هوندا آکورد EXL
Honda Accord EXL
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    آکورد که از ابتدای تولید تاکنون در ۱۰ نسل تولید شده، همواره خودرویی موفق و محبوب بوده و بارها به‌عنوان بهترین‌های جهان انتخاب شده است. هوندا تاکنون آکورد را در کلاس‌های مختلف سدان، کوپه، استیشن و کروک تولید کرده است. اما نسخه‌های سدان‌ آن که معمولاً در کلاس D یعنی سایز متوسط قرار می‌گیرند، پرطرف‌دارترند. این سدان‌های شهری و خانوادگی در بین خودروهای نیمه‌لوکس مختص قشر متوسط قرار می‌گیرند و به‌دلیل کیفیت بالای ساخت و استهلاک پایین بسیار مورد توجه این قشر نیز هستند. نسل نهم هوندا آکورد که محصول ۲۰۱۳ است، بعد از سال‌ها دوری هوندا از بازار کشور توسط گلرنگ موتور فامیلی، در سال ۹۵ و در سه تیپ EX-B ،EX-A و LX-B به ایران وارد شد. این تیپ‌ها هر سه از یک موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می‌بردند. هوندا در سال ۲۰۱۵ این نسل از آکورد را مورد بازطراحی قرار داد. گلرنگ موتور فامیلی نیز یک سال پس از واردات نسخه‌های قبلی و در پی موفقیت در این کار، در تیر ماه ۱۳۹۶ اقدام به کسب مجوز برای واردات نسخه فیس‌لیفت آکورد نسل ۹ کرد. پس از دریافت این مجوز، تعداد ۴۵ دستگاه از این خودرو وارد کشور شد، اما ورود آن‌ها با نوسانات ارزی ناشی از شروع مجدد تحریم‌ها مواجه شد. در نتیجه این خودروها نیز در پشت مرزهای گمرک متوقف شدند و ورودشان تا اواسط سال ۹۷ به تعویق افتاد. در نهایت نیز این خودروها توسط یک واردکننده شخصی دیگر و به‌همراه تعدادی ب‌ام‌و از گمرک آزاد شدند و به نمایشگاه‌های خودروی کشور راه یافتند. تغییرات محسوسی در طراحی بدنه در نسخه فیس‌لیفت وارداتی دیده می‌شود که بیشتر در جلوپنجره و نوار کرومی زیر کاپوت و چراغ‌های جلو به‌چشم می‌آید. هرچند در طراحی جدید چراغ‌های عقب نیز کشیده‌تر و به‌روزتر شده‌اند، اما این تغییرات کم‌تر جلب‌توجه می‌کند. این تغییرات به طور کلی منجر به زیباتر شدن نسخه جدید شده‌اند. درون کابین چندان تغییرات محسوسی دیده نمی‌شود و همه‌چیز بر همان نظم سابق پیش می‌رود. به‌نظر می‌رسد عملکرد جعبه‌دنده ‌CVT‌ این خودرو نیز در این نسخه بهتر از پیش شده و با موتور هماهنگ‌تر است. بر همین اساس، شتاب این نسخه بالاتر رفته و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۹.۸ ثانیه ثبت شده است. از نظر امکانات، آکورد EX-L با نسخه فول تولید ۲۰۱۳ یعنی EX-B تقریبا در یک سطح محسوب می‌شود.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹.۸ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۸ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲.۴ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۸۹ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۵%

    فنی

    ۷۵%

    ایمنی

    ۶۰%

    کیفیت ساخت

    ۶۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت تولید خوب


    عملکرد فنی قوی


    ایمنی بالا


    تعلیق نرم


    نقاط ضعف

    واردات محدود


    خدمات پس از فروش ضعیف


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی حتی با مدل‌های قدیمی آکورد نیز خاص و متفاوت است، چه برسد به رانندگی با فیس‌لیفتی از آخرین نسل‌های به‌بازار‌آمده‌اش. آکورد EX-L که فیس‌لیفتی از نسل ۹ این خودرو است، در بخش فنی تفاوتی با برادران خود ندارد؛ تنها این‌که گفته می‌شود جعبه‌دنده آن تقویت شده است. کابین کم‌صدا و آکوستیک معروف آکورد در این محصول هوندا نیز خودنمایی می‌کند. کابین این فیس‌لیفت نه‌ تنها از این‌ جهت فرقی با باقی هم‌نسلان خود ندارد، که از نظر طراحی و رعایت ارگونومی، کیفیت بالای ساخت، مونتاژ عالی و متریال بی‌نقص به‌کاررفته در قطعات و ادوات داخل کابین نیز هم‌سطح با آن‌ها عرض‌اندام می‌کند. نکته دیگر امکانات رفاهی این نمونه است که در حد بالایی قرار دارد و نهایت آسایش سرنشینان درون کابین را فراهم می‌کند. فضای کافی داخل کابین در ردیف جلو و عقب و راحتی صندلی‌ها از دیگر ویژگی‌های نسل نهم آکورد است که در این نسخه نیز حفظ شده است. فرمان‌پذیری عالی و تحت کنترل بودن خودرو از دیگر ویژگی‌های آکورد EX-L به‌شمار می‌رود. هنگام عبور از پیچ‌های تند هیچ انحراف یا بیش فرمانی در خودرو دیده نمی‌شود و راننده را با مشکل مواجه نمی‌کند. این مهم در کنار عملکرد مناسب سیستم تعلیق منجر به‌راحتی هرچه بیش‌تر رانندگی با آکورد EX-L می‌شود. وارد نشدن ضربه در حین حرکت به داخل و نداشتن تکان‌های اضافه باعث می‌شود حتی رانندگی‌های طولانی نیز منجر به ایجاد خستگی در سرنشینان و راننده نشود. ایمنی بالای آکورد در این نسخه با تعداد ۹ کیسه هوا (سفارشی) تکمیل شده و حس اطمینان را در راننده ایجاد می‌کند. موتور DOHC موجود در دیگر آکوردهای نسل دو در این نسخه نیز دیده می‌شود. موتوری قوی که با قدرت بالا و خرج‌تراشی کم از دیگر داشته‌های این مدل محسوب می‌شود. هماهنگی بیش‌تر جعبه‌دنده تقویت‌شده در این نسخه با موتور کارایی آن را از قبل هم بالاتر برده است. مصرف پایین خودرو به نسبت رقبای هم‌سطحش مثال‌زدنی است. آکورد ‌EX-L نیز شهره به دیر خراب شدن است. کاربران آن در خارج از ایران درباره این موضوع به بحث نشسته‌اند و این عامل را دلیلی کافی برای خریدش می‌دانند. استهلاک پایین خودرو به‌گونه‌ای که تا سال‌ها تنها سرویس‌های دوره‌ای برای آن نیاز باشد، نکته مهمی در نگهداری از یک مدل محسوب می‌شود. در عین حال، نبود خدمات پس از فروش مناسب در غیاب نمایندگی مجاز نیز از مشکلات همیشگی هونداهای موجود در ایران است. به‌نظر، این مشکل برای نمونه‌ای که توسط واردکننده رسمی هم وارد نشده و در تعداد محدودی به داخل راه‌یافته بزرگ‌تر و بیش‌تر هم باشد.