مازراتی کواتروپورته GTS
Maserati Quattroporte GTS
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کواتروپورته سدان فول سایز مجلل مازراتی است که در سه تیپ و دو نسل مختلف وارد ایران شد. این خودرو که در قالب یک سدان لوکس، تجربه اسپرت سواری را نیز نصیب راننده و سرنشینان می‌کند، علاوه‌بر همه خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردش به دلیل واردات محدود در هر دو نسل و سه تیپ، در ایران وجه تمایز و کمیاب بودن را نیز به خود اختصاص داده است. چرا که واردات این خودرو به دلیل محدودیت واردات خودروها بالای ۲.۵ لیتر پس از مدت کوتاهی متوقف شد. در بین تیپ‌های ارائه شده نسخه GTS نمونه فول امکانات و تیپ ساده و S نسخه‌های پایه و مدیوم این سدان لوکس محسوب می‌شوند. مازراتی کواتروپورته در دو نسل ۲۰۱۴ و۲۰۱۳ (نسل پنجم و ششم)، تفاوت‌های ظاهری قابل تشخیصی مانند طراحی چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب، قاب مه‌شکن‌های جلو، خروجی‌های اگزوز در عقب، خطوط روی کاپوت، طراحی رینگ‌ها و ابعاد جلو پنجره دارد. تغییرات اعمال شده در داخل کابین نسل جدید که فضایی به غایت لوکس و مجلل فراهم آورده نیز شامل تغییراتی مانند طراحی فرمان، کنسول وسط و جلو داشبورد، بزرگتر شدن مانیتور لمسی، مانیتور اطلاعات پشت فرمان، دسته دنده، خروجی‌های تهویه مطبوع و بیشتر شدن تزئینات چوبی در تریم داخلی می‌شود. حجم موتور مازراتی کواتروپورته ۲۰۱۴ از ۴.۷ لیتر در نسخه ۲۰۱۱ به ۳.۸ لیتر تقلیل یافته و قدرت ۵۲۳ اسب بخاری موتور تویین توربو شارژ ۸ سیلندر آن توسط گیربکس ۸ دنده اتوماتیک ZF به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود. نتیجه عملکرد این دو، شتاب صفر تا صد ۴.۷ ثانیه و سقف سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت است. مازراتی کواتروپورته نسل ششم در ابعاد نیز تغییراتی داشته و بیش از ۱۵۰ میلیمتر طویل‌تر، حدود ۵۰ میلیمتر عریض‌تر و تقریبا ۶۰ میلیمتر مرتفع‌تر ظاهر شده است. البته این افزایش ارتفاع به معنی افزایش فاصله کف خودرو با زمین نیست بلکه این اختلاف در قسمت سقف لحاظ شده است. در بخش امکانات رفاهی موارد اضافه شده به مازراتی کواتروپورته GTS نسل جدید شامل حافظه صندلی‌های ردیف جلو و افزایش قابلیت تنظیم گودی کمر در آن‌ها، گرم‌کن فرمان، ارتقاء سیستم پخش با افزایش تعداد خروجی‌های صدا و افزودن قابلیت Bowser Wilkins به این سیستم می‌شود. در بخش تجهیزات ایمنی، اما تغییر خاصی را شاهد نیستیم و هر دو خودرو با یک سطح کیفی در این زمینه عرضه شده‌اند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۵.۱ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۵.۷ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان فست بک


    حجم موتور

    ۴.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۴۳۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۸ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۹۵%

    فنی

    ۹۵%

    ایمنی

    ۹۰%

    کیفیت ساخت

    ۹۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    قدرت موتور بالا


    هندلینگ خوب


    کیفیت ساخت بالا


    فضای خوب اتاق


    نقاط ضعف

    هزینه نگهداری بالا


    آپشن‌های کم


    تجربه رانندگی

    مازراتی کواتروپورته شاید از معدود سدان‌های فول‌سایز چهار در لوکس باشد که همزمان در بین خودروهای خانوادگی شهری، اسپرت‌های خشن و لوکس‌های تجملی قرار می‌یگرد. ظرفیت ۵ سرنشین آن، صندوق بار بزرگ و جادارش، سواری تیز و خشکش، امکانات ویژه و خاصش و کابین خوش‌رنگ و لعابش همه آنچه را که از خودرویی خانوادگی، شهری، لوکس و اسپرت می‌خواهید در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اجازه دهید در ابتدای کار خاطر نشان کنیم که این دارندگی‌ها به قیمت گزافی تمام خواهد شد. سواری لذت‌بخش و تمام و کمال مازراتی کواتروپورته در هر دو نسل موجود در ایران و در هر سه تیپ این دو نسل، هزینه بالای نگهداری از خودرویی کم‌یاب و منحصر به فرد در ایران را نیز همراه دارد. محدودیت واردات این خودروی جذاب، دردسرهای تعمیرات، تامین قطعات و خدمات پس از فروش را هم به این هزینه اضافه کرده است. مازراتی کواتروپورته GTS که در واقع تیپ فول کواتروپورته محسوب می‌شود، با موتور بهینه شده ۳.۸ لیتری خود شتابی کم نظیر را با فشردن پدال گاز در اختیار راننده قرار می‌دهد. نباید فراموش کرد که به دلیل خصوصیات اسپرت این عالیجناب ایتالیایی، سواری آن کمی خشک‌تر از حد انتظار یک سدان شهری و خانوادگی است. اما دربرگیرندگی صندلی‌ها و ارگونومی مناسب کابین، این شاخصه را پوشش می‌دهد. نکته دیگر، امکانات رفاهی کمتر آن از رقبای آلمانی‌اش است. در واقع ایتالیایی‌ها عمدتا به عملکرد فنی و بازده خودرو در کنار کیفیت بالای ساخت آن توجه می‌کنند تا امکانات متعدد رفاهی. اما کواتروپورته در کمبود این امکانات روی دست تولیدات ژاپنی بلند شده است که برای خودرویی با مبلغ آن، گزینه جالبی به نظر نمی‌رسد. برای مثال نبود سنسور جانبی در نمونه‌های نسل پنجم این فول آپشن از نواقص جدی محسوب می‌شود. مازراتی کواتروپورته GTS نسل پنجم در سیکل ترکیبی ۱۴.۷ لیتر، در هر صد کیلومتر مصرف دارد که رقم بسیار بالایی است. خوشبختانه به دلیل بهینه‌سازی موتور در نسل ششم این رقم به ۱۰.۵ لیتر تقلیل یافته است. البته همچنان می‌توان آن را رقم بالایی دانست. از نکات مثبت این تجربه می‌توان به فرمان‌بردار بودن کواتروپورته اشاره کرد و اینکه خودرو در بالاترین سرعت‌ها نیز کاملا تحت کنترل راننده است و به دور از هرگونه بیش یا کم فرمانی، جاده‌های پر پیچ و خم را پشت سر می‌گذارد. عایق‌بندی کابین و موتور هم بسیار رضایت‌بخش است و تا زمانی که خودتان تصمیم به شنیدن صدای غرش اگزوز نداشته باشید و حالت رانندگی اسپرت را فعال نکنید، در سکوت کامل به سر خواهید برد. هماهنگی موتور و گیربکس نیز از دیگر موارد مثبت این همه‌ چیز تمام ایتالیایی محسوب می‌شود.