مزدا ۲ خودروی شهری سایز کوچک ژاپنی در سگمنت B است که خیلی زود توانست بازار جهانی این کلاس را از آن خود کند، اما این یکهتازی در بازار برای مزدا ۲ عمر کوتاهی داشت. مزدا ۲ خودروی باکیفیتی است و از قوای فنی مناسب نیز بهره میبرد، اما در برابر خودروهای امروزیتر مثل هیوندای i20، تقریباً حرفی برای گفتن ندارد. مزدا ۲ در تیپهای اسپرت و تورینگ به بازار عرضه شده است، که هر دو دارای موتور ۴ سیلندر ۱۵۰۰سیسی هستند و با جعبهدندههای دستی و خودکار، قدرت ۱۰۰ اسببخار را به چرخها منتقل میکنند. تولید قدرت ۱۰۰ اسببخار برای موتوری با حجم ۱۵۰۰ سیسی، حتی در خودروهای کممصرف هم در استانداردهای امروزی نمیگنجد و برای چنین خودرهایی بسیار ضعیف بهحساب میآید. جعبهدنده ۴ سرعته خودکار این خودرو هم کمی قدیمی است و در سرعتهای بالا از دنده ۳ به ۱ معکوس میکشد. علاوهبر این باید گفت که مزدا ۲ اتوماتیک درمقایسه با نمونههای دستی مصرف سوخت بالایی دارند. البته وزن این خودرو حدود ۱۰۴۳ کیلوگرم است که همین دلیل خوبی است که کمی از فشار را از روی موتور برمیدارد. این خودرو در شهر حدود ۸.۵ لیتر و در بزرگراه حدود ۶.۹ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف میکند. و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته مزدا ۲ با جعبهدنده خودکار در مقایسه با جعبهدندههای دستی مصرف سوخت بالاتری دارد. شتاب این خودرو ۱۱.۹ ثانیه است و سرعتش به حداکثر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. از امکانات مزدا ۲ میتوان به سیستم ضدسرقت، فرمان کمکی برقی، کیلومترشمار با قابلیت تنظیم نور، قفل مرکزی و ریموت کنترل، دو عدد کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمههای کنترل روی فرمان، غربیلک فرمان چرمی، کامپیوتر سفری، سیستم پخش MP3 و CD، تنظیم برقی آینهها همراه گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، مهشکن جلو و عقب و تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو اشاره کرد. صندلیهای راحت و طراحی خوب کابین این خودرو جزو نکات مثبتی است که برای این خودروی کوچک نام میبرند. مزدا ۲ تنها حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به لطف هماهنگی در عملکرد موتور و جعبهدنده میتواند عملکرد مناسبی را ارائه کند. این پاسخی است که معمولاً در جواب عدهای که معتقدند مشخصات فنی مزدا ۲ بسیار به ۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۷ آی نزدیک است و هیچ مزیتی نسبت به آنها ندارد، مطرح میشود.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۹ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۳ لیتر
کلاس بدنه
هاچ بک مینی
حجم موتور
۱.۵ لیتر
قدرت موتور
۱۰۲ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۰%
فنی
۳۰%
ایمنی
۴۰%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
فرمانپذیری و کیفیت تولید
بازار دست دوم
خدمات پس از فروش
رقابت جهانی مزدا ۲ در کلاسی است که مدعیان قدری در آن حضور دارند. رقبایی مثل تویوتا یاریس و هیوندای i30، و در سطح جهانی و بالاتر میتوان به رقبایی همچون رنو کلیو و فورد فیستا اشاره کرد. همانطور که مشخص است این کلاس پر از رقبایی است که همگی در نوع خود مدعیهای بزرگی بهحساب میآیند. شرکت مزدا از وجود یک سیستم ایمنی جدید با نام i-ACTIVE SENSE در نسل جدید مزدا ۲ خبر داده که به رانندگان در تشخیص و پاسخدهی سریعتر نسبت به موانع موجود در جاده کمک میکند، در حالی که از یک سیستم اتصال نسل بعد نیز به منظور تقویت عملکرد سرگرمی-اطلاعاتی خودرو استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱.۵ لیتر است که میتواند ۱۰۲ اسب بخار تولید کند و دارای سیستم جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک است. شتاب این خودرو ۱۱.۹ ثانیه است و سرعتش به حداکثر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. یکی از مهمترین چیزهایی که حین رانندگی با مزدا ۲، بهعنوان مزیتی برای این خودرو، متوجه خواهید شد، فرمان الکتریکی آن است که باعث شده عملکرد نرم و تیزی داشته باشد. البته یکی از نکات منفی مزدا این است که فرمان الکتریکی آن نسبت به فرمان الکتروهیدرولیکی نسل قبل، تاخیر در عکسالعمل دارد. وزن پایین مزدا ۲ به کیفیت سواری خودرو کمک میکند و آن را به خودروی چابکی تبدیل کرده است. مصرف سوخت مزدا ۲ پایین است و این امر در محبوب بودن این خودرو بسیار تأثیرگذار بوده است. صندلیهای راحت و طراحی خوب کابین این خودرو جزو نکات مثبتی است که برای این خودروی کوچک نام میبرند. فرمانپذیری خوب و فرمانپذیری بالا از جمله مشخصات خودروهای مزدا است که در مزدا ۲ نیز بهشدت محسوس است. کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق مزدا ۲ نیز به خوبی یک ژاپنی اصیل ظاهر میشود. با وجود گذشت ۲۰ سال، طراحی منحصر به فرد مزدا ۲ هنوز این خودرو را یکی از زیباترین خودروهای بازار کرده است. مطابق گفته کارشناسان تولیدات قبلی مزدا ۲، دارای بهترین نوع فرمانپذیریها در این کلاس از خودرو بود. در حال حاضر نسل جدید مزدا افزایش وزنی کمی نسبت به قبل دارد و این افزایش حدود ۲ کیلو محاسبه میشود، اما نمیشود از سواری و خوش دست بودن آن نسبت به قبل غافل شد. جعبهدنده ۴ دنده خودکار این خودرو کمی قدیمی است و در سرعتهای بالا از دنده ۳ به ۱ معکوس میکشد. قرار بود در دوره جدید تولیدات مزدا، عایق پذیری اتاقک نسبت به صدا بهبود پیدا کرده باشد که این اتفاق نیفتاده است و با استفاده از رینگهای ۱۶ اینچی صدا از قبل شدیدتر هم احساس میشود.