جگوار XJ یکی از محبوبترین سدانهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان است. این محصول انگلیسی، در سال ۱۹۶۸ متولد شد و تاکنون در تمام نسلهایش نمونهای از یک خودروی لوکس و مجلل خاص محسوب شده است. سدان فول سایز دیفرانسیل عقب جگوار XJ، نه محافظهکاری آلمانیها را دارد و نه زرق و برق ایتالیاییها. این خودرو در طول تاریخ تولیدش همواره اصالت در طراحی و فناوری در عملکرد فنی را به نمایش گذاشته تا بتواند دو شاخصه شایستگی و سرعت را در کنار هم به تصویر بکشد. از این خودروی خاص یک نسخه کلاسیک در ایران وجود دارد که مربوط به نسل دوم آن و تولید دهه ۷۰ میلادی (عموما ۷۳ تا ۷۵) میشود. در قلب جگوار XJ راه یافته به ایران یک موتور ۵.۳ لیتری Twin-Cam و از نوع V12 میتپد. این نسخه در زمان تولید توانست به سریعترین خودروی ۴ در جهان تبدیل شود. موتور این خودرو با یک گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک همراه بود. حاصل همکاری موتور و گیربکس XJ بیشینه قدرت ۲۶۵ اسب بخار، حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه بود. این اعداد نشانگر عملکرد فوقالعاده اجزای فنی این خودرو و بازده مفید آنها است. طول این تیپ از سری دوم جگوار XJ که به ایران راه یافت، نسبت به نسخه پایه ۱۰ سانت بیشتر شده و به همان نسبت از اتاق بزرگتری برخوردار بود. به این ترتیب طول این خودرو به ۴۹۴۷ میلیمتر، عرض آن ۱۷۷۲میلیمتر و ارتفاعش به ۱۳۷۲ میلیمتر میرسید. وزن XJ V12 نیز ۱۷۴۲ کیلوگرم ثبت شده است. جگوار XJ وی ۱۲ موجود در ایران، مانند تمام جگوارهای دیگر در طراحی بدنه از نوعی وقار و ابهت خاص بهره میبرد. چراغهای گرد دوقلوی نمای روبرو، بیانگر اصالت کلاسیک خودرو است. جلو پنجره کرومی کرکرهای آن نیز در کنار سپر باریک براقش، با این سبک طراحی چراغ همراهی میکنند. خطوط حجمی روی کاپوت از آن دست تخصصهای جگوار در طراحی است که علاوهبر عضلانی کردن نمای خودرو، از ظرافت خاصی برخوردارند. در نمای عقب اما جگوار XJ نیز مانند تمام دیگر جگوارها، هویت مستقل خود را دارد. زاویه بین شیشه عقب و درب صندوق بار، شیب صندوق و اگزوزهای دوگانه زاویهدار در این نما بخشی از هویت مذکور هستند. کابین لوکس جگوار XJ نیز با تریم چوب و چرم بژ، همگام با طراحی بدنه، انحصار خاص جگوار را فریاد میزند.
سرعت
۲۸۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۴.۱ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۱۴.۴۱ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۳ لیتر
قدرت موتور
۳۴۰ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر
۷۵%
فنی
۸۰%
ایمنی
۸۰%
کیفیت ساخت
۸۰%
کابین و امکانات
موتور و گیربکس عالی
کیفیت ساخت خوب
آپشنهای متعدد
خدمات پس از فروش ضعیف
تجربه رانندگی با خودروهای کلاسیک را از دو جهت میتوان بررسی کرد. اول شرایط و عملکرد آنها در حال حاضر و بعد از گذر عمری طولانی، دوم بازده و فعالیتشان در زمان تولید و عرضه به بازار. اما به طور کلی یک قاعده ثابت وجود دارد. خودروهای کلاسیک، از ارزش و ویژگی خاصی برخوردار بودهاند که در تاریخ ماندگار شده و اکنون به عنوان یک اسطوره کلاسیک با اهمیت در کلکسیونها جای میگیرند. نسلهای اولیه جگوار XJ نیز در بین این کلاسیکها قرار دارد. خودرویی که در برهههای مختلف تولیدش، مقامهای بسیاری کسب کرده است. از این جگوار نمونه V12 سری دوم آن در ایران یافت میشود. این خودرو زمانی سریعترین اتومبیل جهان عنوان گرفت. موتور ۵.۳ لیتری خورجینی داچ ۱۲ سیلندر این خودرو، قادر بود وزن سنگین و جثه بزرگ آن را در فاصله ۷ ثانیه از صفر به صد کیلومتر برساند. آنچه امروزه نیز در بسیاری خودروها دست نیافتنی است. بنابراین این خودروی کلاسیک در زمان خود، تجربه سواری هیجانآنگیزی را به راننده هدیه میداد. نکته مهم اما، هندلینگ مناسب خودرو و چسبندگی آن به جاده در این سطح از شتاب و سرعت است. نسخه V12 جگوار XJ سری دوم، در سقف سرعت ۲۳۳ کیلومتر در ساعت نیز، کاملا تحت کنترل راننده بوده و به دلیل تقسیم وزن مناسب، قرار گرفتن محور محرک در اکسل عقب و بهرهمندی از سیستم فرمان مناسب و قوی، هیچگونه انحرافی ندارد و بیش یا کمفرمانی حتی در مسیرهای مارپیچ از آن دیده نمیشود. سیستم تعلیق و فنربندی خودرو نیز با توجه به سن و زمان تولید اگر نگوییم بینظیر قطعا کمنظیر است. عملکرد جعبه دنده ۳ سرعته اتوماتیک خودرو با عنوان THM400که تولید جنرال موتورز بود نیز یکی دیگر از موارد خاص این محصول اسطورهای حسوب میشود. در داخل کابین صندلیهای چرمی مبله، تریم چوبی روشن، تو دریها و روکش داشبورد چرمی و تزئینات کرومی کنسول وسط همه از مواردی هستند که چه در زمان تولید و چه حال، حس و حالی خاص را به سرنشینان القا میکنند. کابین JX V12 به معنای واقعی لوکس و مجلل است. فاصله محوری ۲۸۷۴ میلیمتری این خودرو نشان از فضای بزرگ درون کابین دارد. به این معنا که تمام ۵ سرنشین XJ کلاسیک، از راحتی کافی در قسمت پا و سر برخوردار هستند. نکته جالب اینکه این سدان فول، خصوصیات یک خودروی اسپرت و سریع و لوکس و خانوادگی را در کنار هم دارد. صندوق بار بزرگ و جادار آن بخشی از همین جذابیتها است. در نهایت باید گفت جگوار XJ موجود در ایران تنها جنبه یک خودرو کلکسیونی دارد و امروز تنها میتوان دید فانتزی به آن داشت.