هامر
هامر
هامر
Hummer
موسسای‌ام جنرال
تاسیس۱۹۸۳
کشورآمريكا

وقتی داریم از هامرها حرف می‌زنیم، در واقع از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ خیلی ساده است؛ داریم از نوعی جیپ و خودروهای بیابانی یا آفرودی صحبت می‌کنیم که درست مثل هر خودروی دیگری، داستان خودشان را دارند. هامر هم تحت مالکیت جنرال موتورز است و اگر خاطرتان باشد، جیپ‌ها هم توسط همین کمپانی عظیم تملک و تولید شدند. پس هامر را هم به نوعی می‌شود به‌روز شده همان جیپ‌ها دانست (یا دست‌کم با همان ایده شکل گرفته‌اند). این خودروها نمونه‌های نظامی هم دارند به اسم هاموی. نمونه‌های غیرنظامی آن هم مدل‌هایی چون هامر اچ ۱، هامر اچ ۲، هامر اچ ۲ سات و هامر اچ ۳ نام برد که برخی از آنها در حوزه خودروهای لوکس هم قرار می‌گیرند. جالب این‌که برند هامر، قرار بود در سال 2008 توسط هندی‌ها و بعدها توسط چینی‌ها خریداری شود. اما بعدها خود جنرال موتورز به این صرافت افتاد که این موفقیت در خودروهای آفرودی را باز هم تکرار کند. همه چیز به سال ۱۹۸۳ میلادی برمی‌گردد. به زمانی که خودروهای بیابانی و آفرودی هاموی، با نام کامل خودروی چرخ‌دار چندمنظوره با قابلیت تحرک بالا، که سبک بوده و موتور دیزلی هم داشتند، توسط ای‌ام جنرال و جنرال موتورز برای ارتش آمریکا ساخته شد. این خودروها وقتی که امتحان خودشان را پس دادند، در سال ۱۹۸۵ رسماً جایگزین خودروهای جیپ و آمبولانس و باربری شدند. احتمالاً در عکس‌های مربوط به ارتش آمریکا از این دست خودروها را زیاد دیده باشید. طراحی این خودرو به گونه‌ای بود که در هر جاده و اقلیمی می‌توانست مانور خوبی داشته باشد. به سال ۱۹۹۲ بود که مدل‌های غیرنظامی هاموی هم ساخته شدند و نام هامر به خودشان گرفتند. البته گفته می‌شود کمپینی هم با پیشتازی آرنولد شوارتزنگر راه افتاد تا نمونه‌های شهری هاموی‌ها ساخته شود. هامر یک نمونه موفق بود و توانست فروش خوبی هم داشته باشد، هرچند در تیراژ پایین تولید می‌شد. در سال ۲۰۰۲ هم دومین نمونه هامرها راهی بازار شد. سه سال بعد هم که پیکاپ اچ 2 راهی بازارهای خودرو شدند. اچ‌ایکس کانسپت و اچ‌تری‌تی هم نمونه‌های بعدی بودند که راهی بازار شدند. اما جنرال موتورز تصمیم گرفت که این برند را به واسطه سوددهی کمی که داشت، از سر خودش باز کند. با این حال، هامر در حال بازنگری در جنرال موتورز است تا شاید دوباره مثل گذشته سر بلند کند.

همهٔ مدل‌های هامر