ورود مزدا ۳ به ایران توسط گروه بهمن در دهه ۸۰ شمسی اتفاق افتاد. بهمن موتور ابتدا این خودرو و سپس نسل دوم آن را وارد بازار ایران کرد. مدل صندوقدار و هاچبک این خودرو از نظر فنی تفاوتی باهم ندارند، پیشرانه و جعبهدنده هر دو یکی است، و تنها تفاوتشان در ضریب آیرودینامیک و وزن آنهاست. مزدا ۳ هاچبک با ضریب آیرودینامیک پایینترش مصرف سوخت پایینتری دارد و صدای داخل اتاقکش نسبت به مدل صندوقدار کمتر است. ضمن اینکه خودروی هاچبک مزدا ۳ حدود ۲۰ کیلوگرم سنگینتر از مدل صندوقدار است که دلیلش استفاده از شاسی مقاومتر و سنگین در عقب خودرو برای افزایش ایمنی در تصادف از پشت است. تفاوت جزئی دیگر این دو مدل، عدم امکان باز کردن در صندوقعقب با ریموت خودروست که امکان آن در مدلهای صندوقدار وجود دارد. مزدا ۳ در تیپهای یک، دو و سه دارای یک موتور ۲ لیتری، ۴ سیلندر و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است. ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور نیز در این سه تیپ ثابت است. تیپ ۱ که سادهترین مدل این خودروست، دارای آپشنهای محدودی نظیر رادیو پخش کاست و CD است. این خودرو فاقد کمترین آپشنها نظیر روکش چرمی صندلی و سانروف است. تیپ ۱ و ۲ از نظر ظاهری تفاوتهایی با دو مدل دیگر دارند. نداشتن اسپویلر، رکاب، پروژکتور و سپر عقب غیرهمرنگ با بدنه برخی از این تفاوتها به حساب میآیند. در این تیپ شاهد امکانات بیشتری مانند دستهدنده، فرمان و روکش صندلی چرمی، رادیو پخش CD و گرمکن صندلی هستیم. بدیهی است که هرچه مدلهای خودرو بالاتر میرود، امکانات رفاهی آن هم بیشتر میشود. در این مدل، علاوه بر تمامی امکانات رفاهی تیپ ۲، برفپاککن اتوماتیک با حسگر باران، سپر و جلوپنجره اسپرت، سانروف و چراغجلو با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک تعبیه شده است. تیپ ۴ مزدا ۳ که در ایران با عنوان مزدا نیو شناخته میشود، با تغییراتی در بخش فنی مانند گیربکس ۵ دنده اتوماتیک مواجه شده است. از ویژگیهای این تیپ مزدا ۳ میتوان به طراحی بدنه و اتاقک جذاب، هندلینگ عالی و سواری اسپرت، دقت بالای جعبهدنده، استهلاک پایین قطعات فنی و صندوقعقب جادار اشاره کرد. ولی ارتفاع پایین خودرو، و گیر کردن کف آن هنگام عبور از دستاندازها، و فضای محدود صندلیهای عقب از ایرادهای طراحی این خودرو بهشمار میرود.
سرعت
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۳ لیتر
حجم موتور
۱.۹۹۸ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
وقتی مزدا ۳ نسل دوم در سال ۲۰۱۰ در بازار جهانی عرضه شد، گروه خودروسازی بهمن هم جایگزینی نسل قبلی آن را در دستور کار خود داد و از بهار ۱۳۸۹ مزدا ۳ نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچبک عرضه شد. نسخه مونتاژی نسل اول مزدا ۳ در ایران، در مدل صندوقدار و ۳ تیپ تجهیزاتی عرضه شد که هر ۳ تیپ در بخش فنی از پیشرانه یکسان ۲ لیتری بنزینی با جعبهدنده یکسان ۴ سرعته اتوماتیک تیپترونیک برخوردار بودند. نسل دوم هم از اواخر سال ۱۳۹۱ در نسخههای ۱۶۰۰ سیسی دندهای، اتوماتیک معمولی، اتوماتیک فولآپشن، هاچبک استیشن و اتوماتیک فیسلیفت به بازار عرضه شد. ولی محبوبترین نسخه مزدا ۳ مدل ۲ لیتری اتوماتیک تیپ ۳ یا فولآپشن است. هرچند بسیاری از طرفداران این خودرو، نسخههای تیپ ۳ مدل ۱۳۹۱ به قبل را بیشتر میپسندند چرا که برخی قطعات فنی و همچنین دستورهای کددار را روی این مدلها بیشتر میتوان پیدا کرد. طبق کاتالوگهای رسمی مزدا ۳، شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۹.۸ تا ۱۰ ثانیه است. در طول رانندگی میتوانید از فرمانپذیری نرم و دقیق مزدا ۳ لذت ببرید. وقتی با مزدا ۳ شروع به حرکت میکنید متوجه میشوید که پدال گاز آن کاملاً گوشبهفرمان است و جعبهدنده هوشمند این خودرو هم عملکرد بسیار خوبی در همکاری با موتور دارد. وقتی حین رانندگی دنده را در حالت تیپترونیک قرار میدهید و از شیفتر پشت فرمان استفاده میکنید با چهره تازهای از مزدا آشنا میشوید و از رانندگی با این خودروی پرشتاب بیشتر لذت خواهید برد. در داخل کابین، طراحی ساده اما متناسب و ارگونومیک حس مثبتی به شما میدهد. صندلیهای چرمی مزدا ۳ برای سفری طولانی بسیار راحتاند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند. وقتی از ترمزهای قدرتمند این خودرو استفاده میکنید، حس اطمینان خاصی به شما دست میدهد که باعث میشود بتوانید با خیال راحت پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. تا وقتی با سرعت ثابت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنید، نمایشگر روی داشبورد، سوخت لحظهای ۴.۵ لیتر را نشان میداد اما با رسیدن به ترافیک، مصرف لحظهای سوخت این خودرو به ۱۲ لیتر میرسد که نسبت به سایر خودروهای صندوقدار بد نیست. بهطورکلی با یک رانندگی عادی و دور از هیجان، مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی از ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر فراتر نمیرود. متاسفانه تنظیمات صندلی این خودرو جزو نکات منفی آن است که بهصورت دستی انجام میشود. سیستم فنربندی این خودرو کمی خشک است که از این نظر میتواند یادآور کیا سراتو باشد.