هامر H2
Hummer H2
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

هامر نسخه شهری خودروهای ارتشی آمریکایی تولید جنرال موتورز است. این خودرو که اولین بار و با عنوان H1 در سال ۱۹۹۲ به بازار خودروسازی جهان عرضه شد، با ظاهری همچنان نظامی اما کمی تعدیل شده عرض اندام کرد. این خودرو چندان مورد توجه قرار نگرفت. بر همین اساس، جنرال موتورز در سال ۲۰۰۴ نسل دوم هامر را عنوان H2 روانه بازار کرد. این بار محصول جدید جنرال موتور با توجه فراوانی روبرو شد و محبوبیت بالایی کسب کرد. خودروی جدید که همچنان بزرگ، خاص و نظامی به نظر می‌رسد، بیش از پیش رنگ‌و‌بوی شهری به خود گرفته بود و به یک شاسی بلند آفرودی قدر قدرت، اما قابل استفاده در شهر تبدیل شده بود. هامر H2 به سبب خاستگاه آمریکایی‌اش خودرویی نبود که مجوز ورود به خیابان‌های ایران را کسب کند، اما این خودرو برای مصارف دولتی و خارج جاده‌ای توسط برخی ارگان‌ها مانند ستادهای بحران به تعداد ۱۵ هزار دستگاه وارد کشور شد. نسخه‌های مدنظر که مربوط به سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۷ بودند، چندی بعد از سوی دولت به مزایده گذاشته شدند و این گونه شد که هامر H2، محبوب جاده‌سواران و بیابان‌گردان ایرانی، به کوه و بیابان‌ها و شهرهای کشور به صورت شخصی راه یافت. این غول عظیم‌الجثه، با موتور ۶ لیتری ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ خورجینی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در ایران حاضر شد. بیابان‌گرد جذاب مذکور قادر به تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودروی دو دیفرانسیل، قادر است با وزن ۳۹۰۰ کیلوگرمی خود صفر تا صد کیلومتر را در فاصله زمانی ۷.۸ ثانیه طی کند" عملی که به نظر تنها از یک اعجوبهٔ تولید جنرال موتورز برمی‌آيد. ناگفته نماند که جنرال موتورز با تولید هامر H2 سیلی محکمی نیز در گوش مصرف سوخت زده و با مصرف ترکیبی بیش از ۲۰ لیتر در هر صد کیلومتر رکورد جدیدی را به نام این خودرو ثبت کرده است. هامر H2 از یک باک بزرگ ۱۲۱ لیتری برخوردار است و با فاصله محوری ۳۱۱۹ میلیمتری‌اش، ۵ سرنشین را در خود جای می‌دهد. ارتفاع این خودرو ۲۰۱۱ میلیمتر، عرض آن ۲۰۶۳ میلیمار و طولش ۵۱۷۰ میلیمتر است. هامر با وجود هیکل بزرگ، چهره‌ای نخراشیده و خشمگینی ندارد. آمیخته‌شدن فرم جعبه‌ای بدنه آن با گارد‌ و تزئینات کرومی چهره خشنش را تلطیف کرده و به یک شاسی بلند آفرودی، اما لوکس نزدیک نموده است.

مشخصات فنی

سرعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۸.۸ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۲۳ لیتر


کلاس بدنه

شاسی بلند


حجم موتور

۶ لیتر


قدرت موتور

۳۲۵ اسب بخار


تعداد سیلندر

۸ سیلندر


نقد کارشناسی

۸۰%

فنی

۴۰%

ایمنی

۵۰%

کیفیت ساخت

۴۰%

کابین و امکانات

نقاط قوت

موتور و گیبرکس هماهنگ


فضای اتاق جادار


ترمزهای مطمئن


نقاط ضعف

بازاردست دوم


مصرف سوخت


خدمات پس از فروش


تجربه رانندگی

هامر H2 از آن دست خودروهای شاسی بلندی است که احتمالاً تمام کارشناسان را با جلب توجهات و استقبال غیر قابل پیش‌بینی نسبت به خود، شگفت‌زده کرده است. نکته جالب درباره این خودرو، عرضه نسخه H3 آن به عنوان یک نمونه کوچکتر و عدم توجه نسبت به آن است. در واقع، جنرال موتورز که تصور می‌کرد H2 به دلیل ارتفاع زیاد و ابعاد بزرگ، برای مصارف شهری چندان مناسب نباشد و به همین دلیل مورد استقبال واقع نشود، نسخهٔ کوچکتر آن را با عنوان هامر H3 عرضه کرد. اما این نسخه کوچکتر به دلیل عدم توجه عمومی به آن و فروش کم، خیلی زود از دور تولید خارج شد. هامر، که در نسخه H2 با برخی شاخصه‌های لوکس گرایانه، کمی ظاهر شهری‌تر به خود گرفته، در کابین نیز از ذات نظامی خود فاصله بسیاری گرفته و به یک شاسی بلند آفرودی لوکس نزدک شده است. طراحی داخلی این خودرو بسیار جذاب است و تودوزی‌های چرم آن بخشی از این جذابیت محسوب می‌شود. جنرال موتورز از روکش چرمی صندلی‌ها در بخش‌هایی از پنل دربها، جلو داشبورد و کنسول میانی نیز استفاده کرده تا زیبایی‌های بصری هامر H2 را به اوج برساند. هرچند نمی‌توان گفت متریال به کار رفته در کابین از بهترین‌های ممکن است. طراحی داخلی با ارگونومی مناسبی همراه بوده و همه تجهیزات و امکانات رفاهی خودرو به راحتی در دسترس هستند. هامر خودرویی پر آپشن و مجهز محسوب نمی‌شود. این خودرو در این بخش مواردی مانند سیستم تهویه‌ مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های جلوی برقی مجهز به یک حافظه‌ داخلی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، استارت از راه دور پیشرانه، سیستم OnStar، بلوتوث، سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و CD چنجر با قابلیت تعویض ۶ دیسک، قفل تنظیم دیفرانسیل، سانروف برقی و ۶ کیسه هوا را ارائه می‌کند که چندان قابل توجه نیستند. سیستم ترمز خودرو در جلو و عقب از نوع دیسکی است که با ABS ،EBD ،TCS و ESC تکمیل می‌شوند. فضای داخل کابین هامر H2 از راحتی لازم برخوردار است و سرنشینان در هیچ بخشی با کمبود جا مواجه نیستند. این خودرو برای طی مسافت‌های طولانی راحتی مورد نظر آن‌ها را فراهم می‌کند. هامر H2 با تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیزش مشکل تامین قطعات، تعمیرات پر دردسر و هزینهٔ نگهداری بالا را نیز به مالکان تحمیل می‌کند. این خودرو که در غیاب نمایندگی رسمی و تنها در تیراژ ۱۵هزار نسخه به ایران وارد شده است، استهلاک بسیار پایینی دارد، اما در صورت خرابی، ممکن است مدت‌ها بدون استفاده باقی بماند زیرا تامین قطعات آن شاید تنها از طریق کشورهای همسایه امکان‌پذیر باشد.