مزدا 3N هاچبک مونتاژ
Mazda 3N Hatchback-ir
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

مزدا ۳ که از سال ۸۶ وارد ایران شد، کامپکت اسپرت محبوبی است که اولین بار در ۲۰۰۲ به عنوان جایگزین مزدا ۲۳۲ به جهان معرفی شد. مزدا تا کنون ۴ نسل از این خودروی محبوب خود را معرفی کرده است که در این میان دو نسل وارد ایران شده‌اند. وارد کننده‌ی مزدا ۳ به کشور، بهمن موتور نمایندگی رسمی مزدا در ایران بود که از سال ۸۶ به مونتاژ CKD این خودرو مشغول شد. اولین نسخه‌ی مونتاژ شده مزدا ۳ در ایران، نمونه‌ی پیش از فیس‌لیفت نسل اول آن بود. در ادامه بهمن موتور به دلیل استقبال گسترده‌ی عمومی از نسل اول مزدا ۳ ، در سال ۸۹، یعنی همزمان با معرفی نسل دوم مزدا ۳ به جهان، اقدام به مونتاژ آن در کشور کرد. ماحصل تولیدات مونتاژی بهمن موتور در کشور، تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از مزدا ۳ بود. این مدل‌ها در دو کلاس سدان و هاچ‌بک عرضه شدند. نسخه‌های ساخته شده از نسل اول که تا سال ۸۹ شاهد تولیدشان بودیم تنها به صورت سدان ارائه شدند. همچنین خودرویی که در ایران به مزدا ۳ نیو معروف شده، در واقع، نسل سوم این خودرو است که تولید آن از ۸۹ و با پایان یافتن مونتاژ نسل اول آغاز شد. این نسل که تولید آن در جهان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ صورت گرفت، از ابتدا در دو نسخه‌ی هاچ‌بک و سدان عرضه شد. در ایران نیز، بهمن موتور مزدا ۳ نیو را از ابتدا در هر دو نسخه‌ی تولید کرد. این نسل از مزدا در ایران و در هر کلاس سدان در سه تیپ و در کلاس هاچ‌بک در دو تیپ تیپ تجهیزاتی عرضه شده است. مزدا ۳ هاچ‌بک در ایران در نسخه‌های پلاس و فیس‌لیفت مجدد ارائه نشد و تولید آن پیش از نسخه‌ی سدان متوقف شد. تیپ ۱ نمونه‌ی هاچ‌بک مزدا ۳ نیو فاقد شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، سان‌روف و روکش چرمی صندلی‌ها است. روکش غربیلک فرمان و دسته دنده در این تیپ از جنس PVC است. موارد ذکر شده به‌علاوه‌ی سیستم صوتی ۴ کاناله از تفاوت‌های دو تیپ هستند. لازم به ذکر است در تیپ ۲ چراغ‌های زنون با قابلیت خودکار تنظیم ارتفاع و زاویه‌ی نور، جایگزین چراغ‌های هالوژنی بدون قابلیت‌های ذکر شده، می‌شوند. همچنین در تیپ ۱ سیستم صوتی ۴ کاناله و در تیپ دو، ۶ کاناله است.

مشخصات فنی

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۰.۳ ثانیه


مصرف سوخت ترکیبی

۷.۶ لیتر


حجم موتور

۱.۹۹۸ لیتر


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


تجربه رانندگی

مزدا ۳ در ایران با دو نسل ظاهر شده و فراز و نشیب‌های فراوانی که ناشی از تحریم‌ها متعدد بوده در طول دوران مونتاژ خود در کشور طی کرده است. اکنون، تنها نسخه‌ی تولیدی‌اش در کشور تیپ 4 نسل دوم آن است که نسخه‌ بهینه شده‌ سدان این نسل است و معایب کمتری نسبت به برادرانش دارد. بنابراین در حال حاضر، تنها نسخه‌های کارکرده نمونه‌های هاچ‌بکش در کشور خرید و فروش می‌شود. نسخه‌هایی که بعضاً ۴ یا ۵ سال عمر دارند. مزدا ۳ که در نمونه هاچ‌بک هیچگاه نتوانست موفقیت نسخه سدان را کسب کند، سواری خشک و نسبتاً ناراحتی دارد. البته می‌توان آن را ناشی از ذات اسپرت خودرو دانست. فضای کابین آن کوچک است و به‌خصوص در ردیف عقب، با کمبود شدید جای پا مواجه هستیم. همچنین صندوق بار کوچک را نیز باید به مشکلات آن افزود. مصرف سوخت مزدا ۳ نیو هاچ‌بک در سیکل ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرفی که آن را در زمره خودروهای کم‌مصرف و اقتصادی قرار نمی‌دهد. ارتفاع کوتاه خودرو نسبت به سطح زمین نیز مشکلی است که با توجه به کیفیت فنربندی و تعلیق خودرو، همچنین خیابان‌های پر دست‌انداز ایران، دردسرهایی را برای مالک به دنبال دارد. این هاچ‌بک جذاب، با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با سقف قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متر ، شتاب ۹ ثانیه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد که برای وزن ۱.۳ تنی آن چندان هیجان‌انگیز نیست. عملکرد جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک این اتومبیل کوچک، خوب و رضایت‌بخش بوده و با موتور هماهنگی لازم را نشان می‌دهد. ضرایب دنده در آن به خوبی انتخاب شده و تغییر سرعت‌ها با فواصل منظم و به موقع انجام می‌شود. ۶ عدد کیسه هوا، سیستم‌های کمکی ABS ،EBD ،TRC و BA نوید ایمنی بالای خودرو که شامل ۵ ستاره موسسه یورو انکپ می‌شود می‌دهد. برای یک هاچ‌بک شهری، با بدنه کوچک، این تجهیزات و ایمنی تضمین شده اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه مزدا ۳ هاچ‌بک تنها به صورت کارکرده در بازار موجود است و مطرح بودن این حقیقت که در خودروهای کارکرده مونتاژ خوب و دقیق سازنده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، باید گفت مزدا سه نیو از آن دست خودروهای مونتاژ داخل است که کابین بی‌صدای آن دچار افت کیفی زودرس نمی‌شود و صداهای اضافه‌ی ناشی از کارکرد بالای خودرو را به ندرت در آن می‌شنویم. صندلی‌ها نیز در نسخه‌های کم‌کارکرد همچنان نرمی و راحتی خود را حفظ کرده‌اند و با وجود فرم اسپرت ایجاد خستگی در رانندگی‌ها طولانی نمی‌کنند.