
آوانته، سدان کامپکت اقتصادی هیوندای است که در سال ۲۰۰۱ به جهان معرفی شد. آوانته در واقع، نسل سوم هیوندا النترا است که در ایران و برخی کشورها به این نام شناخته میشود. این خودرو در سال ۸۳ وارد کشور ما شد و کرمان موتور تا سال ۹۰ به مونتاژ آن ادامه داد. رقبای هم نسل آوانته مگان از رنو، زانتیا از سیتروئن (مونتاژ سایپا) و ماکسیما از نیسان بودند که رقابت سنگینی با هم داشتند. همین کار را برای آوانته سخت میکرد. این سدان که محصولی با رویکرد اقتصادی بود، نه چهرهی چندان جذابی داشت و نه کابین فول امکاناتی تا بتواند از پس این رقابت برآید. طراحی بدنهی هیوندای آوانته ساده و بدون هیجان بود و در عین حال که در زمان تولید قدیمی محسوب نمیشد، اما جذابیت خاصی هم برای مشتری نداشت. کابین آوانته هم از همان سادگی بدنه پیروی میکرد. همهچیز در عین کیفیت، خالی از اغراق و تجمل طراحی شده بود. شاید همین عوامل ظاهری باعث شد تا آوانته به رغم حضور هفتسالهاش در کشور چندان مورد توجه قرار نگیرد و تنها بتواند مشتریانی در قشر متوسط و سنین میانسالی برای خود دست و پا کند. افرادی که بیشتر کیفیت را در نظر میگرفتند و مقرون به صرفه بودن خودرو تا دلرباییهای ظاهری و المانهای مدرنیتهاش. کرمان موتور آوانته را برای ۴ سال با یک گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه کرد و پس از آن نمونه اتوماتیک این خودرو را با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته جایگزین نمود. نسخه دستی از نظر ظاهری و امکاناتی هیچ تفاوتی با نسخه اتوماتیک ندارد و در بخشهای دیگر فنی نیز با آن یکسان است. به این معنی که هر دو خودرو از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره میبرند. سقف توان هر دو ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور آنها ۱۸۲ نیوتنمتر است. آوانته دستی با این موتور و گیربکس شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیهای، سقف سرعت ۲۰۶کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷لیتر در هر صد کیلومتر را به نمایش میگذارد. هیوندای آوانته در بخش امکانات رفاهی چیزی فراتر از رقبای همدوره خود برای عرضه ندارد و دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، شیشه بالابرهای برقی و تهویه مطبوع دو کاناله دستی تنها مواردی هستند که در این بخش ارائه میکند.
سرعت
۲۰۶ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۱ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۶ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۴۰ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۵%
فنی
۳۵%
ایمنی
۳۵%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
عملکرد فنی در بخش موتور و گیربکس
بازار دست دوم
کیفیت ساخت
مصرف سوخت شهری
درخصوص هیوندای آوانته باید به نکتهای جالب اشاره کرد و آن اینکه امروزه، پس از گذشت بیش از ۸ سال از توقف تولید این خودرو در ایران، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حتی بیش از زمان عرضه و مونتاژش در کشور. این نکته را میتوان به بازار آشفتهی خودرو در کشور مربوط دانست زیرا با مبلغی که میتوان یک آوانتهی کمکارکرد سالم تهیه کرد حتی نمیتوان برخی تولیدات داخلی را خرید. حال اینکه ممکن است آوانته با وجود سن بالا از بسیاری خودروهای صفر داخلی با کیفیتتر باشد. البته که این خودرو سن بالایی دارد و در تامین قطعات با دردسرهای زیادی همراه است. در کل، هیوندای آوانته خودرویی کم استهلاک است که هزینه نگهداری بالایی ندارد و مالکش را با دردسر تعمیرات مداوم مواجه نمیکند. در بین کاربران و کارشناسان گفته میشود که این خودرو در صورت دریافت سرویسهای دورهای بهموقع، عموماً مشکلی پیدا نمیکند و قطعات مصرفی آن نیز استهلاک کمی دارند. با وجود این موارد، نمیتوان از کیفیت پایین متریال موجود در کابین آوانته چشمپوشی کرد. در جایجای کابین این خودروی اقتصادی شاهد پلاستیک هستیم. البته کیفیت مونتاژ در حدی بوده که کابین با این وجود گذر عمر همچنان پرصدا و آزار دهنده نیست. ضمن اینکه عایقبندی کابین و موتور بهخوبی انجام شده و شاهد نفوذ صدای محیط و موتور به داخل کابین نیستیم. صندلیها دربرگیرندگی خوبی دارند و راحتی لازم را به سرنشینان اهدا میکنند. فضای داخلی در ردیف جلو مناسب است، اما در ردیف عقب به دلیل فرم کامپکت بدنه و کوچک بودن آن کمی کمبود جا احساس میشود که قابل اغماض است. شتاب هیوندای آوانته با وجود سن و سال بالا خوب و مناسب است و همچنان میتواند رانندگی هیجانانگیزی را نصیب راننده و سرنشینان کند. هرچند اصولاً افرادی که از این خودرو استفاده میکنند به این قابلیت اهمیت خاصی نمیدهند. هیوندای آوانته مصرف بالایی ندارد و میتوان برای مسافرتهای خانوادگی و جادهای گزینهای مناسب باشد. دید راننده پشت فرمان کافی است و با نقطه کور مواجه نمیشود. گیربکس دستی خودرو عملکرد نرم و مناسبی دارد و تعویض دندهها در آن به راحتی انجام میشود. ضمن اینکه گیربکس حتی با وجود سن بالا، هنگام تعویض دنده صدای اضافی تولید نمیکند. فرمان هیوندای آوانته با وجود تکنولوژی قدیمی آن نسبتا نرم و راحت است و کنترل خودرو را کاملاً در اختیار راننده قرار میدهد. هندلینگ هیوندای آوانته نیز با وجود طراحی قدیمی آن خوب بوده و خودرو در مسیرهای مارپیچ بیش یا کمفرمانی نشان نمیدهد.