هیوندای سوناتا YF
Hyundai Sonata-YF
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    هیوندای سوناتا یک سدان سایز متوسط است که نخستین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی وارد بازار شد و در‌حال حاضر هفتمین نسل آن روی خط تولید هیوندای قرار دارد. هیوندای سوناتا مورد نظر ما نسل ششم این خودرو است که در حد‌ فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و با نام هیوندای سوناتا YF عرضه شد که در برخی بازارها نیز با نام هیوندای i45 شناخته می‌شود. هیوندای توسعه نسل ششم این خودرو را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و نهایتا سوناتا نسل ششم در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. بزرگتر شدن ابعاد سوناتا YF نسبت به مدل قبلی و کوتاه شدن ارتفاع آن موجب شد که این خودرو بزرگ‌تر و عضلانی‌تر از قبل به نظر برسد. زبان طراحی جدید هیوندای سوناتا به داخل کابین این خودرو نیز راه پیدا کرده است و خطوط شکسته و منحنی بسیار زیبایی را می‌توانید در درون این خودرو پیدا کنید. در‌ واقع، باید گفت که طراحی کابین هیوندای سوناتا YF بسیار چشم‌نواز شده است. در مرکز داشبورد هیوندای سوناتا YF یک نمایشگر دیده می‌شود و می‌توانید کلیدهای کنترلی فراوانی را روی فرمان و کنسول وسط مشاهده کنید. تجهیزات رفاهی و آپشن‌های برای هیوندای سوناتا YF در نظر گرفته شده است که میان آن‌ها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، سانروف پانوراما، کروز‌کنترل، چراغ‌های جلو زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم صوتی با شش بلندگو، دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب، آینه جانبی برقی تاشونده مجهز به گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، پرده برقی عقب، سنسور پارک، دوربین دید عقب، ۶ کیسه‌ی هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری TCS - EBD - ESP - ABS - HAC اشاره کرد. در بحث ایمنی هیوندای سوناتا YF موفق به کسب ۵ ستاره از مؤسسه‌ ایمنی NHTSA شده است. باید اشاره کرد که برخی از نمونه های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ هیوندای سوناتا YF فیس لیفت به امکانات بیشتری مانند سیستم تهویه دوگانه، سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، سنسور پارک جلو و چراغ‌شوی مجهز هستند. هیوندای سوناتا YF مجهز به یک موتور ۲.۴ لیتری با ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن‌متر گشتاور همچنین یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودروی دیفرانسیل جلو، ۹.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. هیوندای سوناتا YF موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲.۴ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۷۶ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۵%

    فنی

    ۸۰%

    ایمنی

    ۶۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عایق‌بندی کابین


    آپشن‌ها و امکانات


    فرمان‌پذیری


    چسبندگی خوب


    بازار دست دوم


    نقاط ضعف

    سواری خشک


    صدای داخل کابین


    تجربه رانندگی

    سوناتا یکی از محصولات موفق هیوندای است که نسل ششم آن یعنی سوناتا YF با تحولی عظیم در طراحی و برخورداری از ظاهری اسپرت به بازار پا گذاشت. این نسل از سوناتا با تکیه بر ویژگی‌های مثبتش به‌سرعت توانست به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های موجود در بازار تبدیل شود، اگرچه علاوه‌بر ویژگی‌های مثبت، ایراداتی نیز به این خودرو وارد است که عمدتاً مربوط به کیفیت سواری و تجربه رانندگی با این خودرو هستند. طراحی داخلی هیوندای سوناتا YF خوب بوده و از تناسب مناسبی برخورد است. تحول ایجاد شده در طراحی داخلی، اتاق این خودرو را مدرن‌تر و به روزتر کرده است. ارگونومی در طراحی این کابین به خوبی رعایت شده و استفاده از تمام امکانات به راحت‌ترین شکل فراهم آمده است. برای مثال در قسمت میانی داشبورد نمایشگر ۶.۵ اینچی را می‌بینیم که کلیدهای کنترل زیر آن تعبیه شده‌اند و در جای خوبی قرار دارند. غربیلک فرمان خوش‌دست است و در هنگام رانندگی حس خوبی را به شما القا می‌کند، کلیدهای کروز کنترل‌ و سیستم صوتی نیز روی فرمان جای داده شده‌اند. شیفترهای پشت فرمان احساس اسپرت بودن را به راننده منتقل می‌کنند. علاوه‌بر این، دسته دنده هیوندای سوناتا YF کوچک و خوش‌دست است و در دسترس راننده قرار دارد. لیست امکانات موجود در این خودرو نیز کامل و بدون کم و کاست است. همچنین، هیوندای سوناتا YF به‌دلیل برخورداری از فاصله محوری مناسب، کابین جاداری را برای سرنشینان فراهم کرده است، ضمن اینکه فضای صندوق نیز برای خودرویی در این کلاس مناسب به‌نظر می‌رسد. صندلی‌ها از دربرگیرندگی مناسبی برخوردارند و راحتی سرنشینان را تامین می‌کنند. هیوندای برای طراحی و ساخت گیربکس ۶ دنده سوناتا YF با نام A6MF2 چهار سال زمان گذاشته است. این گیربکس حدود ۱۲ کیلوگرم سبک‌تر از جعبه‌دنده ۵ سرعته خودکار قبلی سوناتا بوده و از نظر فنی نیز ساده‌تر شده است. در کنار تمام این مزایا، متاسفانه بیشتر بخش‌های کابین هیوندای سوناتا YF از پلاستیک نرم و باکیفیت متوسط ساخته شده است. دید خودرو ضعیف است و باعث می‌شود تسلط کاملی بر خودرو نداشته باشید و به‌ همین‌ دلیل رانندگی با آن در شهر سخت می‌شود. نکته دیگر اینکه قدرت ترمزها خوب است اما به فشار زیادی نیاز دارد تا عمل کند. عملکرد هیوندای سوناتا YF در ناهمواری‌ها خشک است و ضعف شاسی باعث از بین رفتن قابلیت‌های هدایتی خودرو می‌شود. در واقع، سواری سوناتا YF تا حدودی خشک است و کوبش‌های وارد شده به خودرو به‌داخل کابین منتقل می‌شوند. فضای سر در ردیف عقب به‌ دلیل فرم خاص سقف تا حدودی کم است و به‌خصوص برای افراد بلند‌‌قد چندان مناسب نیست. در آخر باید اضافه کرد مصرف سوخت این خودرو زیاد است و از این نظر انتخابی اقتصادی محسوب نمی‌شود.