مازراتی کواتروپورته S
Maserati Quattroporte S
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کواتروپورته سدان فول سایز لوکس مازراتی است که خصوصیات یک خودروی اسپرت حرفه‌ای را نیز در خود جای می‌دهد. تا امروز تعداد محدودی از نسل پنجم و ششم این خودروی خاص ایتالیایی در سه تیپ ساده، GTS و S وارد ایران شده‌اند. این نسخه‌ها که در نسل‌ها و تیپ‌های مختلف تفاوت‌ها بسیاری دارند، در یک نکته اشتراک خود را به رخ می‌کشند و آن چیزی نیست به‌جز هزینه نگهداری بسیار بالا. مازراتی کواتروپورته نسل پنج و شش در خصوصیات ظاهری، طراحی کابین، امکانات رفاهی و مشخصات فنی متفاوت هستند، اما سه تیپ ارائه شده از هر نسل، در بخش طراحی بدنه و کابین مشابه بوده و تفاوت‌هایی در سطح امکانات، تجهیزات ایمنی و مشخصات فنی بروز می‌دهند. تیپ S که به عنوان نسخه میانه کواتروپورته شناخته می‌شود، در نسل ششم خود یک موتور سه لیتری ۶ سیلندر تویین توربو شارژ با سقف قدرت ۴۰۴ اسب بخار و یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF دارد. همین تیپ در نسل پنجم خود حامل موتور ۴.۲ لیتری ۸ سیلندر است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت آن توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شود. نکته مهم تفاوت تیپ S با تیپ GTS در نسل پنجم است. به این ترتیب که حجم موتور در تیپ GTS نسل ششم تا ۳.۸ لیتر افزایش یافته و سقف قدرت آن نیز تا ۵۰۲ اسب بخار بالاتر رفته است. نتیجه این تفاوت در سقف سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعتی تیپ S و شتاب صفر تا صد ۵.۱ دهم ثانیه‌ای آن در برابر سقف سرعت ۳۰۸ کیلومتر در ساعت تیپ GTS و شتاب صفر تا صد ۴.۷ ثانیه این نسخه نمود یافته است. سقف سرعت مازراتی کواتروپورته S نسل پنجم نیز ۲۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۵.۶ ثانیه است. کواتروپورته نسل ششم، که در طراحی ظاهری با تغییر فرم چراغ‌ها و سپرهای عقب و جلو، ابعاد جلو پنجره و خطوط روی کاپوت زیباتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد، در داخل کابین نیز با تزئینات چوبی بیشتر، مانیتور لمسی بزرگتر و دسته دنده جذاب‌تر، اتاقی لوکس و مجلل را به سرنشینان اهدا می‌کند. مازراتی کواتروپورته نسل ششم در ابعاد نیز بزرگتر از نسل قبلی ظاهر شده، اما این تفاوت در بین تیپ‌ها دیده نمی‌شود. بین تیپ S و تیپ GTS نسل ششم تفاوت امکانات و تجهیزات ایمنی وجود ندارد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۸۰ کیلومتر برساعت


    صفر تا صد

    ۵.۴ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۶.۸ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان فست بک


    حجم موتور

    ۴.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۴۳۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۸ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۹۵%

    فنی

    ۹۵%

    ایمنی

    ۹۰%

    کیفیت ساخت

    ۸۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    قدرت موتور بالا


    هندلینگ خوب


    کیفیت ساخت بالا


    فضای خوب اتاق


    نقاط ضعف

    هزینه نگهداری بالا


    آپشن‌های کم


    تجربه رانندگی

    احتمالا آنقدر به شباهت نسل‌ها و تیپ‌های مختلف خودروهای داخلی و یا چینی موجود در بازار عادت کرده‌ایم که برای‌مان تفاوت‌ مشخصات فنی در تیپ‌های مختلف یک نسل از یک خودرو چندان قابل انتظار نیست. یکی از جذابیت‌های مازراتی کواتروپورته در همین تفاوت‌ها است. این سدان لوکس سایز بزرگ مازراتی، با خصوصیات اسپرت خود، در دو نسل و سه تیپ مختلف وارد ایران شد و جالب اینکه هر سه تیپ و هر دو نسل در مشخصات فنی و عملکرد موتور تفاوت‌های چشمگیری داشتند. مازراتی کواتروپورته S، تیپ میانه هر دو نسل پنجم و ششم موجود در ایران است که حجم موتور و قدرت خروجی آن از تیپ GTS کمتر و از تیپ ساده بیشتر است. تجربه رانندگی با این جذاب ایتالیایی، از آنجا که تعداد برند‌ها و تولیدات متفاوت آن‌ها، در ایران بسیار محدود است، می‌تواند منحصر به فرد باشد. از ویژگی‌های خاص مازراتی کواتروپورته S می‌توان به کابین بی‌صدا و آکوستیک آن اشاره کرد. راحتی صندلی‌ها و ارگونومی فضای کابین نیز بر لذت‌بخش بودن تجربه رانندگی با کواتروپورته S می‌افزاید. زیبایی کابین در نسخه‌های نسل ششم بیشتر هم شده و فضای لوکس در اتاق بیش از پیش احساس می‌شود. ایمنی مازراتی کواتروپورته اس را شاید نتوان در سطح بهترین‌های موجود در ایران دانست، اما ۶ ایربگ و لحاظ شدن سیستم‌های ترمز کمکی شرایط قابل قبولی را در آن فراهم آورده است. سیستم تعلیق مازراتی کواتروپورته S، برای یک خودروی اسپرت قابل قبول است، اما از منظر یک سدان خانوادگی چنگی به دل نمی‌زند. چرا که ورود ضربات به داخل کابین در حدی نیست که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت. شتاب و قدرت خروجی حاصل از همکاری موتور۳ لیتری و جعبه دنده ۸ سرعته این خودرو، آن را تبدیل به موشکی زمینی کرده و مناسب برای عاشقان سرعت و هیجان اتومبیل سواری. اما باید در نظر گرفت که این تجربه دردسر نگهداری از خودرویی کم‌یاب را نیز به همراه دارد. تعمیرات پرهزینه و سخت و قطعات یدکی نایاب در غیاب وارد کننده‌ای رسمی معضل کوچکی نیست. ضمن اینکه کیفیت پایین بزنین داخلی نیز ممکن است مشکلات فنی این خودرو را دامن بزند. بازار خرید و فروش بی‌رونق مازراتی کواتروپورته S را نیز باید به موارد ذکر شده اضافه کرد. البته فقر کواتروپورته و به طور کلی، تولیدات مازراتی در امکانات رفاهی را نیز نباید نادیده گرفت. در واقع، همه آنچه پس از پرداخت هزینه خرید و نگهداری این خودرو کسب می‌کنید هیجان سرعت و شتاب یک خودروی جوان پسند است، تا رفاه و آسایش یک سدان خانوادگی و شهری که بتوان به صورت روزمره از آن استفاده کرد.