کیا پیکانتو، خودروی کوچک دوستداشتنی کیا که متولد سال ۲۰۰۴ میلادی است، در کلاس خودروهای کوچک شهری و هاچبک طبقهبندی میشود. ورود آن به ایران از نسل دوم که در ۲۰۱۱ معرفی شد و با نسخه اتوماتیک آغاز گردید. یک نکته مهم درباره این خودرو این است که بهعنوان کوچکترین عضو خانواده کیا، از استقبال گرم و فروش بسیار چشمگیر دیگر اعضای این خانواده در ایران بیبهره ماند. شاید چون از نظر ایرانیان این هاچ بک کوچک در حد دیگر تولیدات کیا نبود. شاید مهمترین و برجستهترین ویژگی کیا پیکانتو ظاهر زیبای آن باشد. نسل دوم این خودرو با روح تازه و موج جدید کیا در طراحی محصولاتش همراه شد و بدنه و داخل کابین آن شکل کنونیاش را یافت. این نسل از کیا پیکانتوهای موجود در بازار کشور ما از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۲۴۸ سیسی بهره میبرد که قدرتی معادل با ۸۵ اسببخار و گشتاور ۱۲۱ نیوتنمتری تولید میکند. گیربکس آن چهار سرعته خودکار تیپترونیک است و دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ است و در هر کیلومتر ۱۲۵ گرم گاز مضر CO2 تولید میکند. این خودرو با وزنی کمی بیشتر از یک تُن (۱۰۳۵ کیلوگرم) و ابعادی مناسب، برای تردد در مسیرهای داخل شهری گزینه بسیار مطلوبی است. وزن پایین کیا پیکانتو در سرعتهای بالا بههیچوجه، همچون نمونه ایرانیاش، دردسرساز نیست و پایداری مناسبی دارد. متریال بهکاررفته در داخل کابین این خودرو از کیفیت قابلقبولی برخوردار است و تزئین داشبورد و فرمان با نوارهای نقرهای به زیبایی آن افزوده است. صندلیهای راحت کیا پیکانتو همراه با امکانات رفاهی مناسب، سفری با آسایش و آرامش به سرنشینان عرضه میکند. طراحی این محصول کیا بسیار زیبا و چشمنواز است و از این منظر، میتواند گوی سبقت را از دیگر رقبایش برباید. بهطورکلی، در بحث ظاهری و زیبایی خودرو، ایمنی و امنیت، کیفیت ساخت و مونتاژ، بهروز بودن امکانات و آپشنها و توانمندیهای فنی و موتوری، کیا پیکانتو خودرویی است که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. مدل ۲۰۱۶ این خودرو نیز، ظاهری بهمراتب جذابتر و شکیلتر از مدلهای قبلیاش دارد و بهاصطلاح «فولآپشن» است. همچنین، کیا در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی اقدام به رونمایی از مدل جدید پیکانتو با عنوان (Picanto X-Line) کرد که با افزایش ۱۵ میلیمتری ارتفاع، پیشرانه توربوشارژ، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی، افزایش حجم صندوقبار و فضای داخل کابین عرضه شد.
سرعت
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۲.۹ ثانبه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۵.۳ لیتر
کلاس بدنه
هاچبک
حجم موتور
۱.۲ لیتر
قدرت موتور
۸۵ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۵%
فنی
۵۰%
ایمنی
۴۰%
کیفیت ساخت
۴۰%
کابین و امکانات
مصرف سوخت
میدان گردش پایین و سریع
گیربکس نرم
بازار دست دوم
خدمات پس از فروش
کابین و صندوق کم جا
معمولاً هاچبکهای کوچک شهری مانند کیا پیکانتو از مزایای مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری کمتر از دیگر خودروها، ابعاد جمعوجور و تردد آسان در شهرهای پُرترافیک برخوردارند و بههمین دلیل، گزینه مناسبی برای تردد در ترافیک مسیرهای کلانشهرها محسوب میشوند. این نوع خودروها، اگر از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشند و دسترسی به لوازم و قطعات و تعمیرکار آنها آسان باشد، میتوانند برای بسیاری از افراد که بودجه چندان زیادی ندارند، بدل به گزینه مناسبی شوند. کیا پیکانتوهای موجود در ایران خودروهای کممصرفی هستند و بهصورت ترکیبی ۵.۳ لیتر بنزین میسوزانند. از آنجایی که کیا پیکانتو عمدتاً در سفرهای درونشهری مورد استفاده قرار میگیرد، مصرف ۶.۷ لیتریاش در شهر بسیار حائز اهمیت است. در جادهها هم در هر صد کیلومتر، فقط ۴.۵ لیتر بنزین میسوزاند. کیا پیکانتو موفق شده است که در سال ۲۰۱۱ میلادی چهار ستاره از پنج ستاره ممکن را در بحث ایمنی از موسسه معتبر اروپایی Euro NCAP دریافت کند. برخورداری از سیستم ترمز و سیستمهای نگهدارنده ABS و EBD و VSM و ESC، همراهبا عملکرد خوب شش ایربگ این هاچبک جمعوجور و طراحی هوشمندانه کابینش، آسیبهای ناشی از تصادفات سخت را کاهش میدهد. درمیان پیکانتوهای موجود در ایران، نسخههای فولآپشن آن از امکانات مدرن و سطحبالایی مانند ایموبلایزر، آینههای جانبی راهنمادار، آینه میانی الکتروکرومیک، مهشکن جلو و عقب، تهویهمطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو، ایزوفیکس ، تاشو بودن صندلیهای عقب، سیستم صوتی مجهز و پیشرفته، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، کروز کنترل، سانروف، استارت دکمهای، ورود بدون کلید و… موجود است که برخی از آنها در مدلهای معمولی نیز تعبیه شده است. با وجود مشکل ارتفاع در خودروهای این کلاس، طراحان پیکانتو سعی کردهاند که حداکثر فضا را در اختیار سرنشینان جلو و عقب قرار دهند. فرمان کیا پیکانتو از دقت و کارایی مطلوبی برخوردار است و بسیار نرم عمل میکند. همچنین، استفاده از چرخهای ۱۵ اینچی در پیکانتو موجب شده است که ناهمواریها و نوسانات جاده را بهخوبی جذب و سواری نرمی ارائه کند. عملکرد این محصول کیا در عبور از پیچها قابلقبول است و با پایداری مناسب در سرعتهای بالا، تعادل خوبی دارد. ضمناً، با بهرهگیری از «سیستم کنترل ایستایی در سربالایی» (HAC) کارآمدتر شده است. فضای بار ۲۰۰ لیتری کیا پیکانتو، همچون دیگر هاچبکهای کوچک، چندان مناسب و جادار نیست. البته با خواباندن صندلیهای عقب، امکان افزایش فضا تا ۶۰۰ لیتر ممکن است. نفوذ صدای موتور و صدای لاستیکها در سرعتهای بالا، عمدهترین مشکلی است که دارندگان پیکانتو از آن گلهمند هستند. تعویض مداوم دنده از سه به چهار در مسیرهای سربالایی شکایت مکرر برخی از رانندگان پیکانتو را بهدنبال داشته است.