هیوندای النترا 1800cc
Hyundai Elantra 1800cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    شرکت هیوندای تولید النترا را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد و تاکنون این سدان کامپکت خود را در شش نسل به جهان عرضه کرده است. این خودرو به دنبال موفقیت‌های هیوندای با سدان‌های میان‌سایز و فول‌سایز سوناتا و آزرا تولید شد تا لیست تولیدات این کمپانی را تکمیل کند. هیوندای النترا که در نسل دوم با نام آوانته به ایران راه یافت، در نسل سوم و چهارم به دلیل محدودیت واردات خودرو به ایران نیامد. با این حال، در سال ۲۰۱۳ شاهد ورود دوباره این خودرو به کشور با نسخه فیس‌لیفت نسل پنجم آن بودیم. هیوندای النترا نسل پنجم با دو موتور ۱.۸ و ۲ لیتری به ایران راه یافت و توسط دو واردکننده رسمی این کمپانی یعنی کرمان‌موتور و آسان‌موتور در کشور عرضه شد. این سدان کامپکت که با طراحی و چهره‌ای به‌روز و جذاب عرضه شده بود، فروش بسیار خوبی در کشور ما داشت و واردات آن در تیراژ گسترده‌ای صورت گرفت. هیوندای النترا ۲۰۱۳ که تا سال ۲۰۱۶ در جهان و ایران عرضه شد، با موتور ۱.۸ لیتری خود قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودروی دیفرانسیل جلو که با کد MD شناخته می‌شود دارای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بوده و شتاب صفر تا صد آن ۱۰.۵ ثانیه، سقف سرعتش ۲.۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوختش ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است. البته تعداد محدودی النترا نسل پنجم در نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت نیز وارد ایران شدند که با همین موتور ۱.۸ و گیربکس‌ ۶ سرعته عرضه گشتند. این دو نسخه که در بازده فنی کاملاً مشابه هم هستند در طراحی بدنه و کابین تفاوت‌های چشم‌گیری دارند. هیوندای النترا ۲۰۱۴ به دلیل اضافه شدن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی با افزایش وزن ۱۴۰ کیلوگرمی همراه بوده، اما در ابعاد آن به‌خصوص فاصله محوری‌اش تغییری ایجاد نشده است. مهمترین تفاوت این دو نسخه فرم مه‌شکن‌های جلو است. در نسخه فیس‌لیفت مه‌شکن‌ها فرمی بوم‌رنگی به خود گرفته‌اند و دو سمت هواکش روی سپر را قاب گرفته‌اند. در طراحی داخلی نیز مهم‌ترین تغییر در کنسول میانی ایجاد شده که در نتیجهٔ آن، این بخش مدرن‌تر و جذاب‌تر شده است. جایگزینی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، تغییر فرم خروجی‌های تهویه مطبوع و بزرگ‌تر شدن آن‌ها از تغییرات مهم این بخش هستند. طبیعتاً با ثابت ماندن فاصله محوری، تغییری در فضای کابین شاهد نیستیم.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۸ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۵۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۰%

    فنی

    ۶۰%

    ایمنی

    ۵۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    آپشن‌ها و امکانات


    فرمان‌پذیری خوب


    گستردگی خدمات


    نقاط ضعف

    سواری خشک


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با سدان‌های کامپکت و سایز کوچک، از آنجا که عموماً این خودروها پرشتاب و تند و تیز هستند، بسیار جذاب و خاص است. به همین دلیل، این خودروها معمولاً در بین جوانان بسیار پرطرفدار هستند. هیوندای النترا نیز از همین دست سدان‌های خوش‌فرم و با سقف شیب‌دار است که به حمایت طراحی جذاب بدنه و کابین، بازده فنی مناسب و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متعدد در ایران و جهان بسیار محبوب است. هیوندای النترا برخلاف سایز کوچک بدنه، کابین جادار خوبی دارد و راحتی سرنشینان را تا حد زیادی تامین می‌کند. صندلی‌های ارگونومیک و راحت آن نیز در تقویت این راحتی موثر هستند. البته باید اضافه کرد که ردیف عقب برای دو سرنشین فضای مناسبی دارد و النترا عملاً خودروی ۵ سرنشینه نیست. در بخش سر این ردیف نیز، سقف شیب‌دار زیبای کامپکت خودرو، فضا را برای افراد قدبلند محدود می‌کند. در مورد فضای صندوق بار نیز النترا با کمبود جدی جا مواجه است. نکته دیگر که در بخش معضلات و ضعف‌های النترا باید اضافه کرد این است که خودرو به‌خصوص در نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت ۲۰۱۳ از فنربندی خشکی رنج می‌برد و سواری برتکان و ضربه‌ای دارد. البته این معضل در مقایسه با نمونه‌های موفقی مانند تویوتا کرولا بیشتر به چشم می‌آید. هیوندای النترا در نسخه‌های ۲۰۱۳ (پیش از فیس‌لیفت) واردات بسیار محدودی داشته و البته طراحی قدیمی‌تری دارد. همین نکات باعث شده تا این خودرو از بازار چندان مناسبی بهره‌مند نباشد. اما النترا ۱۸۰۰ سی‌سی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به مدد واردات وسیع‌تر و البته امکانات متعدد، بازار بسیار خوبی دارد و از پرفروش‌ترین کارکرده‌های بازار است. البته این نسخه با معضلاتی مانند تامین قطعات و تعمیرات سخت نیز مواجه نیست. هیوندای النترا ۲۰۱۴ با امکاناتی مانند ۶ کیسه هوا، سیستم‌‌های ترمز ABS ،EBD و ESP، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD ،USB ،AUX و ورودی iPod، به همراه ۶ بلندگو، چراغ دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، سانروف و گرمکن صندلی عرضه شد. البته باید توجه داشت که این نسخه از النترا توسط دو واردکننده مجزا به فروش رسید و در نمونه‌های عرضه شده توسط آن‌ها، گاهی تفاوت‌هایی در امکانات دیده می‌شود. مهمترین امکانات النترا ۲۰۱۳ شامل کروز کنترل، دکمه ESP، کیلس استارتر، گرمکن صندلی، مانیتور بزرگ، صندلی برقی و شش ایربگ (جلو+جانبی جلو+پرده‌ای) می‌شود. النترا در تمامی نسخه‌های موجود در کشور از مونتاژ و کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برد و خودروی پراستهلاکی نیست. اتاق این خودرو از عایق‌بندی بسیار خوبی بهره می‌برد و شاهد نفوذ صدای موتور و کابین به داخل آن نیستیم.