هیوندای توسان ix 35 2700cc
Hyundai Tucson-ix35 2700cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تولید اولین نسل از هیوندای توسان در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۹ نیز ادامه یافت. این کراس‌اوور کامپکت از سال ۲۰۰۸ به واسطه شرکت آسان موتور وارد بازار ایران شد. طراحی نسل اول هیوندای توسان در زمان عرضه مناسب به نظر می‌رسید، اما در گذر زمان چهره سالخورده‌ای به خود گرفت. این خودرو از نظر ظاهری اشتراکات زیادی با نسل دوم کیا اسپورتیج دارد و اگر به لوگوی آنها توجه نکنید، شاید در نگاه اول این دو خودرو را با یکدیگر اشتباه بگیرید. هیوندای توسان نسل اول از طراحی بدنه ساده‌ای برخوردار است و نمای ظاهری آن به‌ دور از هرگونه پیچیدگی شکل گرفته است. در داخل کابین نیز طراحی ادوات داخلی و داشبورد توسان نیز چنگی به دل نمی‌زند. ضمن اینکه قطعات در این بخش کیفیت چندان بالایی ندارند. نسل اول توسان در دو نوع ساده و فول‌آپشن عرضه شد که نسخه فول‌آپشن آن با نام GLS شناخته می‌شود. با‌این‌حال، نمی‌توان انتظار زیادی حتی از نسخه فول‌آپشن آن داشت زیرا امکانات آن از برخی ماشین‌های چینی نیز کمتر است. از‌جمله امکانات آن می‌توان به سنسور پارک عقب، کروز‌کنترل، قطب‌نمای دیجیتال، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم آینه‌ها و شیشه‌ برقی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو با گرم‌کن، ایموبلایزر، سانروف، کنترل اتوماتیک سیستم تهویه‌ مطبوع با سنسور رطوبت و کنترل کیفیت اشاره کرد. این خودرو از نظر ایمنی شرایط نسبتا مناسبی دارد و با بهره‌مندی از سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBD و ESP و کیسه‌ هوای سرنشینان جلو و جانبی، امنیت خوبی را برای سرنشینان فراهم کرده و موفق به کسب بالاترین نمرات ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا نیز شده است. در هیوندای توسان ۲۰۰۸ با یک موتور ۲۷۰۰سی‌سی ۶ سیلندر روبه‌رو می‌شویم که قدرتی معادل ۱۷۵اسب بخار و ۲۴۱نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به کمک یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک می‌تواند توسان ۱۵۰۰کیلوگرمی را ظرف مدت ۱۰ الی ۱۱ثانیه از صفر به ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند. مصرف سوخت موتور هیوندای توسان حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به حجم موتور نباید زیاد غافلگیر کننده باشد. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۳ است و مخزن سوخت آن نیز ظرفیتی برابر با ۶۵ لیتر دارد. همچنین، سیستم انتقال نیرو در هیوندای توسان از نوع دو‌ دیفرانسیل است که می‌تواند در مسیرهای خارج از جاده بسیار کمک‌کننده باشد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۱.۳ لیتر


    کلاس بدنه

    شاسی بلند


    حجم موتور

    ۲.۷ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۷۵ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۶ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۵%

    فنی

    ۷۰%

    ایمنی

    ۶۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    بازار دست خوب


    فراوانی قطعات


    راندمان فنی بالا


    نقاط ضعف

    جعبه دنده 4 سرعته


    تجربه رانندگی

    نسل اول هیوندای توسان علی‌رغم ظاهر نه‌چندان امروزی، بدون‌شک یک مزیت بزرگ دارد و آن قدرت پیشرانه و کیفیت سواری آن است. سرنشینان در کابین توسان راحت خواهند بود و فضای کافی در اختیار خواهند داشت و می‌توان گفت که هیوندای توسان در‌مقایسه با نزدیک‌ترین رقیبش یعنی کیا سورنتو نسل دوم کابین راحت‌تری دارد. ردیف جلو و عقب از فضای کافی برای پا و سر برخوردارند. صندلی‌های ردیف جلو که به گرم‌کن و تنظیم برقی نیز مجهز هستند، نشیمن و راحتی مناسبی دارند اما در ردیف عقب، فرم چندان خوبی نداشته و سرنشینان را در طولانی مدت خسته می‌کند. فضای مناسب صندوق عقب، پاسخگوی نیازهای یک خانواده پرجمعیت حتی در سفرهای جاده‌ای است. پشت فرمان توسان دید خوب و عاری از نقطه کور به اطراف دارید. صندلی‌های ردیف عقب و صندلی شاگرد قابلیت تاشوندگی دارند تا بتواند فضای بیشتری را برای حمل اشیای بزرگ فراهم کند. فضای کابین از ارگونومی خوبی برخوردار است و دسترسی به ادوات و امکانات خودرو به‌راحتی تامین می‌شود. کیفیت مونتاژ کابین توسان بسیار خوب است به‌طوری‌که نسخه‌های کارکرده آن بعد از گذشت سال‌ها، کماکان وضعیت بسیار خوبی دارند. هرچند کیفیت متریال در این بخش چنگی به دل نمی‌زند و شاهد اجزای پلاستیکی هستیم. ضمن اینکه سطح امکانات توسان نسل اول با توجه به سال تولیدش پایین است. عملکرد ترمزهای هیوندای توسان رضایت‌بخش است و ایستایی لازم را حتی در سرعت‌های لازم به نمایش می‌گذارد. کنترل و پایداری توسان نیز در این رده بسیار مناسب است. اگر توقع کارهای بسیار سختی را از هیوندای توسان نسل اول نداشته باشید، می‌توانید با موتور ۲.۷ لیتری و ارتفاع نه‌چندان بلند این اتومبیل، ماجراجویی‌های خوبی در طبیعت داشته باشید، با استفاده از قدرت موتور این خودرو می‌توانید به سادگی از پس شیب‌ها بر بیایید و تجربه‌ سفر خارج جاده‌ای خوبی داشته باشید. قدرت ۱۷۵اسب بخاری پیشرانه برای توسان بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد و به‌لطف گشتاور نسبتا بالا، کشش خودرو در مواجه با مسیرهای پرشیب نیز بسیار خوب خواهد بود. سیستم دو دیفرانسیل هیوندای توسان یک مزیت بزرگ برای آن محسوب می‌شود و در کنار قدرت پیشرانه می‌تواند توسان را در مسیرهای شهری و خارج از جاده به‌خوبی همراهی کند. سیستم فنربندی توسان اندکی خشک است و به‌خصوص سرنشینان ردیف عقب در دست‌اندازهای جاده تا‌حدودی کوبش را احساس می‌کنند. عملکرد جعبه‌دنده خوب است اما باز در مقایسه با جعبه‌دنده رقبای آلمانی و ژاپنی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد و کم و زیاد کردن دنده‌ها با کمی تاخیر اتفاق می‌افتد.