هوا، صندلی راننده برقی قابل تنظیم در ۸ جهت و صندلی سرنشین جلوی برقی قابل تنظیم در ۴ جهت از جمله امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن هستند. از دیگر تفاوتهای این تیپ میتوان به سیستم صوتی PREMIUM آن اشاره کرد که دارای هفت بلندگو و حافظه ۱۶ گیگابایتی و یک سابووفر است. همچنین آکورد EXB دارای سیستم نویگیشن نیز است. دیگر برتریهای این تیپ به دیگر هوندا آکوردهای همخانوادهاش آینه میانی الکتروکرومیک، حافظه تنظیمات صندلی راننده و سرنشین جلو به همراه گرمکن برای این صندلیها اشاره کرد. نبود قطعات یدکی و گران بودن آنها همچنین اوضاع نابهسامان بازار دستدوم این خودرو باعث شده که نسل نهم آکورد در ایران چندان مورد استقبال قرار نگیرد.
سرعت
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۸ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۱۷۳ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۵%
فنی
۷۵%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۶۵%
کابین و امکانات
کیفیت تولید خوب
عملکرد فنی قوی
ایمنی بالا
تعلیق نرم
واردات محدود
خدمات پس از فروش ضعیف
در مورد تجربه رانندگی هوندا آکورد EXB باید گفت کابین خودرو کاملاً بیصداست. در نقدهای کارشناسی کابین آکوستیک آکورد EXB را از مزایای منحصربهفرد آن میدانند. در واقع کابین این خودرو مانند یک استودیوی ضبط موسیقی ایزوله است و هیچ صدایی اعم از صدای موتور یا فضای بیرون وارد نمیشود. کیفیت قطعات و مونتاژ خودرو آنقدر خوب است که با کارکرد بالا هم دچار استهلاک نمیشود و به صدا نمیافتد. در واقع در مقایسه با رقبای همسال از نظر کارکرد، هوندا آکورد EXB مانند خودرویی صفر ظاهر میشود. کیفیت بالای متریال بهکاررفته درون کابین باعث میشود ادواتش مانند غربیلک فرمان یا روکش صندلیها عمری طولانی داشته باشند. فرمانپذیری فوقالعاده هوندا آکورد EXB هم در میان خودروهای همسطحش مثالزدنی است. فرمانپذیری خودرو و سواری نرمی که نصیب سرنشینان میکند، در هیچیک از خودروهای همسطح و همقیمتش دیده نمیشود. رانندگیهای طولانی و سفرهای جادهای با این خودرو عاری از خستگی است. فرمانپذیری بالا در کنار سیستم تعلیق عالی آکورد EXB نویدبخش رانندگی بسیار نرم است که نه در پیچها ایجاد مشکل میکند و نه در پستی و بلندیهای جاده و خیابانی. هوندا آکورد EXB بالاترین حد ایمنی را به گواه تست ایمنی موسسه IIHS که درجه TOP SAFETY +PICK دارد؛ درحالیکه رقبایی چون سوناتا و کمری موفق به دریافت این درجه نشدند. استهلاک بسیار پایین هوندا آکورد EXB در میان خودروهای همسطح بینظیر است. مالکان هوندا آکورد EXB برای سالها تنها لازم است سرویسهای دورهای خودرو را انجام دهند و حتی بابت خرابی یک دکمه آن هم نگرانی نداشته باشند. هوندا آکورد توسط برخی سایتهای جهانی مانند کانسیومر ریپورت در صدر خودروهای بدون خرابی جهان قرار دارد. موتور پیشرفته و مدرن خودروی آکورد EXB، در زمان ساخت در بین برترین موتورهای جهان قرار گرفت. این موتور برای کاهش وزن از آلومینیوم ساخته شده و تکنولوژی خاصی برای لرزهگیری در آن بهکار رفته که باعث نرمی و بیصداییاش میشود. طراحی هوندا آکورد EXB بهشکلی صورت گرفته تا مصرفش را در حد امکان پایین آورد. این موارد در کنار هم باعث شده تا این موتور در بین بینظیرترین موتورهای پیشرفته جهان باشد. امکانات رفاهی این خودرو نسبت به کلاس خودرو و خودروهای همسطح و قیمت جهانیاش قابلقبول بهنظر میرسد. شاید بتوان تنها نکته منفی هوندا آکورد EXB را در ایران خدمات پس از فروش ضعیف و نبود قطعات یدکیاش دانست. هرچند استهلاک پایین آن کمی این مشکل را کمرنگ میکند، اما از آنجا که در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد و حادثه خبر نمیکند، اطمینان از وجود شرکتی معتبر برای ارائه خدمات و راحتی تامین قطعات خودرو توقعی کاملاً منطقی است.