موسسكارل بروبست
تاسیس۱۹۴۰
کشورآمریکا

جیپ از آن دست اتومبیل‌هایی بود که برای خودش یک فرهنگ و یک دنیا شد؛ اتفاقی که برای کمتر خودرویی می‌افتاد. این اتومبیل ایده اولیه‌اش را مدیون نظامیان جنگ جهانی اول بود که می‌خواستند خودرویی داشته باشند تا جای موتورسیکلت و انسان را در مسافت‌های طولانی و همچنین، در طی کردن مسیرهای صعب‌العبور بگیرد. این‌گونه بود که در میانه جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها جیپ را تولید کردند. جالب این‌که طراحی آن نیز دو روز بیشتر زمان نبرد و همین جیپ‌هایی که می‌بینید، البته با شکلی قدیمی‌تر، به تولید رسیدند. بعضی‌ها هم عقیده دارند که همین جیپ‌ها بودند که باعث پیروزی متفقین در جنگ جهانی شدند؛ هرچند که نمی‌شود با قطعیت به آن استناد کرد. مشخص هم نیست چرا اسمش را جیپ گذاشتند. اولین بار شرکت «آمریکن بنتام» بود که طراحی این خودرو را بر عهده گرفت؛ البته تولید انبوه آن را شرکت «ویلیس اورلند» عهده‌دار شد؛ چرا که در توان شرکت بنتام شک و شبهه وجود داشت. بعد از پایان جنگ جهانی نسخه‌های غیرنظامی این خودرو هم راهی بازار شد و تا چند دهه سوگلی خودروهای ویلیس بود. ویلیس البته بعدها مدل رنگلر را جایگزین مدل غیرنظامی جیپ‌ها کرد که هنوز هم در حال تولید است. شرکت ویلیس شروع به تولید مجموعه‌ای از جیپ‌ها کرد تا عملاً این خودرو به یک سنت و مجموعه مستقل تبدیل شود. مدل‌هایی مثل واگن استیشن، وانت پیکاپ، کانورتیبل جیپستر و ... . ویلیس بعدها جذب «شرکت کایزر» شد و باز هم بعدتر، نام این شرکت به «کایزر-جیپ» تغییر پیدا کرد. تولید جیپ واگونیر برای همین دوره بود که اتفاق افتاد؛ اتومبیلی که آن را از اولین مدل‌های اس‌یووی مدرن در تاریخ خودروسازی می‌دانند. در سال ۱۹۶۹ این شرکت به «ای‌ام‌سی» فروخته شد. اما وضع مالی این شرکت به هم خورد و بعد از همکاری با رنو، به آغوش کرایسلر افتاد. نکته‌ای که باید بدانید این است که آنها صرفاً به خاطر اتومبیل جیپ این کمپانی را خریدند و علاقه چندانی به باقی محصولاتش نداشتند. بعدها هم که کرایسلر با «دایلمر آگ» ادغام شد و بعدتر، در حالی که در آستانه ورشکستگی بود، فیات آن را خرید. حضور جیپ در ایران هم تاریخچه‌ای طولانی دارد. جیپ از دهه بیست وارد کشور شد و تا دهه پنجاه حضور پررنگی در ایران داشت. حالا هم که نسخه‌های کلاسیک آن وجود دارد و چشم و چراغ کلاسیک‌بازان است.

همهٔ مدل‌های جیپ
آگهی‌های جیپ