هیوندای آوانته اتوماتیک
Hyundai Avante automatic
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    هیوندای آوانته گرچه در زمان عرضه خودرویی چندان محبوب و مورد توجهی نبود اما با گذشت زمان و آشفتگی بازار خودروی کشور بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. به خصوص در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ که بازار خودروهای بی‌کیفت چینی داغ بود. همچنین، افت کیفی تولیدات داخلی و افزایش روز افزون قیمت آن‌ها باعث شد تا توجهات بیشتری به سمت نسخه‌های کم‌کارکرد و سلامت آوانته جلب شود چرا که بسیاری کارشناسان معتقدند ارزش دربرابر خرید خودروهای مسن وارداتی یا مونتاژی نظیر آوانته و مگان بیش از نمونه‌های صفر تولید خودروسازان داخلی، به‌خصوص محصولات اخیرشان، است. هیوندای آوانته که در سال ۲۰۰۱ به جهان معرفی شد، در سال ۸۳ و به صورت مونتاژ CKD در کرمان موتور به ایران راه یافت. اولین نسخه‌های مونتاژی آوانته در ایران با گیربکس دستی عرضه شدند، اما کرمان موتور در سال ۸۷ اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک آوانته با یک گیربکس ۴سرعته کرد. این گیربکس البته تاثیری بر قدرت و گشتاور خروجی موتور ۲ لیتری ۴سیلندر ۱۶ سوپاپ خودرو نداشته و در نهایت، هیوندای آوانته با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک خود همان ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور نسخه دستی را دارد که برای سن و سال آن بسیار مناسب است. شتاب صفر تا صد خودرو ۱۰ ثانیه، سقف سرعتش ۲۰۶ کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. با نگاهی حتی سطحی به نتایج عملکرد فنی آوانته می‌توان برتری قطعی آن را نسبت به محصولات داخلی فعلی دریافت. در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی باید گفت از خودرویی که طراحی و ساخت آن مربوط به بیست سال پیش می‌شود نمی‌توان توقع چندانی داشت. دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، شیشه بالابرهای برقی و تهویه مطبوع دو کاناله همه چیزی هستند که در این بخش توسط آوانته اتوماتیک عرضه می‌شوند. آوانته با توجه به ذات اقتصادی‌اش حتی در زمان عرضه از طراحی ساده و نه‌چندان جذابی بهره می‌برد. به‌طور کلی، طراحی هیوندای آوانته را می‌‌توان یکی از نقاط ضعف آن برشمرد. این طراحی ضعیف در کابین نیز تکرار می‌شود. به‌طوری که در زمان عرضه نیز از همان ابتدای ورود می‌‌شد به ذات اقتصادی خودرو پی برد. هیوندای آوانته در نسخه‌های اتوماتیک و دستی از نظر امکاناتی تفاوتی ندارد و در طراحی و کابین این دو نسخه نیز شاهد اختلاف خاصی نیستیم.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۶ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۵%

    فنی

    ۳۵%

    ایمنی

    ۳۵%

    کیفیت ساخت

    ۳۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عملکرد فنی در بخش موتور و گیربکس


    بازار دست دوم


    کیفیت ساخت


    نقاط ضعف

    مصرف سوخت شهری


    تجربه رانندگی

    اگر قصد خرید و تهیه یک هیوندای آوانته کم‌کارد و سالم دارید با مشکل بزرگی مواجه خواهید بود و آن اینکه آوانته خودرویی کم‌هزینه و با استهلاک پایین محسوب می‌شود که از کیفیت مونتاژ خوبی هم برخوردار است، بنابراین عموماً صاحبانش علاقه‌ای به فروش آن ندارند. این کیفیت مونتاژ را کابین بی‌صدای آن حتی پس از حداقل ۱۰ سال کار اثبات می‌کند. گرچه کیفیت مونتاژ در خرید خودروهای کارکرده نکته بسیار مهمی است اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که از آخرین تولید آوانته بیش از ۱۰سال می‌گذرد و ممکن است تامین قطعات آن کار راحتی نباشد. ناگفته نماند که مالکان چند ساله این خودرو اذعان دارند که هیوندای آوانته معمولاً دچار مشکلاتی که نیاز به تعویض قطعه داشته باشند، نمی‌شود و با دقت در انجام سرویس‌های به موقع دوره‌ای می‌توان سال‌ها از آن بی‌نگرانی کار کشید. البته باید اضافه کرد که آوانته در طراحی ظاهری همواره ضعیف و ناکارآمد بوده و گرد قدمت و کهنگی نیز این ضعف آن را تشدید کرده است. بنابراین این خودرو را در هیچ شرایطی نمی‌توان محبوب جوانان علاقمند به جذابیت‌های ظاهری و خصوصیات هیجان‌انگیز خودرو داست. هیوندای آوانته در واقع انتخاب خوبی برای میان‌سالان محسوب می‌شود که داشتن خودرویی بی‌دردسر و باوفا را ترجیح می‌دهند. مشکل بزرگ آوانته بعد از ظاهر نه‌چندان دلربایش، امکانات رفاهی کم و تجهیزات ایمنی نه‌چندان بالای آن است. البته باید در نظر گرفت این خودرو در سال ۲۰۰۱ به جهان معرفی شده است؛ حدود ۲۰ سال پیش. پس نباید از آن انتظار زیادی داشت، مخصوصاً اینکه وقتی به تجهیزات و امکانات تولیدات امروز داخلی نیم‌نگاهی می‌اندازیم به این نتیجه می‌رسیم آوانته هنوز از آن‌ها چیزی کم ندارد. موتور هیوندای آوانته نیز بازده خوبی دارد و هماهنگی خوبی با گیربکس اتوماتیکش از خود نشان می‌دهد. شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیه‌ای، سقف سرعت ۲۰۶ کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت ۷ لیتر در هر صد کیلومتر همه از نتایج عملکرد خوب موتور ۲ لیتری ۴سیلندر این خودرو است. حداکثر توان خروجی این موتور نیز ۱۸۲کیلومتر در ساعت است که تکمیل‌کننده برتری این خودروی نسبتاً قدیمی بر تولیدات روز داخلی است. تولید هیوندای آوانته با گیربکس اتوماتیک برای ۳ سال در داخل در جریان بود. همین نکته گویای دردسرهای تامین قطعات این خودروی مسن خواهد بود. آوانته کیفیت سواری خوبی دارد و نرمی و راحتی لازم را به سرنشینان اهدا می‌کند. این خودرو اتاق چندان بزرگی ندارد و در ردیف عقب برای سرنشینان قد بلند فضای کافی در قسمت سر و پا تامین نمی‌کند. این ضعف نیز از کلاس خودرو (C سگمنت) نشات می‌گیرد و اینکه در بین سدان‌های سایز کوچک قرار دارد.