کیا سراتو کوپه 1600cc
Kia Cerato Coupe 1600cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    حضور خودروهای کره‌ای در ایران از سال ۲۰۰۵ در کلاس‌های مختلف بسیار جدی بوده است. محصولات دو خودروساز بزرگ کره‌ای یعنی کیا و هیوندای نیز در میان ایرانیان بسیار محبوبیت دارند. بنابراین معمولاً مدل‌های مختلف محصولات آن‌ها در کلاس‌ها و تیپ‌های متعددی که تولید می‌شوند به ایران را می‌یابند. از جمله خودروهای کره‌ای که حضور گسترده‌ای در ایران داشته کیا سراتو است که در دو کلاس کوپه و سدان، نسخه‌های مونتاژ و وارداتی و نمونه‌های دنده‌ای اتوماتیک در بازار کشور حضور دارد. کیا سراتو همچنین با دو موتور ۲ و ۱.۶ لیتری به ایران راه یافته است. این دو موتور را در هر دو کلاس کوپه و سدان سراتو شاهد هستیم. کیا سراتو کوپه که تنها به صورت وارداتی در ایران عرضه شد، با هر دو موتور به بازار کشور راه یافته است اما تنها با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ‌ترونیک همراه با پدال شیفتر. واردات نسخه ۱.۶ لیتری کیا سراتو کوپه تنها مربوط به نسل دوم این خودرو می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به ایران راه یافت. موتور این خودرو که به «موتور تتا» معروف است، کاملاً مشابه موتور نسخه ۱.۶ لیتری سدان این نسل است. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۹۱ سی‌سی قادر به تولید ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد کیا سراتو کوپه ۱.۶ لیتری معادل ۱۱.۹ ثانیه و سقف سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. بنابراین، بازده فنی این خودروی دیفرانسیل جلو کاملاً مشابه نسخه سدان آن است و در آن نمی‌توان شاهد سواری اسپرت و هیجان‌انگیزتری بود. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی معادل ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. طراحی بدنه کیا سراتو کوپه ۱.۶ لیتری که مربوط به سال ۲۰۱۰ می‌شود نسبت به زمان خود از جذابیت خوبی برخوردار است؛ هرچند در حال حاضر کمی قدیمی و کسالت‌بار به‌نظر می‌رسد. هواکش‌های بزرگ مشکی رنگ دو سمت سپر جلو که مه‌شکن‌ها در آن جای خوش کرده‌اند، به این ضعف دامن می‌زند. ضمن اینکه این طراحی چندان اسپرت نیست و با کلاس خودرو هماهنگ نشده است. کابین خودرو اما در طراحی بهتر است و شرایط یک سواری اسپرت را بیشتر نمایش می‌دهد. این خودرو که در زمان عرضه ارزان‌ترین کوپه بازار ایران بود، موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    کوپه


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۲۴ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۰%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت بالا


    عملکرد فنی


    نقاط ضعف

    سواری خشک


    فرمان‌پذیری


    تجربه رانندگی

    کیا سراتو کوپه در دو نسل و دو مدل به ایران راه یافته است. این خودرو که با فرم کلی نسخه سدان تولید شد، مانند نسخه سدان با دو موتور ۱.۶ و ۲ لیتری عرضه شده است که بازده فنی مشابهی با نسخه سدان دارند. بنابراین نمی‌توان از آن بازده فنی هیجان‌انگیزی را انتظار داشت. نسخه ۱.۶ لیتری این خودرو که مربوط به نسل دوم آن می‌شود، به عنوان ارزان‌ترین کوپه بازار کشور معرفی شد، اما به دلیل همین بازده فنی نامتناسب با کلاس خود چندان مورد توجه قرار نگرفت. کیا سراتو کوپه ۱.۶ لیتری با شتاب صفر تا صد ۱۱.۵ ثانیه، در هیچ یک از استانداردهای مورد انتظار کلاس کوپه قرار نمی‌گیرد. هرچند ظاهر استاندارد و امکانات رفاهی خوب ضمن قیمت مناسب باعث می‌شد گروهی از علاقمندان به این کلاس سمت آن کشیده شوند. کیا سراتو کوپه ۱.۶ در حال حاضر بازار کارکرده‌ مناسبی ندارد و آمار خرید و فروش خوبی را ثبت نمی‌کند. کیا سراتو کوپه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مانند فرمان هیدرولیک، سیستم‌های ABS ،EBD و ESP، کروز کنترل، ایموبلایزر، ایربگ‌های راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای، کمربند پیش‌کشنده، اتولایت، سنسور پارک عقب، کیلس استارت، کامپیوتر سفری، گرم‌کن آینه جانبی، گرم‌کن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی و ستون فرمان تلسکوپی است. بنابراین در این خودرو حتی شاهد سانروف، امکان تنظیم برقی صندلی‌ها یا تریم اسپرت نیستیم. کیا سراتو کوپه علاوه بر این ضعف‌ها در متریال کابین نیست ضعیف و دور از انتظار است و در حد و اندازه‌های یک خودروی کوپه ظاهر نمی‌شود. این خودرو سواری خشک و پرتنشی دارد و سیستم تعلیق در آن عملکرد خوبی ندارد. ترمز‌های دیسکی خودرو، اما عملکرد خوبی دارند و حتی در ترمز‌گیری‌های ناگهانی سرعت عمل مناسبی را به نمایش می‌گذارند. کیا سراتو کوپه فرمان‌پذیری خوبی دارد و خودرو در سرعت‌های بالا نیز کاملاً تحت کنترل راننده است. فضای کابین این خودرو در ردیف عقب چندان جادار نیست و در بخش سر با کمبود جای جدی مواجه هستیم. با این وجود می‌توان گفت نسبت به کلاس خود و رقبایی مانند جنسیس و تویوتا GT86 شرایط بهتری دارد و ردیف عقب آن کارایی بیشتر ارائه می‌کند. صندلی‌های خودرو نرمی لازم را ندارند و خشک و ناراحت هستند، اما دربرگیرندگی آن‌ها مناسب است و تسلط راننده نیز پشت فرمان خوب است. هرچند به دلیل طراحی ستون C و ابعاد شیشه عقب، دید راننده در عقب محدود می‌شود. این معضل البته با دوربین عقب قابل رفع است. کیا سراتو کوپه ۱.۶ لیتری مصرف سوخت اقتصادی دارد و با مصرف ۷.۶ لیتر در سیکل ترکیبی در بین خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرد.