کیا سراتو مونتاژ
Kia Cerato-ir
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کیا سراتو از جمله سدان‌های کره‌ای است که با تنوع قابل توجهی در ایران عرضه شده است و گاهی خرید آن نیاز به اطلاعات و تسلط کافی دارد. این خودرو در دو نسخه وارداتی و مونتاژی و در سه نسل پیاپی با فیس‌لیفت‌های میان نسلی در ایران حضور پیدا کرده است. نسخه‌های مونتاژی که رد سایپا روی خط تولید قرار دارد مربوط به نسخه فیس‌لیفت نسل دوم آن می‌شود که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. کیا این مدل را در سال ۲۰۱۴ با نسل سوم سراتو جایگزین کرد، اما سایپا همچنان آن را روی خط تولید دارد. کیا سراتو مونتاژ مانند نسخه وارداتی در دو مدل ۲ و ۱.۶ لیتری و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک تولید شده است. نسخه‌های مونتاژ کیا سراتو که در ایران با نام «سراتو سایپا» شناخته می‌شود تا پیش از اعمال تحریم‌ها تحت نظارت مستقیم کیا تولید می‌شد اما پس از آن با خروج کیا از کشور و تا حدودی داخلی‌سازی آن توسط سایپا شاهد افت کیفی آن بودیم. کیا سراتو سایپا در سال اول تولید تنها با جعبه دنده دستی و در نسخه ۱.۶ تولید شد. اما در ادامه به دلیل حذف بسیاری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی که در نسخه‌های وارداتی این خودرو لحاظ می‌شد، سایپا اقدام به عرضه نسخه ۲ لیتری با جعبه دنده اتوماتیک کرد که در آن تعداد زیادی از آپشن‌های حذف شده تعبیه شده بود. به این ترتیب نسخه ۲ لیتری کیا سراتو سایپا به «سراتو آپشنال مونتاژی» معروف شد. عملکرد گیربکس اتوماتیک نسخه‌های مونتاژ سراتو و البته همین آپشن‌های افزوده شده به نسخه اتوماتیک معمولاً دلیل تردید در انتخاب نمونه‌های دستی و اتوماتیک مدل‌های ۲ لیتری هستند. چرا که بسیاری بر این اعتقادند که جعبه دنده نسخه‌های اتوماتیک سراتو سایپا شرایط ایده‌آل نسخه‌های وارداتی را ندارد و در عمل جعبه دنده شش سرعته دستی می‌تواند در کنار موتور سراتو سایپا بهتر عمل کند. باید اضافه کرد که موتور و گیربکس به‌کار رفته در نسخه‌های مونتاژ هیچ تفاوتی با نسخه‌های وارداتی نسل دوم کیا سراتو ندارد. مدل‌های ۱.۶ لیتری کیا سراتو مونتاژ در تعداد بسیار محدودی تولید شده‌اند و البته تنها با گیربکس دستی. به این ترتیب، کیا سراتو ۱.۶ لیتری اتوماتیک تنها در نمونه‌های وارداتی دیده می‌شود. تولید سراتو سایپا در سال ۱۳۹۸ به دلیل توقف همکاری کیا با سایپا متوقف شد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت ، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۳ ثانیه-۱۰.۵ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۵ - ۷.۹ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۶ - ۲.۰ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    یکی از عمده مشکلات خودروهای مونتاژ داخل، حذف عمده امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها است. به‌شکلی که گاهی نسخه آپشنال مونتاژ داخل امکاناتی در سطح نسخه پایه نمونه‌های وارداتی دارد. به‌خصوص وقتی پای سایپا یا ایران‌خودرو در میان باشد. کیا سراتو سایپا نیز از این مشکل رنج می‌برد. در واقع، شما با خرید کیا سراتو مونتاژ آپشنال اتوماتیک، که نسخه دو لیتری آن است، خودرویی با امکانات سراتو وارداتی که نسخه پایه نسل دوم آن است خواهید داشت. نکته منفی دیگر، افت کیفیت ساخت و مونتاژ خودرو است که البته نه همیشه، اما گاهی شاهد آن هستیم. کیا سراتو مونتاژ نیز این افت را حتی در متریال کابین نشان می‌دهد که مایه تاسف است. البته افت کیفی مونتاژ سراتو سایپا از سال ۱۳۹۷ مشاهده می‌شود؛ به‌طوری که کارشناسان کیفیت مونتاژ کابین سراتو سایپا را به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های قیمت آن نمی‌دانند. عمده افت کیفی کابین در روکش صندلی‌ها، پنل درها و جلو داشبورد دیده می‌شود که به‌اصطلاح داخلی سازی شده‌اند. مشاهده پلاستیک خشک در جلو داشبورد این خودرو غیرقابل قبول و البته غیرقابل باور است. بازده فنی کیا سراتو مونتاژ در تمامی نسخه‌های دستی و اتوماتیک، ۱.۶ و ۲ لیتری قابل قبول است و می‌توان آن‌ را معادل نسخه‌های وارداتی دانست. ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، آینه تاشو برقی، استارتر و ترمزهای دیسکی عقب مواردی هستند که در تیپ پایه کیا سراتو سایپا ۱.۶ لیتری حذف شده‌اند. کروز کنترل، اتولایت و تهویه اتوماتیک مواردی هستند که در تیپ پایه ۲ علاوه بر امکانات نسخه ۱.۶ شاهد هستیم. سانروف، کیلس استارت، سنسور و دوربین عقب، صندلی چرم و شیفتر فرمان نیز امکاناتی هستند که به نسخه اتوماتیک سراتو سایپا ۲ لیتری اضافه شده‌اند تا نمونه فول آپشن این خودرو نام گیرد. کیا سراتو مونتاژ در فنربندی و تعلیق مانند نسخه‌های وارداتی عمل کرده و سواری خشک و پرتنشی دارد. در عوض می‌توان آن را خودروی ایمنی دانست. هرچند که در نسخه پایه بخش عمده‌ای از ایربگ‌ها حذف شده‌اند، اما پایداری مناسب خودرو طراحی اصولی شاسی و بدنه این ایمنی را تا حد زیادی تامین می‌کند. فرمان‌پذیری کیا سراتو مونتاژ نیز در حد و اندازه‌های نسخه وارداتی بوده و خودرو در کنترل کامل راننده است. فضای داخل کابین این خودرو با وجود کلاس آن جادار و مناسب است و تنها در بخش سر در ردیف عقب افراد قد بلند را دچار مشکل می‌کند که در یک سدان کامپکت چندان دور از انتظار است. بازار کارکرده‌های این خودرو در مقابل نمونه‌های وارداتی رونق چندانی ندارد.

    قیمت روز صفر در بازار

    اتوماتیک آپشنال 2000cc، سال ۱۳۹۸

    ۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان



    ۰۸/۲۸
    ۰۸/۲۹
    ۰۸/۳۰
    ۰۹/۰۱
    ۰۹/۰۲
    ۰۹/۰۳
    ۰۹/۰۴
    امروز
    ۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰