
لیفان ۸۲۰ را میتوان یک سدان جمعوجور یا سدانی با اندازه متوسط دانست. چینیها سعی کردهاند در طراحی این خودرو، از تویوتا کمری ۲۰۰۸ الهام بگیرند، حتی موتور آن نیز شباهتهایی به موتور تویوتا کمری ۲۰۰۸ دارد. شاید به همین دلیل چینیها معتقدند این مدل از لیفانها نزدیکترین رقیب برای تویوتا کمری است! که البته باوجود قابلقبولتر شدن کیفیت خودروهای جدید لیفان، این ادعا خیلی از واقعیت فاصله دارد. از نظر کارشناسان، لیفان پکیجی از کپیکاریهای حرفهای است. برای مثال در طراحی بخش جلویی خودرو رگههایی از آئودی A5 و BMW سری ۵ به چشم میخورد. جلو پنجره آن نیز بیشباهت به جلو پنجره فورد موندیو نیست. حتی طراحی سپر و دیلایتهای این نما گریزی به سوناتا LF زده است. در بخش عقب هم زاویه چراغها و طراحی در صندوق بار به وضوح از آئودی Q5 الگوبرداری شده است. لیفان ۸۲۰ در داخل کابین نیز چندان مستقل عمل نمیکند. این بار اما تنها شباهتهای بیتردیدی به کمری در لیفان ۸۲۰ دیده میشود؛ تا جایی که داشبور به نظر همان داشبورد کمری XV50 است. گرچه تمام این کپیکاریها در نهایت آزار دهنده نیست چرا که با مهارت کامل انجام شده است. برای مثال استفاده از تزئینات طرح چوب در این کابین به ضمن افزودن به زیباییاش فراتر از حد انتظار معمول ما از چینیها است. این خودرو اولینبار در سال ۲۰۱۴ رونمایی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد. ۸۲۰ آخرین تلاش کرمان موتور برای عرضه یک چینی متفاوت در ایران بود. این شرکت مونتاژ ۸۲۰ را در سال ۹۵ در کشور کلید زد، اما باز هم به دلیل سیاستهای غلط در قیمتگذاری و وجود رقبای قدیمیتر در بین هموطنانش مانند جک J3 و برلیانس H230 نتوانست موفق باشد. به این ترتیب، خروج لیفان از ایران با توقف تولید ۸۲۰ در سال ۹۷ اتفاق افتاد. به طور کلی، لیفان ۸۲۰ با سه موتور ۱۸۰۰ و ۲۴۰۰ و ۲۰۰۰ سیسی توربو به بازار عرضه میشود. اما در ایران گروه خودروسازی کرمان موتور تنها مدل ۲۴۰۰ سیسی این خودرو را با ۱۵۸ اسب بخار و ۲۲۱ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. این موتور که از کمری VX40 به عاریت گرفته شده در لیفان عملکرد نسبتا خوبی داشت و ضعف معمول چینیها را در عملکرد فنی بروز نمیداد. لیفان ۸۲۰ پنج ستاره ایمنی C-NCAP را کسب کرده و دارای امکانات جالبی است.
سرعت
۲۰۰ کیلومتر برساعت
صفر تا صد
۱۰.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۱۵۸ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۵%
فنی
۳۰%
ایمنی
۳۵%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
فضای بار
کابین بزرگ
موتور ژاپنی
عرضه محدود در بازار
بازار دست دوم ضعیف
عدم کوپل بودن موتور و گیربکس
سازندگان لیفان ۸۲۰ سعی کردهاند در طراحی این خودرو از خودروهای موفق و بهروز کمک بگیرند که البته نتیجه این الهام تلفیقی، بد از آب در نیامده است. سایز چرخهای خودرو متناسب با ابعاد بدنه آن است و از این بابت، نوعی هماهنگی را مشاهده خواهید کرد. این نکته به این دلیل مهم است که بیشتر خودروسازان چینی ترجیح میدهند از چرخهای کوچک و متوسط استفاده کنند که بهنوعی تبدیل به مشخصه این خودروها هم شده است. رینگهای لیفان ۸۲۰ از نوع ده پره شانزده اینچی و البته کوک است که باعث میشود ضربات کمتری به کابین وارد شود. قطعات طرح چوب بهکاررفته در کابین خودرو، حس گرم و خوشایندی را هنگام رانندگی ایجاد میکند. البته ممکن است تریم داخلی خاکستری رنگ لیفان ۸۲۰ و استفاده بیش از حد از این رنگ چندان خوشایند نباشد و فضای اتاق را کمی خستهکننده و دلگیر کند. پلاستیک بهکاررفته در ساخت قسمت بالایی داشبورد از نوع نرم و فومی شکل است. هرچند در قسمتهایی زیرین و دور از دید از پلاستیک خشک استفاده شده است. یک صفحه نمایش ۸ اینچی، دوربین عقب و سنسور پارک بخشی از امکانات ۸۲۰ هستند. البته در مدلهایی که کرمانموتور ارائه کرده است، سنسور پارک صرفاً شامل سنسور دندهعقب میشود. با اینکه برای ساخت این مدل، از پلتفرم تویوتا کمِری استفاده شده است، فضای داخلی آن بازتر است. مخصوصاً در قسمت صندلی عقب، که سرنشینان احساس راحتی کامل خواهند داشت. نکته مثبت دیگر نمدکاری خوب کاپوت و عایقبندی مناسب موتور است که موجب عدم ورود صدای اضافی از موتور به داخل کابین میشود. در این بخش میتوان به طراحی قدیمی فرمان خودرو نیز اشاره کرد، هرچند این موضوع در کارکرد فرمان چندان اثری ندارد. در واقع عملکرد سیستم فرمان برقی خودرو رضایتبخش و قابل قبول است. هندلینگ لیفان ۸۲۰ به دلیل تعلیق مناسب خودرو خوب بوده و خودرو در سرعتهای بالا دچار حرکتهای گهوارهای نمیشود. تعلیق لیفان ۸۲۰ را نمیتوان بسیار نرم دانست، اما انتقال ضربات به داخل کابین آن، چندان محسوس نیست و سرنشینان سواری خشکی را تجربه نمیکنند. یکی از اتفاقات جالب دیگر در لیفان ۸۲۰، استفاده از پیشرانهای در مدل ۲.۴ لیتری است که منشأ آن به شرکت معروف میتسوبیشی برمیگردد. در خود چین، این پیشرانه در بین موردهای خوب و امتحان پسداده است که در بیشتر سدانهای ارزانقیمت چینی استفاده میشود. این موتور هماهنگی خوبی با گیربکس ششسرعته خودکار ۸۲۰ دارد. تعویض دنده در جعبه دنده به نرمی صورت میگیرد و شاهد صدا و لرزش بیمورد از عملکرد گیربکس نیستیم.