موسس | تاسیس | کشور |
---|---|---|
ايجي تويودا | ۱۹۸۹ | ژاپن |
لکسوس، در واقع همان تویوتاست. تویوتا هم که غول اول خودروسازی دنیا از حیث ارزش و فروش و ... محسوب میشود. اما پس چرا لکسوس، هویت و برند و کمپانی مستقلی را به خودش اختصاص داده است؟ در واقع تويوتا، قصد کرد که مانند کمپانیهای دیگر، بخش لاکچری و لوکس خودش را هم راه بیندازد. این اتفاق در ابتدا در قالب یک پروژه اتفاق افتاد. و پانزده سال پیش بود که دیگر تصمیم گرفتند لکسوس خودش یک کمپانی مستقل بشود. حالا لکسوس در رتبه دهم کمپانیهای ژاپنی خودرو قرار دارد. تویوتا، بعد از هوندا و نیسان بود که به فکر ایجاد بخشهای لاکچری کمپانی خودش هم افتاد. آنها پروژهای را ایجاد کردند تا سدانی لوکس و باکیفیت بسازد. این پروژه شش سال زمان برد تا به نتیجه برسد و در سال ۱۹۸۹میلادی، ارائه لکسوس LS نقطه پایان این پروژه بود که موفقیت خوبی محسوب میشد. تویوتا که موفقیت اولیه را دیده بود، بخش تازهای تأسیس کرد تا مدلهای کوپه و کروکی و شاسیبلند و ... را هم در این حوزه تولید کند. این بخش تا سال ۲۰۰۵ میلادی کار میکرد و برند مستقلی نبود. اما ۱۵ سال پیش وقتی که ورژن هیبریدی کراساوور RX ارائه شد، عملاً یکی از جوانترین برندهای خودروسازی جهان متولد شد. نکته جالب دیگر اینکه آنها وقتی که پروژه اولیه ساخت اولین محصول لکسوس را رقم میزدند، در واقع متولیان این طرح در نظر داشتند تا بهترین ماشین دنیا را بسازند؛ که شش سال زمان برای رسیدن به این هدف کفایت میکرد. اولین مدل کوپه لکسوس با عنوان SC400 هم در سال ۲۰۰۰ ارائه شد. در سال ۲۰۰۵ هم که ارائه نسخههای هیبریدی شروع شد که پنج سال بعد، لکسوس تصمیم گرفت تنوع بیشتری به این خودروهایش بدهد. به همین دلیل کراساوور لکسوس NX را معرفی کرد؛ اولین محصول توربوشارژ لکسوس. در سال ۲۰۱۵ هم که یکی از غولهای لکسوس راهی بازار شد؛ LC500 با ۴۶۷ اسببخار قدرت. حالا لکسوس در بیش از ۷۰ کشور دنیا کارهای تولیدی و طراحی مربوط به خودروهایش را انجام میدهد و تبدیل به یکی از محترمترین و دوستداشتنیترین خودروهای جهان شده است. برترین مدلهای آن نیز لکسوس شاسیبلند مدل GX، لکسوس مدل RX هیبرید، لکسوس مدل RCF و لکسوس مدل LS 400 دانسته میشود.