در پی موفقیت جهانی کیا و محبوبیت نسل دوم سراتو در ایران، توجه گروه خودروسازی سایپا به این سدان جلب شد و مدیران این خودروساز داخلی درصدد راهاندازی خط مونتاژ آن برآمدند. هرچند کار مونتاژ نسل دوم سراتو زمانی آغاز شد که تولیدش در کره متوقف شده بود. این کار با عرضه محدود مدل ۱۶۰۰ سیسی دندهای با نام سراتو سایپا، که فاقد تمامی امکانات نسل دوم سراتو بود، در سال ۹۳ شمسی آغاز شد و دیری نپایید که تولید پُرشمارتر مدل ۲۰۰۰ سیسی اتومات آن نیز، مشتریان بیشتری را به خود جذب کرد. ضمناً، از آنجاییکه حذف برخی از آپشنهای نسخه کرهای سراتو اعتراض بسیاری از مشتریان را بهدنبال داشت، سایپا با جایگزینی مدلهای فولآپشن بهجای مدلهای میانه، کیفیت این محصولش را برای حضور قدرتمندانهتر در بازاری که حالا در قُرُق خودروهای بیکیفیت و درعینحال مجهز چینی درآمده بود، بهخوبی ارتقا داد. سایپا با هدف امکان انتخاب و عرضه سراتو با دو قیمت متفاوت جهت پاسخگویی به نیاز طیف وسیعتری از مشتریان و همراهی با قدرت خرید آنان، اقدام به ارائه نسخههای آپشنال و ساده سراتو با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی کرده است. هر دو نسخه این سدان تولید سایپا قدرتی معادل با ۱۵۶ اسببخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه را فراهم میکنند و از جعبهدندهی ششسرعتهی خودکار برخوردارند. این خودرو طی زمانی در حدود ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن، بهخاطر محدودیت الکترونیکی، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودرو بهصورت ترکیبی ۷.۱ لیتر ثبت شده است. تا اینجا تفاوت چندانی بین مدل ساده و آپشنال سراتو دیده نمیشود و عمده تغییرات در بحث طراحی داخلی و خصوصاً آپشنها و امکانات رفاهی صورت گرفته است. از نظر طراحی خارجی و شرایط ظاهری بین دو نسخه کیا سراتو آپشنال و معمولی تفاوت چندانی مشهود نیست، ولی بهمحض ورود به داخل کابین با تفاوتهای متعددی مواجه میشوید: روکش چرمی غربیلک فرمان و سردنده و صندلیها، سانروف برقی، آمپر سوپرویژن (با نورپردازی قرمز رنگ نشانگرها)، سیستم مولتیمدیا با صفحهنمایش هشت اینچی و کلید هوشمند و ... از جمله امکانات افزوده شده به نسخه آپشنال سراتو سایپا ۲۰۰۰ سیسی اتومات است. همچنین، تعبیه اهرمهای تعویضدنده در پشت فرمان حس یک رانندگی اسپرت و تجربه متفاوتی را به راننده القا میکند.
سرعت
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۱ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۵۴ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۵%
فنی
۶۰%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۴۵%
کابین و امکانات
موتور و گیربکس خوب
اتاق جادار
صندوق بزرگ
بازار دست دوم
کمبود آپشن
ضعف ایمنی
ترمزهای کاسهای
عرضه کیا سراتو با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی دنده اتوماتیک پس از عرضه مدل ۱۶۰۰ سیسی دنده دستی، در پی پاسخگویی به نیاز روزافزون بازار داخلی به سدانهای خانوادگی اتوماتیک از سوی سایپا صورت گرفته است. این مدل کیا سراتو امکان انتقال تجربهای خوشایند از سواری با خودرویی دنده اتومات را فراهم میسازد و به دلیل هماهنگی مطلوب پیشرانه با گیربکس آن، سطح تجربه راندن با آن همواره مطلوب ارزیابی میشود. مدل دنده اتوماتیک سراتوی سایپا، از موتوری با حجم ۲۰۰۰ سیسی بهره میبرد که امکان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با ۱۹۴ نیوتنمتر را دارد و بهطورکلی، کارایی فنی این موتور مطلوب و شتاب و سرعتش خوب ارزیابی میشود. زمانی که طرفداران کیا سراتو با نسخه مونتاژ سایپا مواجه شدند، دریافتند که این خودروساز ایرانی بسیاری از آپشنهای نسخه کرهای این خودرو را حذف کرده است. این موضوع شامل اساسیترین امکانات این سدان نیز شده است. سانروف، آینههای تاشو، گرمکن صندلی، دنده پشتفرمانی، استارت دکمهای، ایربگهای جانبی و ... از جمله امکانات جانبی حذف شده از این خودرو محسوب میشوند. البته، در مدلهای آپشنال این خودرو، برخی از این امکانات به آن اضافه شده است و فاصله چشمگیری بین نسخه ساده و آپشنال آن مشهود است. کیا سراتو سایپا دارای فرمان و سواری خشکی است و دیگر از آن سواری نرم و راحت نسخه کرهای در مدل تولید داخل خبری نیست. بهطوریکه اگر از کسانی که خودروی مذکور را خریداری کردهاند بپرسید، حتما به شما خواهند گفت که کیا سراتو سایپا خودروی خشکی است. هنگامی که با کیا سراتو مونتاژ بر روی ناهمواری یا دستانداز بروید، خشک بودن سیستم بهشکل آزاردهندهای حس میشود و برای کسانی که عادت به رانندگی با خودروهای باکیفیت خارجی دارند، تجربه رانندگی با سراتوی سایپا یک رانندگی خستهکننده و در طولانیمدت آزاردهنده خواهد بود. سالهاست که مشتریان ایرانی به سطح پایین کیفیت مونتاژ در صنعت خودروسازی کشورمان عادت کردهاند. با وجود تلاشهای سایپا و بالاتر بردن کیفیت مونتاژ سراتو سایپا، این معضل در مونتاژ برخی از بخشهای این خودرو به چشم میخورد که بهطورمثال میتوان به پایینتر بودن کیفیت رنگ بدنه نسبت به نسخه وارداتی و عدم عایقبندی مناسب و نشت آب به داخل کابین اشاره کرد. بهطورکلی، در هر قطعه و بخشی از این خودرو که از سوی سایپا تغییراتی بر روی آن اعمال شده است، کاهش چشمگیر کیفیت و کارایی مشهود است. جایگزینی پلاستیک بهکار رفته در کابین سراتو با مواد ارزانقیمت و استفاده از روکش صندلی پارچهای بیکیفیت بهجای روکش چرمی، نمونههایی از اعمال تغییرات سایپا بهشمار میروند که نتیجهای جز پایینتر بردن سطح کیفی و کلاسِ کاری این خودرو، خصوصاً در نسخه ساده آن، نداشتهاند.