
ژاپنیها که پیشرفت خودشان را قبل از جنگ جهانی دوم و حتی اول شروع کرده بودند، بعد از ویرانی مطلق در جنگ فراگیر دوم، با روحیهای که داشتند به پیش رفتند. آرامآرام و البته با کمک غرب، سر بلند کردند و توانستند از بهترینهای صنعت و اقتصاد جهان بشوند. از جمله اینکه در خودروسازی، توانستند بهترین برندها و کمپانیها را شکل دهند؛ از جمله میتسوبیشی. در حال حاضر این برند چند ملیتی است، اما ۱۵۰ سال پیش در ژاپن متولد شد. میتسوبیشی از ابتدا تا سال ۱۹۱۷ درگیر تولید اتومبیل نبود. این خودروساز به قدری در کار خودش موفق عمل کرد که سالها پیش، ششمین خودروساز بزرگ ژاپن و یازدهمین خودروساز بزرگ جهان لقب گرفت. این برند توسط یاتارو ایواساکی در سال ۱۸۷۰ میلادی و برای ساخت کشتی ساخته شد. سه سال که از نامش گذشت، اسمش را به میتسوبیشتی شوکایی تغییر دادند. آنها در هر کسب و کاری که به کشتیها ربط داشت، دخالت میکردندمثل تامین سوخت و قطعات یدکی و موتور و ... . در همین دوران بود که زمینی از دولت گرفتند تا کار تعمیر کشتیها را دنبال کنند. چون برای کشتیها هم حوادثی اتفاق میافتاد، وارد امور بیمه دریایی شدند. کار میتسوبیشی اوج گرفت و همین باعث شد که وارد صنعت هواپیما و تجهیزات آن هم بشوند. تصور کنید که این برند در سال ۱۸۸۱ میلادی، حتی وارد بانکداری، انبارداری و بازرگانی هم شد. سال ۱۹۲۱ میلادی بود که هربرت اسمیت، طراح انگلیسی، برای کار در میتسوبیشی دعوت شد تا کمی وضعیت تولید هواپیمای این کمپانی تقویت شود. سفر این طراحان به ژاپن منجر به شکل گرفتن میتسوبیشی MT1، میتسوبیشی B1M، میتسوبیشی MF1 و میتسوبیشی 2MR را طراحی کردند. جنگ جهانی دوم هم که از راه رسید، این کمپانی به تولید ادوات جنگی و هواپیما پرداخت. از نکتههای خواندنی تاریخچه شرکت هم این است که در روزهای جنگ، از زندانیان چینی که اسیر ژاپنیها شده بودند، بیگاری میکشید تا بتوانند ملزومات نظامیشان را تولید کنند. نکته جالبتر اینکه در سال ۲۰۱۵ این کمپانی تصمیم گرفت بابت اتفاقات تلخ جنگ جهانی، عذرخواهی کند. میتسوبیشی نمونههای پرطرفداری را تا به حال تولید کرده است. از جمله میتسوبیشی لنسر، میتسوبیشی اکلیپس، میتسوبیشی 3000GT و ... . در حال حاضر در بازارهای داخلی مدلهای ASX، اوتلندر، اوتلندر PHEV، لنسر و میراژ را میتوان سراغ گرفت.