هیوندای i20 مونتاژ ساده
Hyundai i20-ir basic
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    هیوندای همواره یکی از برندهای محبوب خارجی در ایران بوده است. به همین دلیل کلاس‌های مختلف از این برند در ایران به فروش خوبی دست پیدا می‌کنند. هیوندای i20 نیز یکی از محصولات موفق هیوندای در ایران است که از ابتدای ورود مورد توجه زیادی قرار گرفت. این هاچ‌بک کوچک و جمع‌وجور ابتدا به دلیل طراحی متفاوت و البته به‌روزش با استقبال روبرو شد، اما بعدتر بازده فنی مناسب و عملکرد خوب آن باعث شد تا در بازار خود را ثابت کند. این خودرو که از سال ۲۰۱۱ توسط آسان موتور نمایندگی رسمی هیوندای به ایران راه یافت، نسخه‌های مونتاژی نیز در ایران دارد که در کرمان موتور تولید شده‌اند. برخی از نسخه‌های وارداتی نیز توسط کرمان‌موتور وارد بازار شدند. نسخه‌های کرمان‌موتوری عموماً بعد از ۲۰۱۷ وارد بازار شدند که مربوط به نسل دوم این خودرو می‌شوند. هیوندای از این نسل در سال ۲۰۱۴ رونمایی کرد. یکی از نواقصی که متوجه هیوندای i20 نسل اول می‌شد، ضعف در طراحی اتاق و متریال به کار رفته در آن بود. این مورد البته در نسل دوم به خوبی برطرف شد و رضایت طرفداران این برند را به‌خوبی جلب کرد. البته تغییرات طراحی شامل حال ظاهر خودرو هم می‌شد و آن را به یک هاچ‌بک مدرن نزدیک‌تر می‌کرد تا یک هاچ‌بک اقتصادی. در بین i20‌های مونتاژی دو نمونه آپشنال و پایه وجود دارد. نسخه‌های پایه جزء تولیدات اول کرمان موتور بودند که برخی از امکانات i20 پایه را از آن‌ها حذف کرده بود. اما یک سال بعد از نارضایتی کاربران، این امکانات به i20 اضافه شد و با عنوان نسخه آپشنال روانه بازار گردید. البته این موارد همه آن چیزی نبود که از i20 حذف شده بود. برای مثال سان‌روف هیچ‌گاه به نسخه‌های مونتاژ این خودرو اضافه نشد. کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو و آینه های جانبی تاشو هوشمند از موارد دیگری بودند که در i20 مونتاژ شاهد نبودیم و به نسخه آپشنال نیز اضافه نشدند. کرمان موتور تمام نسخه‌های هیوندای i20 را با موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه کرد. این موتور قادر به تولید ۹۸ تا ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور بود. این موتور را یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک نیز همراهی می‌کرد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۵ لیتر


    کلاس بدنه

    هاچبک


    حجم موتور

    ۱.۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۸۳ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    مصرف کم


    خدمات پس از فروش


    بازار دست دوم


    نقاط ضعف

    امکانات کم


    صندوق و اتاق کم جا


    کیفیت تولید


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با خودروهای هاچ‌بک همواره هیجان‌انگیز و جذاب بوده چرا که هاچ‌بک‌ها عموماً خودروهای پرشتاب و چابک هستند که جثهٔ ریز‌شان آن‌ها را در کنترل کامل راننده قرار می‌دهد. هیوندای i20 مونتاژ کرمان‌موتور که مربوط به نسل دوم این خودرو می‌شود از جذابیت‌های ظاهری و داخلی لازم برای یک کُره‌ای خوش‌نام و کوچک و جذاب برخوردار است. این خودرو که حتی نسبت به نسخه‌های وارداتی فیس لیفت نسل اول نیز شرایط بهتری در طراحی دارد، در بخش فنی اما عقب‌تر از نسخه‌های نسل یک می‌ایستد. به این ترتیب که با کاهش حجم موتور آن از ۱.۶ به ۱.۴ لیتر، شتاب خودرو نیز بیش از ۵ دهم ثانیه افزایش داشت و سقف سرعت آن تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت پایین آمد. این تغییر نیز تحت تاثیر کاهش قدرت موتور بود. قدرت موتور نمونه‌های نسل اول (پیش از فیس لیفت) ۱۲۲ اسب بخار و سقف قدرت مونتاژ‌های کرمان‌موتور ۹۸ اسب بخار است. البته این شرایط در نسخه‌های وارداتی فیس لیفت نسل اول که با موتور ۱.۴ عرضه شدند بدتر هم شده است. نمونه‌های مونتاژی i20 در بازار جهانی با ۴ ستاره ایمنی از یورو انکپ عرضه می‌شوند و دارای ۴ کیسه‌ هوا، ترمزهای مجهز به فناوری EBS در کنار ABS، کنترل ایستایی در شیب تند (HAC)، کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و اخطار افت فشار باد چرخ‌ها هستند. همچنین، در نسخه‌های پایه این خودرو شاهد امکاناتی نظیر نمایشگر فشار باد لاستیک، سنسور نور، سنسور باران، مانیتور، آینه‌های حساس به نور، چراغ روز، رهیاب ماهواره ای و سیستم تهویه اتوماتیک هستیم. یکی از نکات مثبت مهم این خودرو مصرف سوخت اقتصادی آن است که به ۵.۹ لیتر در سیکل ترکیبی خلاصه می‌شود. همچنین خودرو نسبت به کلاس و ابعاد بدنه فضای مفید و خوبی هم در کابین و هم در صندوق بار دارد. از معایب این خودرو باید به کندی و کرختی آن اشاره کرد. هیوندای i20 با توجه به ذات اقتصادی‌اش برخلاف انتظاری که از هاچ‌بک‌ها می‌رود خودرویی تند و تیز و پرشتاب نیست و نمی‌تواند یک رانندگی هیجان‌انگیز را به راننده و سرنشینان خود تقدیم کند. البته باید به نرمی عملکرد گیربکس، فواصل خوب سرعت‌های آن و تعویض به موقع دنده‌ها اشاره کرد که موتور را بیش از آنچه هست کند نمی‌کند. هیوندای i20 سواری نرمی دارد و نسبت به یک هاچ‌بک شاهد ورود بیش از حد ضربات به کابین نیستیم. می‌توان از فنربندی آن راضی بود. کنترل خودرو به‌خصوص در جاده‌های مارپیچ راحت است و از دست راننده خارج نمی‌شود. هیوندای i20 نسبت به ذات اقتصادی‌اش قیمت بالایی در ایران دارد و البته به دلیل کمبود امکانات رفاهی به‌خصوص در نسخه‌های پایه این قیمت بیش از پیش غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.