لیفان 520i
Lifan 520i
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    ورود لیفان به بازارهای ایران نیز با سدان سایز کوچک ۵۲۰ از این کمپانی آغاز شدو تولید این خودرو در ایران در بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ با موفقیت قابل توجهی مواجه نبود، در نتیجه در فاصله کوتاهی جای خود را به لیفان 520i نسخه به‌روزتر و در واقع فیس‌لیفتش داد. مونتاژ ۵۲۰ که در کرمان موتور صورت می‌گرفت، در نسخه i نیز استمرار چندانی نداشت و به دلیل عدم استقبال عمومی تا سال ۹۳ به طور کامل متوقف شد. این خودرو که در بین تولیدات چینی اولیه وارد شده به بازار ایران بود، در بین چینی‌های بی‌کیفیت و پر نقص قرار گرفت و خودروهایی مانند تندر ۹۰ جایگزین‌های بهتری برای آن محسوب می‌شدند. البته اینکه لیفان ۵۲۰ و لیفان 520i، اولین خودروهای تولیدی لیفان چین بودند نیز در این عدم موفقیت بی‌تاثیر نبود. لیفان 520i نیز مانند نسخه پیش از فیس‌لیفتش بر پلتفرم سیتروئن ZX طراحی شد، اما در طراحی چراغ‌های جلو عقب و جلو پنجره خود تغییراتی به خود دید. لیفان 520i از یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با سقف توان ۱۰۵ اسب بخار بهره می‌برد. این موتور قادر به تولید ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور است و قادر است لیفان 520i را در فاصله ۱۳ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند. سقف سرعت این خودرو ۱۱۵۵ کیلوگرمی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر برابر با ۶ لیتر است. گیربکس ۵ سرعته دستی لیفان 520i قدرت و گشتاور تولیدی موتور این خودرو را به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌کند. به این ترتیب، در این خودرو هیچ‌گونه تغییر را در بخش فنی، چه در زمینه بازده چه در زمینه قطعات و سیستم‌ها، نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت شاهد نیستیم. می‌توان گفت یکی دیگر از دلایلی عدم استقبال از لیفان 520i مانند نسخه قبلی، همین تغییرات ناچیز و تا حدودی فریبنده ظاهری و ثبات در بخش ضعیف فنی بود. لیفان 520i در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز بسیار ضعیف ظاهر شده و سنسور دنده عقب، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، گرمکن شیشه‌های عقب و صندلی عقب تاشو همه آن چیزی هستند که در اختیار راننده و سرنشینانش قرار می‌دهد. ۲ ایربگ راننده و سرنشین کناری و رینگ آلومینیومی اسپرت را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۰۵ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۰%

    فنی

    ۳۵%

    ایمنی

    ۳۰%

    کیفیت ساخت

    ۲۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    سواری نرم


    فضای اتاق


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    خدمات پس از فروش


    کیفیت پایین قطعات


    تجربه رانندگی

    در سال‌های آخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، خستگی از تکرار و عدم تغییر در سبک طراحی‌های تولیدات داخلی خودروسازان کشور، در بین عموم مردم دیده می‌شد. پلتفرم‌های مشترکی که در بین محصولات ملی نیز دیده می‌شد و به کار بردن مداوم موتور تجهیزات فنی تولیدات قدیمی در محصولات جدید به روندی عادی تبدیل شده بود. البته وجود خودروهای خارجی نیز به دلیل قیمت بالا و خارج از توان خرید عموم بودنشان دردی را دوا نمی‌کرد. به این ترتیب بود که، ورود خودروهای اقتصادی چینی با ظاهری مدرن‌تر و متفاوت‌تر، روحی تازه به بازار مونتاژی‌ها و تولیدی‌های داخلی بخشید. لیفان ۵۲۰ در بین ورودی‌های آن زمان بود که ابتدا با طراحی جذاب‌تر نسبت به تولیدات داخلی توجهات زیادی را به خود جلب کرد، اما پس از بازده ضعیف فنی و بروز کیفیت ساخت پایین به شدت ترد شد. همین امر، منجر به جایگزینی‌ آن با نسخه فیس لیفتش یعنی لیفان 520i شد. لیفان 520i نیز اما، شرایط چندان مطلوبی نسبت به نسخه قبلی نداشت و خریدارش را دچار حس فریب‌خوردگی از تولید کننده و نمایندگی‌اش رد ایران می‌کرد. این خودرو که در پلتفرم، ابعاد، وزن، فاصله محوری، موتور، گیربکس و حجم باک کاملا مشابه نمونه قبلی بود، بازده یکسان در بخش فنی با آن ارائه می‌کرد. در نتیجه معضل کشش نامناسب، قدرت پایین موتور نسبت به بدنه و داغ کردن موتور را رد آن نیز شاهد بودیم. کیفیت ضعیف متریال به کار رفته در پایین، شرایط بغرنج مونتاژ و ساخت در کنار استهلاک بالا ضعف‌های تکرار شده دیگر لیفان 520i بودند. به طور کلی، این خودروی جدید نیز مشخصات و خصوصیاتی فراتر از تولیدات داخلی نداشت، ضمن اینکه با مشکل تامین قطعات و خدمات پس از فروش میز مواجه بود. بنابراین مشکل بزرگ خرید و فروش نمونه‌های کارکرده و افت شدید قیمت نمونه‌ها دست دوم نیز در آن تکرار می‌شد. لیفان 520i از نظر راحتی سواری و نرمی حرکت در سطح یک سدان اقتصادی و متوسط مانند پژو ۴۰۵ قرار می‌گرفت. مصرف سوخت مناسب آن از مزایای مهمش محسوب می‌شد و البته هزینه نه‌چندان بالای نگهداری‌اش. لیفان 520i مانند نسخه قبلی تنها موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف و ایمنی چین شده است. این خودرو مانند بسیاری تولیدات داخلی رد جلو از ترمزهای دیسکی و در عقب از ترمز‌های کاسه‌ای بهره می‌برد، که با ABS و EBD همراه شده‌اند. عملکرد این ترمز‌ها در حدی معمول و قابل قبول است. فضای داخل کابین لیفان 520i نسبتاً مناسب و جادار است و سرنشینان با کمبود جا مواجه نیستند. همچینی صندوق بار بزرگی لازم را دارد.