هیوندای اکسنت بلو
Hyundai Accent blue
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    سدان سایز کوچک اکسنت که از سال ۱۹۹۴ در کره توسط هیوندای تولید می‌شود، تا کنون در نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی در ایران حضور داشته است. پیشتر نسل دوم این خودرو را به نام ورنا می‌شناختیم که برای مدتی وارد کشور می‌شد و پس از آن توسط کرمان‌موتور برای چند سال در داخل مونتاز و عرضه شد. در همین راستا نسل چهارم هیوندای ورنا نیز توسط کرمان‌موتور در داخل مونتاژ شد. این نسخه مربوط به فیس‌لیفت نسل چهارم می‌شد که در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد. اما از این نسخه، نمونه‌هایی نیز توسط آسان‌موتور وارد کشور شدند که در دو نمونه فول و پایه بودند. تفاوت عمده نسخه‌های مونتاژی و وارداتی وجود فناوری بلو در موتور نمونه‌های وارداتی و فناوری vvt در نسخه‌های مونتاژی بود. البته که کرمان موتور ادعا می‌کند فناوری بلو با شرایط اقلیمی کشور و بنزین داخلی چندان سازگار نیست و موتور به کار رفته در نمونه‌های مونتاژی این کمپانی سازگاری بهتری با محیط دارند. دو موتور از نظر حجم مشابه بوده و هر دو با ۱.۶ لیتر حجم، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. حداکثر قدرت خروجی موتور اکسنت بلو، معادل ۱۲۲ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ دور در دقیقه است. توانی که در موتور vvt کرمان موتور به ۱۲۴ تا ۱۲۶ در همین دور موتور می‌رسد. گشتاور موتور نیز معادل ۱۵۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۲۰۰ دور در دقیقه است که با موتور vvt به ۱۵۶ در همین دور موتور خواهد رسید. همین تفاوت ناچیز باعث شده است که شتاب نسخه بلو برابر با نسخه کرمان‌موتور بوده و در محدوده ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه محدود بماند. سقف سرعت اکسنت نیز ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است که رقمی اقتصادی مناسب است. این سدان سایز کوچک در نسخه‌های فول وارداتی تنها روکش چرمی صندلی‌ها را بیشتر از نمونه‌های فول مونتاژی دارد. در مورد دیگر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی شاهد تفاوتی بین دو نسخه نیستیم. بنابراین، هیوندای اکسنت بلو فول نیز دارای سیستم‌های کمکی ABS- ABD-VSM-TCS-OCS و HAC بوده و از امکاناتی نظیر قفل مرکزی، شیشه های برقی جلو و عقب، کیلس، ایموبلایزر، فرمان برقی مجهز به دکمه‌های کنترلر سیستم صوتی و کروزکنترل، روکش چرمی صندلی‌ها، کمربندهای پیش کشنده، آینه‌های برقی جمع شونده و دارای گرمکن، مه شکن جلو و عقب، سانروف و کامپیوتر سفر بهره می‌برد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۴ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۲۴ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۴۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    مصرف سوخت


    بازار دست دوم


    خدمات پس از فروش


    نقاط ضعف

    فضای کم اتاق


    آپشن‌های کم نسبت به رقبا


    تجربه رانندگی

    هیوندای اکسنت سدان سایز کوچک C سگمنت شهری است که سال‌هاست با طراحی ساده و اقتصادی خود در بین محصولات محبوب و پرفروش هیوندای قرار دارد. این خودرو که در لاین محصولات اقتصادی هیوندای جای گرفته، در ایران چندان اقتصادی و ارزان نیست، اما به دلیل کیفیت بالای ساخت و سابقه برند هیوندای محبوبیت خاص خود را دارد. هیوندای اکسنت بلو، که نمونه وارداتی نسل چهارم این خودرو است به دلیل محدودیت واردات چندان شناخته شده نیست. مهم‌تر اینکه نبود تفاوت بین بازده فنی این نسخه با نسخه مونتاژی باعث شده تا توجه چندانی به خود جلب نکند. موتور اکسنت بلو، که به تکنولوژی خاص بلو (دوست‌دار محیط زیست) مجهز است و برای تعمیرکاران ایرانی چندان شناخته شده نیست. همین موضوع و حساسیت این موتور به شرایط آب و هوایی گرم و خشک و بزنین‌ها نامرغوب باعث شده عمدتا اکسنت‌های بلو، پس از مدتی برای سرنشینان خود ایجاد دردسر کنند. هیوندای اکسنت هیچ‌گاه خودرویی قوی و چالاک نبوده است. ذات اقتصادی آن در واقع اجازه بازده فنی بالا و عملکردی شبیه به سدان‌های D سگمنت یا اسپرت را نمی‌دهد. این خودرو با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، شتاب‌گیری موتور را به شدت محدود کرده و اجازه رسیدن به زمان کمتری از ۱۱ ثانیه را برای صفر تا صد نمی‌دهد. با وجود ابعاد کوچک خودرو، اتاق آن فضای بزرگ و مناسبی دارد و کاملا راحتی ۴ سرنشین را فراهم می‌کند. این نکته در جایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که چنین فاکتوری را با بسیاری سدان‌های D سگمنت موجود در بازار مانند دنا مقایسه کنیم. ۴ سرنشین اکسنت در قسمت پا و سر فضای کافی دارند و حتی در سفرهای طولانی دچار خستگی نمی‌شوند. فضای صندوق بار نیز نسبت به سایز خودرو بسیار مناسب و کاربردی است. موارد ذکر شده هیوندای اکسنت را تبدیل به خودرویی خانوادگی و مناسب برای سفرهای جاده‌ای می‌کند، به‌خصوص که اکسنت مصرف خوب و اقتصادی‌ای دارد. هیوندای اکسنت همچنین از طراحی داخلی خوبی بهره می‌برد و ارگونومی مناسب آن باعث شده که دسترسی به همه ادوات رفاهی و تجهیزاتی راحت باشد. اکسنت همچنین از فنربندی و تعلیق مناسبی بهره می‌برد و سواری نرمی را نصیب سرنشینان و راننده می‌کند. خودرو در شتاب‌گیری‌های سریع دچار تنش نمی‌شود و بیش یا کم‌فرمانی در مسیرهای مارپیچ نشان نمی‌دهد. گفته می‌شود لاستیک‌های استاندارد که کمپانی برای خودرو در نظر گرفته است، کمی برای آن باریک بوده و با انتخاب لاستیک‌های پهن‌تر لغزش‌های آن در سرعت‌های بالا کمتر شده و کنترلش راحت‌تر خواهد شد. از مشکلات معمول تعمیر موتور هیوندای اکسنت بلو که بگذریم، این خودرو از نظر هزینه نگهداری و تامین قطعات به دلیل وجود نمونه‌های مونتاژی در داخل، مالک خود را با دردسر جدی مواجه نخواهد کرد.