میتسوبیشی ASX های لاین
Mitsubishi ASX highline
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    میتسوبیشی ASX کراس‌اوور شهری جدید میتسوبیشی است. میتسوبیشی پیش‌تر ASX را در کلاس مینی ون‌ها تولید می‌کرد، اما پس از مدتی توقف تولید این محصول، آن را تبدیل به نسخه کوچک‌تر اوتلندر کرد که خودرویی برای مصارف شهری بود و چندان مناسب مصارف آفرودی شناخته نمی‌شد. این خودرو که بر پلتفرم اوتلندر ساخته شده، با زبان طراحی جدید میتسوبیشی هماهنگ است و در ظاهری اسپرت و مدرن دارد. کابین خودرو اما ساده‌تر و کمی قدیمی‌تر به‌نظر می‌رسد. میتسوبیشی ASX از اولین ورودی‌های میتسوبیشی به ایران پس از مدتی طولانی است. این خودرو را آرین موتور در سال ۲۰۱۲ وارد کرد، یعنی یک سال پس از ورود به بازارهای جهانی. واردات این نسخه از ASX به ایران تا ۲۰۱۵ ادامه داشت. آرین موتور ASX را در دو تیپ تجهیزاتی اما با مشخصات فنی مشابه روانه بازار کشور نمود. این تیپ‌ها با نام‌های میدلاین و هایلان شناخته می‌شوند. میتسوبیشی ASX وارد شده در سال ۲۰۱۲ با یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری و یک گیربکس CVT عرضه شد. این موتور قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن‌متر گشتاور بود. حاصل همکاری موتور و گیربکس خودرو صفر تا صد ۹.۶ ثانیه‌ای، سقف سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بود. این خودروی دیفرانسیل جلو در تیپ هایلاین (یا فول آپشن که در ایران با عنوان تیپ ۴ نیز شناخته می‌شود) از امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی به همراه سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرمی و دکمه‌های کنترلر، شیفتر فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و جمع شوندگی برقی، سانروف پانوراما، چراغ‌های جلو زنون اتوماتیک، کروز کنترل و سنسور و دوربین دنده عقب بهره می‌برد. میتسوبیشی ASX هایلان که از ایمنی خوبی نیز برخوردار است تجهیزاتی مانند ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده، ABS، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HSA)، شش ایربگ و کمربندهای پیش‌کشنده محدودکننده را دارا است. میتسوبیشی ASX ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ و امتیاز کامل از موسسه استاندارد امنیت جاده‌ای آمریکا را نیز در رزومه خود ثبت کرده است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۴ لیتر


    کلاس بدنه

    شاسی بلند


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۸ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۰%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۵۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت تولید


    امکانات مناسب به نسبت رقبا


    گیربکس نرم


    موتور کم صدا


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    خدمات پس از فروش


    هزینه نگهداری


    جلوبندی ضعیف


    تجربه رانندگی

    میتسوبیشی که سال‌ها با پاجرو و اوتلندر در کلاس شاسی‌بلند‌های بزرگ و متوسط آفرودی خوش درخشیده بود، با ASX سعی کرد که به عرصه کراس‌اوورها یا شاسی‌بلندهای سایز کوچک شهری راه یابد. میتسوبیشی ASX مانند برادران بزرگتر خود قابلیت آفرود چندانی ندارد، اما یک خودروی شهری مناسب و کم‌دردسر است که برای سفرهای جاده‌ای معمول عملکرد خوبی دارد. این خودرو موتور قوی برای بدنه و وزن آن دارد که به خوبی با گیربکس هماهنگ شده و راننده را در بخش فنی با دردسر خاصی مواجه نمی‌کند. از مزایای میتسوبیشی ASX می‌توان به دوام کیفیت فنی خودرو و استهلاک پایین آن اشاره کرد. در واقع، ASX نیز مانند دیگر محصولات میتسوبیشی به دلیل کیفیت بالای ساخت و مونتاژ و متریال به کار رفته در خودرو استهلاک پایینی دارد و به ندرت خراب می‌شود. بنابراین مالک در این بخش با خودرو مشکل خاصی ندارد. البته باید در برابر این مزیت به معضل نبود خدمات پس از فروش و نمایندگی فعال آرین موتور نیز اشاره کرد که درخصوص تامین قطعات و تعمیرات خودرو در مواقع لازم مشکل‌ساز شده است. میتسوبیشی ASX سواری نرمی دارد و از تعلیق و فنربندی مناسبی بهره می‌بد. در این بخش می‌توان آن را کاملاً برتر از دیگر رقبای کره‌ای‌اش مانند هیوندای توسان و کیا اسپورتیج دانست. فرمان‌پذیری آن نیز خوب و مناسب است و خودرو با کمک عملکرد قابل قبول فرمان برقی حساس به سرعت، کاملاً تحت کنترل راننده است. اتاق خودرو گرچه ساده و به‌دور از تجملات معمول طراحی شده است و در آن شاهد مواردی مانند روکش چرمی صندلی‌ها یا برخی تزئینات معمول نیستیم، اما باید اذعان داشت که این کابین ساده و بی‌آلایش از هر لحاظی راحت و مناسب است. کیفیت مونتاژ، عایق‌بندی، متریال و ارگونومی در حدی خوب و قابل‌قبولی است. کابین خودرو بی‌صدا و تا حد زیادی کم‌تکان است. صندلی‌ها دربرگیرندگی خوبی دارند و نرم و راحت هستند. فضای کابین در تمام قسمت‌ها کافی و مناسب است و سرنشینان ردیف عقب نیز در آن مشکل خاصی ندارند. صندوق عقب نیز جادار و بزرگ است و نیازهای سفرهای خانوادگی را برآورده می‌کند. میتسوبیشی ASX خودروی ایمنی است و ترمز‌های آن عملکرد مناسب و به‌موقعی دارند و سرعت عمل لازم را از آن‌ها شاهد هستیم. خودرو هندلینگ خوبی دارد و در پیچ‌های تند حتی در سرعت‌های بالا شاهد انحراف یا حرکات اضافی از آن نیستیم. این خودرو در مصرف سوخت نیز شرایط قابل قبولی دارد و یک کراس‌اوور کم‌مصرف محسوب می‌شود. میتسوبیشی ASX به دلیل واردات محدود و خدمات پس از فروش ضعیف بازار کارکرده‌های مناسبی، حتی در تیپ فول‌آپشن، ندارد.