مازراتی کواتروپورته ساده
Maserati Quattroporte basic
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کواتروپورته تیپ ساده یا بیسیک نسخه پایه سدان لوکس و فول سایز مازراتی است که در دو نسل پنجم و ششم خود وارد ایران شد. نسل پنجم این خودرو در ایران، تولید ۲۰۱۳ و نسل ششم آن محصول ۲۰۱۴ است. این تیپ چه در دو نسل و چه با تیپ‌های دیگر هم نسل خود تفاوت‌های بسیاری در بخش‌های فنی و تجهیزاتی دارد. در طراحی ظاهری، نسل پنجم و ششم می‌توان تفاوت‌های چشمگیری بین چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب، فرم جلو پنجره و ابعاد آن، خطوط روی کاپوت، قاب مه‌شکن‌های جلو، خروجی‌های اگزوز در عقب و فرم صندوق بار دید. این تفاوت‌ها که در راستای هرچه مدرن‌تر شدن مازراتی کواتروپورته قدم برداشته‌اند، در داخل کابین نیز فضایی لوکس‌تر را به ارمغان می‌آورند. مانیتور لمسی ۸.۵ اینچی، خروجی‌های تهویه مطبوع یک تکه، مانیتور اطلاعات پشت فرمان، پوشش کرومی دسته دنده، تریم چوبی، فرمان اسپرت مزین به تزئینات کرومی و تغییر رنگ تریم داخلی موارد تغییر یافته در این نسل هستند. مازراتی کواتروپه بیسیک نسل ششم، مانند تیپ S همین نسل، از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تویین توربو و جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF بهره می‌برد. اما به دلیل بهینه بودن موتور تیپ S، بیشینه توان تولیدی موتور تیپ بیسیک از ۴۰۴ اسب بخار به ۳۴۵ تقلیل یافته و در نتیجه، شتاب صفر تا صد این تیپ نیز با افزایش ۵ دهم ثانیه‌ای به ۵.۶ ثانیه رسیده است. سقف سرعت تیپ ساده کواتروپه نسل ششم هم ۲۷۰ کیلومتر در ساعت است. اما مشخصات فنی نسخه ساده این خودرو در نسل پنجم آن تفاوتی با تیپ‌های دیگر نداشته و از همان موتور ۴.۲ لیتری ۸ سیلندر و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌های دیگر این نسل با سقف قدرت ۴۰۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد ۵.۵ ثانیه و بیشینه سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت بهره می‌برد. ناگفته نماند ابعاد این دو نسل نیز تفاوت‌هایی در طول و عرض و ارتفاع سقف نشان می‌دهند، اما ابعاد در تمام تیپ‌ها یکی است. تیپ ساده نسخه ۲۰۱۴، نسبت به دو تیپ دیگر از چراغ خوش‌آمدگویی و نورپردازی داخلی محروم است. این نسخه شیفتر فرمان، گرم‌کن فرمان، چراغ‌های ال‌ای‌دی، حافظه صندلی در ردیف جلو و تنظیمات گودی کمر در این ردیف و درِ برقی صندوق بار را بیش از هم تیپی نسل قبلی خود ارائه می‌کند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۵.۶ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۰.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان فست بک


    حجم موتور

    ۴.۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۴۰۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۸ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۹۵%

    فنی

    ۹۵%

    ایمنی

    ۹۰%

    کیفیت ساخت

    ۸۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    قدرت موتور بالا


    هندلینگ خوب


    کیفیت ساخت بالا


    فضای خوب اتاق


    نقاط ضعف

    هزینه نگهداری بالا


    آپشن‌های کم


    تجربه رانندگی

    اگر بخواهیم واقع‌بینانه تجربه رانندگی با سدان لوکسی مانند کواتروپورته مازراتی را تحلیل کنیم، باید این تجربه را در کشورهایی با وجود رقبای هم‌رده و هم‌سطح آن مورد بررسی قرار دهیم. چرا که بدون شک، سواری مازراتی در ایران، به دلیل نبود رقبایی مشابه و یا کم بودن آن‌ها، حتی اگر نواقص یا مشکلاتی داشته باشد، بی‌نقص و کم‌نظیر به نظر می‌رسد. مازراتی در هر دو نسل و هر دو تیپ، یک مشکل ثابت دارد و آن فقر امکانات به‌روز رفاهی است. در واقع این امکانات حتی نسبت به زمانی که کواتروپورته‌ها در ایران عرضه شدند نیز قابل قبول نیست، چه برسد به سطح قیمتی آن‌ها در زمان ورودشان به کشور. حال اینکه مازراتی کواتروپورته امروز نیز در بین گران‌ترین خودروهای داخلی و البته پرهزینه‌ترین آن‌ها است. این نکته در مواردی مانند مازراتی کواتروپورته ساده یا بیسیک که حجم موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر آن، قدرت کمتری نسبت به دو تیپ دیگر دارد، بیش از پیش به چشم می‌آيد. مازراتی کواتروپورته بیسیک حتی از سنسور جانبی بهره نمی‌برد که در خودرویی با این سطح یک نقص چشمگیر محسوب می‌شود. هرچند این خودرو در نهایت حتی با وجود موتور ضعیف‌تر نسبت به هم‌نسلی‌ها خود، همچنان پرشتاب و تیز است اما این شتاب و سقف سرعت، مصرف سوخت بالایی نیز به همراه دارد. مصرف سوخت این تیپ از مازراتی کواتروپورته، در نسل پنجم ۱۴.۵ و در نسل ششم ۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. ضمن اینکه با کیفیت بنزین‌های داخلی، عموما نمی‌توان به سقف سرعت و شتاب ثبت شده آن دست یافت. نکته دیگر، خشکی سواری این خودرو به دلیل خصوصیات اسپرت آن است. تعلیق نسل ششم این خودرو البته نسبت به نسل پنجم بهبود چشم‌گیری دارد، اما همچنان سواری نرمی را به‌خصوص با خیابان‌های پر دست‌انداز تهران ارائه نمی‌کند. در واقع، با وجود فضای کابین بزرگ و صندوق بار بسیار جادار این خودرو، نمی‌توان به آن به عنوان خودرویی شهری و خانوادگی و یا مناسب برای سفر نکاه کرد. مازراتی کواتروپورته در ایران می‌تواند نقش یک خودروی فانتزی و تفریحی را برای کسب تجربه‌ای جدید بازی کند و یا تکمیل‌کننده برخی کلکسیون‌های شخصی باشد. یکی از مزایای این خودرو، فرمان‌پذیری فوق‌العاده و هندلینگ کم‌نظیر آن است که به راننده اجازه می‌دهد خودرو را حتی در شتاب‌گیری‌های سریع و اوج سرعت نیز تحت کنترل خود نگه داشته و در نتیجه سقف سرعتی شاید دست نیافتی در ایران را تجربه کند. همچنین، صدای غرش اگزوز آن می‌تواند برای جوانان اسپرت سوار، در صورت داشتن توان پرداخت هزینه نگهداری‌اش، جذابیت خاص خود را داشته باشد.