
کیا سومین نسل از اسپورتیج، کراساوور کامپکت محبوبش را در سال ۲۰۱۱ میلادی راهی بازارهای جهانی کرد. تفاوت بارز این نسل با نسل قبلی، بهرهگیری از هنر چیرهدستانه طراح کیا، پیتر شریر، در راستای هرچه خارقالعاده و زیباتر شدن آن بود. کیا سومین نسل از اسپورتیج را در سه سطح تریم LX ،EX و SX در بازارهای جهانی عرضه کرد. مدل LX آن با پیشرانه جدید ۲۴۰۰ سیسی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک، ۱۷۶ تا ۱۸۸ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید شد. این خودرو با ۹.۲ لیتر مصرف بنزین در سیکل ترکیبی و شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه، حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را تجربه میکند. این مدل هم بهصورت دیفرانسیلجلو و هم دو دیفرانسیل عرضه شده و علاوهبر امکانات پایه، دارای آپشنهایی چون چراغهای جلو خودکار، گرمکن آینه بغل، استارت موتور از راهدور، چراغراهنما روی آینهبغل، اسپویلر، دوربین عقب و سنسور پارک عقب است. مدل EX اسپورتیج تفاوتی بهلحاظ مشخصات فنی با تیپ قبلی ندارد، ولی به امکانات آن اضافه شده و آپشنهایی چون استارت موتور از راهدور، سانروف، رهیاب با کنترل صوتی، سردکن صندلی جلو و … بهصورت سفارشی به امکانات رفاهی آن افزوده میشود. اما در مدل SX شرایط خیلی تغییر کرده است. این تیپ از یک پیشرانه با ظرفیت ۲۰۰۰ سیسی ۴ سیلندر خطی توربوشارژ و فناوری D-CVVT سود میبرد که توانایی تولید ۲۶۰ اسببخار قدرت و ۳۶۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. امکانات پایه و سفارشی این تیپ تقریباً مشابه همان موارد تیپ EX است. البته شرکت کیا در جولای ۲۰۱۲ میلادی نیز، نسخه لوکستر اسپورتیج را با عنوان KX4 نیز عرضه کرد. گفتنی است که عمدتاً مدلهای این نسل اسپورتیج، در ایران، از پیشرانه ۲۴۰۰ سیسی، بهره میبرند و دیگر تیپهای آن، بهشکل انبوه وارد نشدهاند. مدل فیسلیفتشده نسل سوم اسپورتیج تفاوت ظاهری خاصی با نمونه پایه آن ندارد و کیا بیشتر بر روی افزایش امکانات رفاهی و تغییرات فنی آن تمرکز داشته است. بهطوریکه، اسپورتیج ارتقا یافته در سال ۲۰۱۴ نیاز شما را به هرآنچه در مورد امکانات رفاهی و آپشنهای روز سراغ دارید، برطرف میکند. ورود سومین نسل از کیا اسپورتیج به ایران در سال ۲۰۱۳، بهلطف سابقه خوب، امکانات رفاهی متعدد و طراحی چشمنواز موفقیتآمیز بود و هماکنون نیز، خریدوفروش سومین نسل کیا اسپورتیج در بازار خودروهای کارکرده از رونق خوبی برخوردار است.
سرعت
۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰۲ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۲ لیتر
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۱۷۵ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۰%
فنی
۷۰%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۷۰%
کابین و امکانات
فراوانی قطعات یدکی
عملکرد فنی قوی
بازار دست دوم خوب
فرمانپذیری خوب
عایقبندی
دید کم
سواری خشک
برخورداری نسل سوم کیا اسپورتیج از یک پیشرانه توانمند ۲۴۰۰ سیسی و امکانات رفاهی مدرن، حداکثر انتظارات شما از یک کراساوور کوچک را برآورده میکند. البته، این نسل اسپورتیج الزاماً بینقصترین کراساوور کوچک موجود در بازار نیست و نواقصی در آن مشهود است که در برابر مزایایش، قابل چشمپوشی به نظر میرسند. طراحی نسل سوم کیا اسپورتیج واقعاً چشمنواز است و قدیمی و ملالآور بودن نسل قبلی را ندارد. بهطورکلی، این نسل اسپورتیج از زبان طراحی محصولات جدید کیا در بدنه و کابین، بهخوبی بهره برده است. ابزارها و دکمههای متعدد مرتبط با امکانات رفاهی این خودرو بهخوبی در داخل کابین طراحی شدهاند. نوع طراحی شیبدار سقف این خودرو که در انتها به پایینترین میزان ارتفاع میرسد، منجر به کاهش فضای بار و ایجاد مشکل برای سرنشینان پشتی شده است. مشکل دیگر طراحی بدنه نسل سوم اسپورتیج، محدود بودن دید راننده نسبت به عقب خودرو است که میتواند بههنگام حرکت بهصورت دندهعقب و حین پارک کردن مشکلساز شود. البته حسگرهای پارک خودرو در کیا اسپورتیج تعبیه شدهاند و بهخوبی عمل میکنند. ضمن عملکرد مطلوب گیربکس ششسرعته اتوماتیک تیپ ترونیک اسپورتیج ۲۴۰۰ سیسی، ترمزهایش نیز عملکرد قابلقبولی دارند و این خودرو در سرعتهای بالا و هنگام عبور از پیچهای تند، پایداری خوبی از خودش نشان میدهد. اگر در کنار ساختار، بدنه مستحکم و شاسی مقاوم نسل سوم اسپورتیج، سیستمهای ترمز و پایداری ABS و ESP، شش ایربگ و کمربندهای ایمنی پیشکشنده را قرار دهیم، در مجموع با کراساوور کامپکت ایمنی روبهرو خواهیم شد که موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro NCAP شده است. دارندگان سومین نسل کیا اسپورتیج همچنان از عملکرد نامطلوب سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو و سفت و خشک کار کردن آن شکایت دارند. کیفیت سواری آن نیز، برای بسیاری قابلقبول و همسطح رقبای ژاپنی و غربی نیست. عجیب است که مهندسان کیا نتوانستهاند مشکل انتقال سر و صدای موتور و ورود صداهای محیطی را به داخل کابین نسل سوم اسپورتیج حل کنند و این نسل اسپورتیج نیز، همچون نسل قبلی، از کیفیت پایین عایقبندی و آلودگی صوتی رنج میبرد. برخی از صاحبنظران عقیده دارند که کیا عمده تمرکزش را بر روی ارتقای طراحی بیرونی و دادن چهرهای دلفریب و چشمنواز به نسل سوم اسپورتیج معطوف کرده و تعادلی بین فضای داخلی با فضای بیرونی آن وجود ندارد. در هنگام خرید کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سیسی، باید احتمال وجود چراغ ترمزهای روشن برای مدلهای ساختهشده تا سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی که منجر به بروز مشکلاتی در ESP، کروز کنترل و تعویض دنده مدلهای اتوماتیک میشود و عدم عمل کردن پیشکشندههای کمربند صندلی در موقع تصادفات برای مدلهای ۲۰۱۴ بررسی شود.