
مرسدس بنز کلاس C جزو سدانهای نیمهلوکس و البته این اواخر، لوکس کمپانی بنز محسوب میشود. در واقع کلاس C از حرف نخست Compact مشتق شده است که بهمعنای خودروهای جمعوجور است. وقتی از کلاس C مرسدسبنز صحبت میکنیم، باید بهیاد داشته باشیم که این کلاس اقتصادیترین مدلهای این برند را در خود جای داده است. این کلاس مرسدس بنز از سال ۱۹۹۳ جایگزین خودروهای ۱۹۰ (W201) شد و تا سال ۱۹۹۷ نیز کوچکترین خودروی بنز محسوب میشد. تیپ W168 اولین مدل کلاس C در سال ۱۹۹۳ و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۰۰ به بازار ارائه شد. البته ۲ سال بعد، طراحان بنر نمونه چهارچرخ متحرک آن را نیز ارائه کردند. نسل سوم این خودرو هم در ۲۰۰۷ عرضه شد. در سال ۲۰۱۴ نیز آخرین نسل این خودرو پا به عرصه وجود گذاشت. کلاس C ابتدا با نسخههای سدان و استیشن راهی بازار شد. در سال ۲۰۰۰ نیز نسخههای خاصی از کوپه این کلاس عرضه شد. نسلهای اول تا سوم این خودرو را با نامهای W202 ،W203 و W204 هم میشناسند که بهنوعی کد بدنه آنها هم محسوب میشود. در نسل چهارم برای اولین بار از قوای محرکه هیبرید بنزینی-الکتریکی استفاده شده است. این را هم در نظر داشته باشید که خودروهایی از این کلاس که بعد از ۲۰۱۵ وارد شدهاند، رسماً خودروهایی لوکس و با قیمتهایی بالا محسوب میشوند و خودروهای نیمهلوکس نسخههای پیش از این سال را شامل میشود. بیشترین بنزهایی که از این کلاس در ایران حضور دارند، از نوع مرسدس بنز C200 هستند. طراحیِ این مدل کاملاً ساده و کلاسیک است و در آن از خطوط برجسته بهخوبی استفاده شده که این باعث خاص بودنش شده است. ویژگیهای خاص این مدل تناسب اجزای آن از دو نمای روبهرو و عقب است. پیشرانه این خودرو با استفاده از سامانه توربوشارژر میتواند ۱۸۴ اسببخار قدرت تولید کند که نیروی تولید شده را از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتیک منتقل میکند. با وجود چنین ساختاری، شما میتوانید نزدیک به ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشید. البته مرسدس بنز C200 نیز در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶، تولیداتی دارد که قدرت، سرعت و شتاب در آنها کمی بالا و پایین میشود. درضمن مدل کمپرسور کلاس C تنها عضو ۴ سیلندر این خانواده محسوب میشود. هرچند که پیش از این، مدلهای ۶ سیلندر از W204 هم در ایران حضور داشتهاند.
سرعت
۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۷.۸ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۶ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۸ لیتر
قدرت موتور
۱۸۴ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۷۰%
فنی
۸۵%
ایمنی
۶۵%
کیفیت ساخت
۶۰%
کابین و امکانات
پیشرانه خوب
گیربکس خوب
کیفیت ساخت بالا
ایمنی بالا
کابین جادار
سواری خشک
قیمت بالای قطعات
نسل چهارم مرسدس بنز C کلاس از سال ۲۰۱۴ به بازار کشورمان هم راه پیدا کرد و به خودروی محبوبی هم تبدیل شد. طراحی مرسدس بنز بعد از نسل سوم کلاس C تغییر کرد و دیگر از آن چراغهای دایرهای بنزی خبری نبود. خصیصهای که در تولیدات قبل از ۲۰۰۷ این خودرو، که در ایران موجودند، میبینید. از بین خودروهایی از این کلاس که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تولید شده و در ایران موجود است، میتوان سه بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و سرانجام ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را در نظر گرفت که استقبال از مدل کمپرسور آنها یا همان مرسدس بنز C200 بیش از باقی بوده است. این مدلها کارکرد فنی بهتری نسبت به تیپهای دیگر کلاس C دارند. در میان چراغهای جدید بنز کلاس C، یک جلو پنجره مشبک که از دو ستون افقی کرومی و یک نشان بزرگ برند بنز تشکیل شده خودنمایی میکند. قسمت عقب خودرو با چراغهایی که از کلاس S بهعاریت گرفته لوکس و اسپرت به نظر میرسد. در داخل کابین بخشی از کلیدهای هدایت خودرو در پنل درها که از جنس چرم مرغوب است، جا خوش کردهاند. کلید تنظیم صندلیها را در بخش چوبی پنل درها مشاهده خواهید کرد که امکان تنظیم آن را به شما خواهد داد. در بخش داشبورد و کنسول خودرو نیز از چرم مرغوب با تزئینات چوبی استفاده شده است. صندلیهای این کلاس بنز کاملاً راحت و ارگونومیک طراحی شده و طی رانندگی، چندان موجب آزار سرنشینان نخواهد شد. صندوقبار این خودرو جادار و بزرگ است؛ حتی نسبت به رقبای کامپکت خود در حوزه سدانها. با انتخاب کلید مربوط به حالت رانندگی، پیشرانه در پنج حالت پیشرفته تنظیم شده و نیاز به تنظیمات شما ندارد. این حالت، رانندگی را کاملاً برایتان راحت میکند. این پیشفرضها، سامانههایی چون موتور و تهویه و جعبهدنده و تعلیق و … را با هم هماهنگ و طبق تنظیمات درنظرگرفته، عمل میکنند. سیستم پارک اتوماتیک خودرو حتی بهصورت خودکار، حالت خارج شدن از جای پارک را هم دارد. پیشرانه ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر این خودرو میتواند نزدیک به ۱۸۴ اسببخار قدرت برای شما تولید کند که شتاب ۷.۵ ثانیهای را برایتان به ارمغان خواهد آورد. حداکثر سرعت دریافتشده هم که ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی مرسدس بنز C200 بسیار مناسب و اقتصادی است؛ نزدیک به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر. مهمترین نقطهضعف این خودروها، عدم سازگاری پیشرانه با بنزینهای ارائهشده در ایران است. در این مدلها، غالباً مشکل محدودیت تعداد در ایران وجود دارد و به همین نسبت، خدمات پس از فروش کمی آزاردهنده خواهد بود.