آنچه در ایران به عنوان مزدا ۳ عرضه میشود در واقع مربوط به نسخه نسل دوم این خودرو است که در سال ۲۰۰۸ به جهان معرفی شد. بهمن خودرو در خصوص مزدا ۳ اصول حرفهای را به خوبی رعایت کرد و مزدا ۳ نسل دوم را بلافاصله پس از معرفی در بازار جهانی وارد ایران کرد. مونتاژ این خودرو از سال ۸۹ در ایران آغاز و تا سال ۹۸ ادامه یافت. البته که بهمن موتور وعده داده بود که همزمان با عرضه نسل سوم، نسخه جدید را وارد خط مونتاژ کند اما اعمال تحریمهای صنعت خودروسازی این کمپانی خوشنام را از عمل به تعهداتش بازداشت. مزدا ۳ نیو در دو کلاس هاچبک و سدان کامپکت در ایران تولید شد. نسخه سدان در ابتدا در سه تیپ تجهیزاتی معرفی شد اما بعدها تیپ ۴ نیز به آنها اضافه شد که در طراحی ظاهری نیز تفاوتهایی با دو تیپ دیگر داشت. مزدا ۳ نیو از همان موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی نسخه قبلی استفاده میکند. اما گیربکس خودرو به ۵ سرعته ارتقا یافته است. این سدان سایز کوچک دیفرانسیل جلو در ایران با موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی نیز عرضه شده است. البته تولید این نسخه تنها در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۳ و به صورت محدود انجام شد. به همین دلیل مزدا ۳ نیو ۱.۶ لیتر را به ندرت در بازار میتوان یافت. تولید تیپهای سهگانه اولیه نیز زودتر از تیپ ۴ متوقف شد. این خودرو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمنر گشتاور قادر است به سقف سرعت ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه دست یابد. مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی معادل ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. مزدا ۳ نیو تیپ ۲ دارای امکاناتی نظیر شیفتر دندهی پشت فرمان، روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلیها، سانروف، آينه بغلهای برقی،کروز کنترل و سیستم DSC است که در تیپ پایه (تیپ ۱) آن لحاظ نشده است. این خودرو همچنین از چراغهای زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع و قابلیت (AFS) که در تیپ ۳ و ۴ دیده میشود محروم بوده و از چراغهای هالوژنی که تنها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند بهره میبرد. مزدا ۳ نیو استاندارد آلایندگی یورو ۵دارد و از ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ برخوردار است.
سرعت
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۲ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۶ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۴۷ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۵۵%
فنی
۶۵%
ایمنی
۶۵%
کیفیت ساخت
۵۵%
کابین و امکانات
عملکرد خوب موتور و گیربکس
شتاب بالا
فرمانپذیری
چسبندگی خوب
بازار دست دوم
کیفیت رنگ
تعلیق خشک
هزینه بالای قطعات
فضای پای کم در عقب
مزدا ۳ نیو در سواری اسپرت و خشک، اما پرشتاب و هیجانانگیز است. فنربندی خودرو در کنار ارتفاع پایین آن یک مشکل جدی محسوب میشود. چرا که این فنر بندی نمیتوان مانع از برخورد کف خودرو با سطح جاده هنگامی که خودرو وزن زیادی را حمل میکند شود. همچنین، تعلیق خودرو ضربات وارده از سوی جاده را به صورت کامل دفع نمیکند. ورود این ضربات و تکانها به داخل کابین رانندگی طولانی مدت را برای سرنشینان و راننده خستهکننده میکند. کابین خودرو در ردیف جلو، جادار و راحت است. تسلط لازم برای راننده نیز فراهم میشود. صندلیها دربرگیرندگی مناسبی دارند و ارگونومی مناسب آنها رفاه راننده و سرنشین کناری را تامین میکنند. اما در ردیف عقب این فضا کوچک و تنگ است. سه سرنشین به سختی در این ردیف مینشینند و جای پا برای افراد قد بلند آزار دهنده و کم است. صندوق بار خودرو نیز فضای متوسطی دارد و میتوان تامین کننده نیازهای یک خانواده کوچک باشد. مزدا ۳ جدید در تیپ ۲ امکانات متوسطی دارد و نمیتوان آن را خودروی کاملی دانست، اما شرایط قابل قبولی دارد. مصرف سوخت مزدا ۳ نسل دوم بهینهتر و بهتر از نسل اول آن است و این خودرو را در بین محصولات کممصرف بازار قرار میدهد. فرمان الکتروهیدرولیکی خودرو در سرعتهای بالا کمی شیطنت دارد، اما بهطور کلی در اختیار راننده است و کنترل خودرو را برای او سهل و ساده میکند. نرمی فرمان مانع از خستگی راننده در سرعتهای بالا میشود. گیربکس خودرو عملکرد بسیار خوبی دارد و هماهنگی مناسبی با موتور نشان میدهد. ضرایب دنده به خوبی انتخاب شد و متناسب با دور موتور تغییر دندهها انجام میشود. ضمن اینکه گیربکس مانع از دورگیری موتور نمیشود. وجود شیفتر فرمان یکی دیگر از مزایای گیربکس مزدا ۳ نیو تیپ ۲ است که حس و حال رانندگی اسپرت را تقویت میکند و هیجان خوبی به راننده منتقل مینماید. عملکرد ترمزهای خودرو نیز رضایتبخش است و سرعت عمل لازم را در ترمزگیریهای ناگهانی از خود نشان میدهد. مزدا ۳ نیو بازار کارکردههای خوبی هم دارد و آمار خرید و فروش آن در نمونههای حتی مسنتر بالا است. با وجود این مزایا، مزدا ۳ هزینه نگهداری بالایی دارد و قطعات آن بسیار گران است. هرچند استهلاک آن پایین است، اما همین گرانی قطعات باعث میشود تا از خودروهایی باشد که زیاد مورد سرقت قرار میگیرد. کیفیت ساخت خوب خودرو باعث میشود بهطور معمول شاهد خرابی خودرو و ایجاد دردسر برای مالک نباشیم. ایمنی خودرو نیز در شرایط استاندارد و خوبی قرارداد و لحاظ شدن ۶ کیسه هوا بخشی از این شرایط است.