کیا سراتو کوپه 2000cc
Kia Cerato Coupe 2000cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کیا سراتو در سال ۲۰۰۴ با سه کلاس کوپه، سدان کامپکت و هاچ‌بک وارد بازار جهانی شد و این سه کلاس در هر سه نسلی که از سراتو تولید شده است مشاهده می‌شود. البته تا امروز شاهد کیا سراتو هاچ‌بک در ایران نبوده‌ایم. کیا سراتو کوپه که با فرم بدنه سدان آن طراحی و ساخته شده است، در نسل دوم و سوم به ایران راه یافت و به دلیل جذابیت این کلاس برای جوانان، در این قشر محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرد. نسل دوم این خودرو رقبایی مانند هیوندای جنسیس کوپه و تویوتا GT86 داشت که البته به دلیل قیمت پایین‌تر مورد توجه اقشار متوسط بود. هرچند در برابر این رقبا به عنوان کوپه‌ای موفق شناخته نمی‌شد. نسل سوم آن اما در غیاب این رقبای قوی، به عنوان تنها انتخاب علاق‌مندان به خودروهای کوپه و البته انتخابی نسبتاً اقتصادی در این کلاس، موفق‌تر ظاهر شد. کیا سراتو کوپه در هر دو نسل با مشخصات فنی مشابه نسخه سدان عرضه شد. بنابراین شاهد این خودرو با دو موتور ۲ و ۱.۶ لیتری بودیم، البته کیا سراتو کوپه تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه شده است. باید اضافه کرد که نسل سوم این خودرو تنها با موتور ۲ لیتری وارد ایران شد. کیا سراتو کوپه ۲۰۰۰ سی‌سی نسل دوم که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ وارد ایران شد، با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خود قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک این خودرو، قدرت موتور را به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۰.۵ ثانیه است. نسخه نسل سوم کیا سراتو کوپه نیز قادر به تولید ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۹ نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس سراتو کوپه نسل سوم موجود در ایران از همان نوع ۶ سرعته تیپ‌ترونیک نسل قبلی است. حاصل همکاری گیربکس و موتور سراتو کوپه در این نسل ۲۰۰ کیلومتر حداکثر سرعت و ۹ ثانیه شتاب صفر تا صد است. کیا سراتو کوپه در هر دو نسل راه یافته به ایران طراحی جذاب‌تری نسبت به نسخه سدان دارد و از این نظر خودرویی مدرن و به‌روز از آب درآمده است، اما سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها با نسخه سدان تفاوت چندانی ندارد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۴ لیتر


    کلاس بدنه

    کوپه


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۵۹ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۵%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت بالا


    عملکرد فنی


    نقاط ضعف

    سواری خشک


    فرمان‌پذیری


    تجربه رانندگی

    کیا سراتو کوپه ۲۰۰۰ سی‌سی که در دو نسل دوم و سوم وارد ایران شد، خودرویی جوان‌پسند محسوب می‌شود که در بازده فنی سطح متوسط را پُر می‌کند. در واقع، کیا سراتو در کلاسی قرار گرفته است که محبوب جوانان است، اما در عمل نمی‌تواند توقع مخاطبان اصلی خود را مانند هیوندای جنسیس کوپه یا تویوتا GT86 برآورده نماید. البته این خودرو در نسل سوم خود، شرایط بهتری دارد و شتاب مناسب‌تری را به نمایش می‌گذارد، اما در نسل دوم با شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه که معادل شتاب نسخه صفر ۲ لیتری همین نسل است چندان شایسته یک خودروی اسپرت ظاهر نمی‌شود. همین نکته باعث شد تا کیا سراتو کوپه نسل دوم در برابر رقبای خود موفقیت چندانی نداشته باشد. هرچند در غیاب همین رقبا، نسل سوم آن توانست به خوبی در بازار جولان دهد. بر همین اساس کیا سراتو کوپه نسل سوم در بازار کارکرده‌ها شرایط بهتری دارد و آمار خرید و فروش چشم‌گیرتری را ثبت کرده است. کیا سراتو کوپه ۲ لیتری اما در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات بسیار خوب ظاهر شده است. سراتو کوپه نسل دوم به مربوط به نسخه‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ می‌شود امکانات و تجهیزاتی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستم صوتی با یک نمایشگر و ۶ بلندگو، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل و سانروف را در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهد. برخی از این امکانات در نسل سوم نیز شامل ۶ ایربگ، ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی با قابلیت پخش USB, iPod, CD, MP3، آینه‌های الکتروکرومیک، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، سانروف، گرمکن صندلی‌های جلو و چراغ‌های جلو اتوماتیک می‌شود. کیا سراتو کوپه، با توجه به کلاس خود، اتاق جاداری دارد و حتی ردیف عقب این خودرو نسبت به رقبای خود فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. طراحی کابین در نسل دوم کمی قدیمی و خسته کننده است، اما در نسل سوم شرایط بهتری دارد. باید این نکته را نیز اضافه کرد که کیفیت متریال به کار رفته در داخل کابین نسل دوم به هیچ‌وجه در حد و اندازه‌های یک خودرو در این کلاس نیست و بسیار ضعیف است. کیا سراتو کوپه در ترمزگیری نیز قدرتی که باید را به نمایش می‌گذارد و ترمز‌های خودرو سرعت عمل لازم را در مواقع ضروری نشان می‌دهند. با این حال، تعلیق این محصول کیا نیز مانند دیگر محصولاتش و سراتوهای دیگر موجود در بازار کشور رضایت‌بخش نیست و شاهد سواری خشک در آن هستیم. مالکان معمولاً با تغییر لاستیک‌ها سعی در کنترل ضربات دارند که تا حدودی نتیجه‌بخش است.