هیوندای سوناتا NF
Hyundai Sonata-NF
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

هیوندای سوناتا نسل پنجم یا NF که در سال ۲۰۰۴ با پلتفرمی جدید در کره جنوبی رونمایی شد تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار داشت. هیوندای سوناتا NF مجهز به موتوری موسوم به تتا (Theta) بود که اولین موتور ۴ سیلندر خطی تمام آلومینیوم شرکت خودروسازی هیوندای به‌حساب می‌آمد. در سال ۲۰۰۸ نیز مدل فیس‌لیفت هیوندای سوناتا NF در نمایشگاهی در شیکاگو معرفی شد. سوناتا در سال ۸۵، اولین بار با همین نسل پنجم خود به بازار ایران راه یافت. شباهت‌های زیادی بین هیوندای سوناتا NF و آزرا دیده می‌شود، اما این دو خودرو تفاوت‌های عمده‌ای نیز با یکدیگر دارند که یکی از این تفاوت‌ها را می‌توانیم در چراغ‌های جلو و عقب آن‌ها ببینیم، چراغ‌های هیوندای آزرا کشیدگی کمی بیشتری دارند. در فیس لیفت ۲۰۰۸ هیوندای سوناتا NF تغییرات اندکی صورت گرفت که از‌جمله‌ آن‌ها می‌توان به اضافه شدن نوارهای کرومی روی سپرهای جلو و عقب این خودرو اشاره کرد. داخل کابین سوناتا که با دو تریم مشکی و کرم عرضه می‌شود، ترکیبی از پلاستیک و چرم و قطعات چوبی را با کیفیت بالا مشاهده می‌کنیم. هیوندای سوناتا NF به امکانات و تجهیزات مناسبی از جمله سنسور پارک عقب، کروز‌کنترل، چراغ جلو هالوژن، اتولایت، تنظیم برقی آینه‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی سرنشین (سفارشی)، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پشت سری‌های فعال ، پوشش چرم (سفارشی)، نمایشگر (سفارشی)، سیستم تهویه‌ مطبوع دستی (اتوماتیک سفارشی)، سیستم فرمان و هدایت مجهز به سنسور سرعت و تنظیم دستی، ایموبلایزر، دزدگیر، سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS - EBD – ESP و ۶ کیسه هوای مجهز است. هیوندای سوناتا NF در ایران با دو موتور متفاوت ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر و ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر عرضه شد. قدرت موتور اول ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور آن ۲۷۷ نیوتن‌متر است و موتور دوم ۲۴۹ اسب بخار و گشتاورش ۳۲۳ نیوتن‌متر است. یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک در هر دو نسخه قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. البته که در نسخه‌های قبل فیس لیفت، نمونه ۴ سیلندر دارای جعبه دنده ۴ سرعته بود. شتاب صفر تا صد هیوندای سوناتا NF با پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۰.۵ ثانیه می‌تواند و با موتور ۳.۳ لیتری ۷.۵ ثانیه است. از نظر مصرف سوخت ترکیبی نیز سوناتا در هر صد کیلومتر در حدود ۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. همچنین این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۳ شده است.

مشخصات فنی

سرعت

۲۰۲ کیلومتر بر ساعت ، ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۷.۸ ثانیه-۱۰.۴ ثانیه


مصرف سوخت ترکیبی

۸.۵ - ۹.۹ لیتر


حجم موتور

۲.۳۵۹ - ۳.۳ لیتر


تعداد سیلندر

۶-۴ سیلندر


تجربه رانندگی

طراحی هیوندای سوناتا NF ساده و بدون پیچیدگی انجام شده و در عین سادگی می‌توانیم هماهنگی خوبی را در آن مشاهده کنیم. به همین دلیل است که طراحی این خودرو با گذشت زمان قدیمی نشده و کسالت‌آور به‌نظر نمی‌رسد و هنوز هم قابل‌قبول است. هیوندای سوناتا NF با دو پیشرانه ۴ سیلندر و ۶ سیلندر عرضه شد که نمونه ۶ سیلندر آن از قدرت بیشتری برخوردار است و سوناتا را به خودروی جسورتری تبدیل می‌کند. بنابراین تجربه رانندگی با آن می‌تواند لذت بیشتری را به‌همراه داشته باشد. همین تنوع، در درجه اول حق انتخاب بهتری در اختیار خریدار قرار می‌دهد. پس از ورود به کابین هیوندای سوناتا NF با فضای ساده، خلوت و کلاسیکی مواجه می‌شوید. در پشت فرمان دید کاملی به اطراف و کاپوت خودرو دارید و قرینگی طرح داشبورد باعث ایجاد هماهنگی در فضای داخل کابین شده است. طراحی پشت آمپر ساده است و کلیدهای کنترل کروز و سیستم صوتی در جای مناسبی روی فرمان قرار گرفته‌اند. صندلی‌های نرم هیوندای سوناتا NF از راحتی خوبی برخوردارند و سرنشینان می‌توانند در این خودرو احساس آسودگی کنند. فضای کابین زیاد است و کمبود جا در آن احساس نمی‌شود و سه نفر بزرگسال می‌توانند در صندلی‌های عقب خودرو بنشینند. البته شنیده می‌شود که صندلی‌های جلو فرم چندان مناسبی ندارند و تخت هستند که می‌تواند در رانندگی‌های طولانی باعث خستگی راننده شود. ضمن اینکه عایق بندی کابین هیوندای سوناتا NF قابل‌قبول است و نفوذ صدا به داخل کابین در حد رضایت‌بخشی است، اما در دورهای بالای موتور این صدا کمی آزاردهنده می‌شود. یکی دیگر از نکات منفی این خودرو این است برای سرنشینان ردیف عقب دریچه تهویه در نظر گرفته نشده است. قدرت پیشرانه سوناتا به‌خصوص در مدل ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر مناسب است و در بیشتر شرایط عملکرد قابل قبولی دارد. گیربکس اتوماتیک سوناتا NF عملکرد نسبتا نرم و روانی را هنگام تعویض دنده به نمایش می‌گذارد و هماهنگی قابل قبولی میان آن و پیشرانه احساس می‌شود. ترمز سوناتا NF نیز عملکرد خوبی دارد و پدال ترمز حس اطمینان را به راننده القا می‌کند. سیستم تعلیق جلوی هیوندای سوناتا NF از نوع مک فرسون است که باعث ایجاد آرامش در کابین می‌شود. قابلیت‌های داینامیکی و هندلینگ هیوندای سوناتا NF نیز در سطح خوبی قرار دارند و هیوندای توانسته تعادلی میان قابلیت‌های دینامیکی و کیفیت سواری به وجود آورد. فرمان این خودرو خیلی نرم است، ولی بازگشت فرمان به حالت اولیه چندان خوب نیست و این باعث می‌‌شود راننده احساس خوبی نداشته باشد. سیستم جلوبندی هیوندای سوناتا NF استحکام چندان زیادی ندارد و از این نظر خودروی حساسی محسوب می‌شود.