هیوندای ولستر
Hyundai Veloster
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    هیوندای ولستر یک کوپه اسپرت کره‌ای است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی و از همان سال به بازارهای جهانی عرضه شد و تا سال ۲۰۱۷ نیز روی خط تولید هیوندای قرار داشت. هیوندای ولستر در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت آسان‌موتور وارد بازار ایران شد و عرضه آن تا ۲۰۱۶ نیز ادامه یافت. این خودرو در همان ابتدای ورود به بازار به‌دلیل ظاهر متفاوت و جذابش مورد استقبال قرار گرفت. شاید طراحی هیوندای ولستر در نگاه اول خیلی عجیب به‌نظر برسد، اما دلیل طراحی درهای نامتقارن این خودرو آن است که به‌علت وجود درِ عقب در قسمت مخالف فرمان سرنشینان عقب، که عمدتاً کودکان هستند، همواره به‌ناچار از سمت پیاده‌رو پیاده خواهند شد و درِ آن‌ سمت به خیابان باز نمی‌شود تا از حوادث ناشی از عجله سرنشینان جلوگیری شود. خروجی دوگانه‌ کرومی اگزوز که در میانه‌ سپر قرار گرفته است نیز باعث می‌شود عقب خودرو نمایی جذاب و اسپرت داشته باشد. طراحی داخلی این خودرو، در زمان عرضه‌ آن، بسیار مدرن و جالب به نظر می‌رسید. برای مثال دکمه‌ استارتِ گرد و بزرگی در وسط داشبورد قرارگرفته که جالب به نظر می‌رسد. اتاق خودرو متناسب و حجم صندوق خوب است. شرکت هیوندای سعی کرده است با انتخاب تایرهایی از نوع ضدِ پنچری هیوندای ولستر را از لاستیک زاپاس بی‌نیاز کند و به‌این‌ترتیب، فضای بیشتری را در اختیار صندوق‌عقب قرار دهد. خودرو در کابین از تودوزی‌های چرمی بهره می‌برد. هیوندا ولستر از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی بهره می‌برد که از میان آن‌ها می‌توان به ۶ عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی به‌همراه سیستم‌های AB ،EBD ،ESC ،BA ،VSM و HAC، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، کروز‌کنترل، آینه‌های جانبی برقی به‌همراه گرم‌کن، چراغ روز، سیستم Smart Key به‌همراه دکمه استارت، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین عقب به‌همراه سنسور و سقف پانوراما اشاره کرد. هیوندای ولستر وارد شده به کشور، به یک پیشرانه ۴‌ سیلندر ۱.۶ ‌لیتری مجهز است که توان تولید ۱۲۸‌ اسب بخار قدرت و ۱۵۴‌ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌کند. هیوندای ولستر در مدت زمان ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۸ لیتر است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۴ لیتر


    کلاس بدنه

    هاچ بک


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۳۸ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۵%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    ایمنی بالا


    آپشن‌ها و امکانات


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    فضای کابین


    عملکرد فنی


    تجربه رانندگی

    در طراحی هیوندای ولستر آن‌قدر القای هیجان اولویت داشته که به‌قیمت قربانی شدن برخی از کارایی‌های این خودرو تمام شده است. سقف قوس‌دار عقب خودرو باعث می‌شود تنها دو کودک یا دو بزرگ‌سال کوتاه‌قد در صندلی‌های عقب جا شوند و با‌ وجود قرارگیری جا‌لیوانی‌ها میان دو صندلی، حتی باید از سوار کردن ۳ کودک در صندلی عقب نیز چشم‌پوشی کنید. البته در آزمایش‌های تونل باد معلوم شده که همین قوس باعث افزایش درجه آیرودینامیکی و در‌نتیجه، کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت این خودرو شده است. مصرف ترکیبی هیوندای ولستر ۶.۴‌ لیتر در صد‌ کیلومتر است و با وجود مخزن بنزین ۵۰ لیتری این خودرو می‌توانید مطمئن باشید که ساعت‌های کمتری از عمرتان را در صف پمپ‌بنزین می‌گذرانید. جعبه‌دنده‌ هیوندای ولستر ۶‌ سرعته تیپ‌ترونیک است و راننده می‌تواند در حالت تیپ ترونیک هم از این جعبه دنده استفاده کند. در بازار ایران این جعبه دنده AT با مشخصات عرضه شده است. هماهنگی بین گیربکس و موتور بسیار خوب فراهم شده و در شتاب‌گیری‌های سریع شاهد بازده خوب این همکاری هستیم. موتور نیز شرایط خوبی دارد، از عایق‌بنید مناسبی برخوردار است و صدایی از آن به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. کیفیت مونتاژ قطعات داخل کابین نیز رضایت‌بخش است. صدایی از این قطعات حتی در کارکرد بالا شنیده نمی‌شود. تودوزی چرم صندلی‌ها، داشبورد فرمان و تودری‌های نیز کیفیت قابل قبولی دارند. هیوندای ولستر در تعلیق عملکرد نسبتاً خوبی دارد. سواری آن نرم و راحت است، اما نمی‌توان گفت عبور از تمامی ناهمواری‌ها را ساپورت می‌کند. فرمان هیوندای ولستر از نوع (Motor Driven Power Steering (MDPS است که اصطلاحاً در بازار به «فرمان سه‌حالته» معروف است. این فناوری به‌نرمی قابل تنظیم، دینامیک و تطبیق‌پذیری فرمان کمک می‌کند و به هیوندای ولستر اجازه می‌دهد با‌ وجود گلگیرهای تنگ و رینگ‌های بزرگ خود بتواند با یک فرمان عرض یک خیابان ۱۰.۳۹ متری را دور بزند. این گردش در مقایسه با شعاع گردش مزدا ۳ جدید که یکی از بهترین شعاع‌های گردش بازار را دارد، حتی ۲۱ سانتی‌متر کمتر است. هر چهار چرخ هیوندای ولستر از سیستم ترمز دیسکی همراه با ABS و سیستم‌های ایمنی EBD و EBA استفاده می‌کند. طبق بررسی‌های انجام گرفته هیوندای ولستر با طی مسافت ۴۲‌ متری از سرعت صد‌ کیلومتر‌بر‌ساعت به‌حالت سکون می‌رسد. لامبورگینی آونتادور برای توقف کامل از صد‌ کیلومتر بر ساعت به ۳۰‌ متر فضا نیاز دارد. درحالی‌که شاید هر سیستم ترمز یک چرخ آن به‌اندازه‌ یک ولستر قیمت داشته باشد. در پایان باید گفت، در کنار تمام مزایای این خودرو، همه‌ فناوری‌های استفاده‌شده در آن در‌ عمل جواب‌گوی سطح توقع کسی نیست که انتخابش خودرویی به این سبک و سیاق بوده است.