مازراتی گرن کبریو
Maserati Grancabrio
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    مازراتی، یا به قول بعضی دیگر مَزراتی، از آن دست خودروهایی است که در ایران بدون توجه به کیفیت، عملکرد، قیمت و جایگاه جهانی و بازده فنی به عنوان خودرویی لوکس و لاکچری شناخته می‌شود؛ در هر کلاس و مدلی که باشد. مازراتی که تاکنون در ایران در نسخه‌هایی محدود اما مدل‌های مختلف وارد شده، به طور کلی با همین نام شناخته می‌شود و عنوان مدل‌های مختلف آن در بین عوام چندان آشنا نیست. همین که تاج سه‌پَر مازراتی را روی پیشانی خودرو ببینند، آن را با همین نام خطاب می‌کنند. حال اینکه همین نسخه‌های محدود موجود در ایران تفاوت‌های بسیاری دارند. یکی از این خودروها مازراتی گرن‌کبریو نام دارد که نسخهٔ بدون سقف یا کروک گرن‌‌توریسمو است. مازراتی گرن‌کبریو که مانند نسخه مسقف در سه تیپ S ،MC و ساده وارد ایران شد، با محدودیت واردات بیشتری نسبت به آن مواجه شد. همین محدودیت، از مازراتی گرن‌کبریو یک خودروی خاص و نایاب در بازار ایران ساخت تا قیمت نجومی‌اش را توجیه کند. گرن‌کبریو که اولین خودروی ۴ سرنشین بدون سقف مازراتی است، در سال ۲۰۱۱ و با موتور ۴.۷ لیتری خورجینی هشت سیلندر ۳۲ سوپاپ و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه وارد ایران شد. تفاوت سه تیپ متفاوت گرن کبریو در بازده فنی خودرو و برخی جزئیات در بخش امکانات رفاهی است. گرن‌کبریو در تیپ ساده قادر به تولید ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این نمونه صفر تا صد کیلومتر را در ۵.۳ ثانیه طی می‌کند و سقف سرعت آن در ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شود. نسخه S گرن‌کبریو، با سقف توان ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر در خدمت راننده است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۵.۲ ثانیه و سقف سرعتش ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. اما مازراتی گرن‌کبریو MC، که با کیت ویژه MC عرضه می‌شود، قادر به ارائه ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو با شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیه و سقف سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین گرن‌کبریو در ایران نام گرفته است. تفاوت‌های موجود در بازده این تیپ‌های مازراتی گرن‌کبریو مربوط به خصوصیات و تغییرات آیرودینامیکی آن‌ها می‌شود و بهینه‌سازی انجام شده روی موتور آن‌ها. البته در نسخهٔ MC، شاهد تریم رنگی خاص و برخی تفاوت‌های دیگر هستیم که مربوط به کیت MC این خودرو می‌شود.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت ، ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۴.۹ ثانیه-۵.۱ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۴.۵ - ۱۴.۷ لیتر


    حجم موتور

    ۴.۶۹۱ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۸ سیلندر


    تجربه رانندگی

    مازراتی گرن‌کابریو در مقایسه با همکلاسانش در ایران مانند پورشه ۹۱۱ یا ب‌ام‌و سری ۶، از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی حرفی برای گفتن ندارد. اما به دلیل شخصیت جنتلمن‌مابانه ایتالیایی‌اش در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. شاید این مساله مربوط به محدودیت حضور ایتالیایی‌های باوقار و متشخص در ایران باشد. مازراتی گرن‌کابریو بیش از هر چیز از طراحی بدنه خاص و متفاوت و البته جذاب بهره می‌برد. واقعیت غیر قابل انکار این است که مازراتی آنقدر که در ایران محترم و خاص است، در جهان از احترام و توجه ویژه برخوردار نیست و حتی طراحی آن در برابر دیگر هم‌وطنانش مانند فراری و لامبورگینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مازراتی گرن‌کابریو در کابین ساده و فارغ از ویژگی خاص (البته نسبت به کلاس و سطح قیمتی‌اش) ظاهر شده است. این خودرو که در نمونه MC از جذابیت‌های بیشتری برخوردار است، به صورت ۴ سرنشین عرضه شده، اما در همین تیپ قابلیت حذف صندلی‌های ردیف عقب را دارد. البته این حذف مورد مثبتی محسوب می‌شود، چرا صندلی‌های ردیف عقب کارایی چندانی ندارند. مازراتی گرن‌کابریو شتاب و چالاکی مختص کلاس خود را ارائه می‌کند تا در شمایل یک اسپرت تمام عیار ظاهر شود. با این حال، فقر امکانات رفاهی یک خودروی لوکس، در این قامت چندان پذیرفته نیست. مازراتی گرن‌کبریو از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است که با اصالت ایتالیا‌یی‌اش همخوانی دارد، اما به همان نسبت هزینه نگهداری کمرشکنی را بر گردن مالکش تحمیل می‌کند. گرن کبریو در نسخه ساده فاقد پدال آلومینیومی، تریم فیبر کربنی و کیت اسپرت اگزوز است. مواردی که در نمونه S دیده می‌شود. در نمونه MC نیز مواردی همچون رینگ تیتانیومی با تایرهای ریسینگ، روکش چرم آلکانترا در تودوزی‌ها، صندلی‌ها و فرمان، کالیبر رنگی ترمز، صفحه کیلومتر مخصوص کیت MC، قاب دودی چراغ‌ها، صندلی‌های ریس در جلو، تریم داخلی نرو سافت، تریم اگزوز MC، قاب آینه جانبی و دستگیره‌های فیبر کربنی و کیت بدنه فیبر کربنی MC را فراتر از دو تیپ دیگر دارد. این سه تیپ در امکاناتی مانند سنسور و دوربین عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، سیستم تعویض خط عبوری(LCA)، نشانگر باد لاستیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در ۱۴ جهت، کمربند پیش کشنده، گرمکن و سردکن به همراه ماساژور صندلی‌ها، سیستم یکپارچه حافظه دار تنظیم صندلی‌ها، فرمان و آینه‌ها، کنترل اتوماتیک دوگانه درجه حرارت به همراه کنترل چهارگانه، سنسور کیفیت هوا و رطوبت، ۶ کیسه هوا و سیستم‌های ABS ،EBD ،ASR ،MSP و HILL HOLDER مشترک هستند. مازراتی گرن‌کابریو در کنار تمام مزایا و معایبش یک معضل بزرگ دارد و آن خدمات پس از فروش فوق‌العاده ضعیفش در کشور است.