میتسوبیشی پاجرو مونتاژ
Mitsubishi Pajero-ir
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    خودرو سازی بهمن موتور، طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ برای پاسخ‌گویی به نیاز و تمایل بازار داخلی نسبت به شاسی‌بلند آفرودی میتسوبیشی پاجرو، اقدام به مونتاژ آن در ایران کرد. این خودرو که از سال ۱۹۸۲ تاکنون در ژاپن تولید می شود عملکرد منحصربه‌فردی در مسیرهای کوهستانی و رانندگی‌های پُرهیجان دارد و در دو مدل چهار سیلندر و شش‌ سیلندر در دو نوع چهار در و دو در تولید و عرضه می‌شود. میتسوبیشی پاجرو عرضه‌شده توسط بهمن‌خودرو، که عمدتاً در بازار به پاجروی بهمنی معروف است، طی بیش از یک دهه گذشته، در رویدادهای ورزشی و مسابقات رالی داخلی حضور چشمگیری داشته است و باتوجه‌به قیمت پایین‌تر آن نسبت به رقبای وارداتی، توانسته آرزوی جوانان زیادی را مبنی‌بر برخورداری از یک خودروی مناسب آفرود محقق سازد. میتسوبیشی پاجرو تولید گروه بهمن‌خودرو که متعلق به نسل دوم این شاسی بلند محبوب است، از ظاهری عاری از اِلِمان‌ها و خصایص زیبایی‌شناسانه برخوردار است. حتی شاید بتوان گفت که در این بخش، در زُمره ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شاسی‌بلندهای موجود در ایران قرار می‌گیرد؛ چرا که طراحان میتسوبیشی بیشتر به‌دنبال یک طراحی کاربردی و هماهنگ بین بخش‌های مختلف خارجی و داخلی این SUV بااُبهت بوده‌اند. این نسل پاجرو البته، پیش از مونتاژ در کشورمان، در انواع دودر و چهاردر و با موتورهای چهار سیلندر و شش‌ سیلندر به بازار ایران وارد می‌شد. اما بهمن‌خودرو تنها مدل چهاردر نسل دوم را، آن هم با موتور شش‌ سیلندر با حجم ۳.۵ لیتری، تولید کرد با توان تولید 192 اسب‌بخار قدرت، که از سیستم سوخت‌رسانی غیر مستقیم انژکتور با چهار سوپاپ برای هر سیلندر بهره می‌برد و گشتاوری معادل با ۳۱۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این شاسی‌بلند اصالتاً ژاپنی با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک از سوی شرکت بهمن‌خودرو عرضه شده است. خودروهای شاسی‌بلند همواره مشتریان و متقاضیان خاص خودشان را دارند و خودرویی چون پاجروی بهمن‌خودرو، علاوه‌بر مصارف معمول و کارکردی که از یک SUV موردنظر است، برای مصارف دیگری همچون استفاده به‌عنوان خودروی سازمانی در اداره‌های دولتی و برخی شرکت‌های خصوصی، استفاده توسط اهالی بومی مناطق صعب‌العبور و کوهستانی نیز به‌کار گرفته شده و همچنان از محبوبیت قابل‌قبولی در بین آفرود سواران برخوردار است. خصوصاً اینکه قیمت بسیار پایین‌تری به‌نسبت دیگر شاسی‌بلندهای وارداتی موجود در بازار ایران دارد.

    تجربه رانندگی

    در بررسی کیفیت تجربه رانندگی و ویژگی‌های مثبت و منفی میتسوبیشی پاجرو باید توجه داشت که این خودرو در اصل به‌عنوان یک جایگزین ارزان‌قیمت‌تر برای محصولاتی چون تویوتا لندکروز و نیسان پاترول در بازار خودروی ژاپن معرفی شده بود و به‌همین‌خاطر دو نسل اول این خودرو، کابین چندان لوکسی ندارند و فاقد امکانات رفاهی ویژه‌ای هستند. پاجرو بهمن موتور نیز در بین همین نسل دومی‌ها قرار می‌گیرد. با این وجود پاجروی بهمنی به‌لحاظ فنی قدرتمند و دارای پیشرانه‌ای توانمند است. متناسب با اصالت ژاپنی پاجرو، نسخه مونتاژ بهمن‌خودرو به‌دلیل نظارت میتسوبیشی بر روند مونتاژ آن در ایران از استهلاک پایین قطعات مختلفش سود می‌برد. فاصله زیاد ظاهر میتسوبیشی پاجرو بهمن از اسلوب طراحی خودروهای روز دنیا نکته پنهانی نیست، ولی طراحی متوازن و استادانه آن باعث شده، که با در نظر گرفتن سال ساختش نتوان ایرادی نتوان به این ظاهر وارد دانست. وفاداری بهمن خودرو به حفظ اصالت ظاهر و شیوه طراحی بخش‌های مختلف اپاجرو باعث شده است تفاوت چندانی در ظاهر پاجرو بهمنی با ظاهر مدل‌های مختلف این خودرو، وجود نداشته باشد. باتوجه‌به ماهیت آفرودی‌بودن میتسوبیشی پاجرو نمی‌توانیم آپشن‌های خاصی را در آن ‌ببینیم، البته امکانات کاربردی لازم برای یک سفر آفرود در این خودرو پیش‌بینی شده است. فهرست امکانات پاجروی بهمنی شامل سانروف، کروزکنترل، سنسور پارک، سنسور باران، تعبیه سه عقربه شیب‌سنج و ارتفاع‌سنج و قطب‌نما روی کنسول میانی، قفل مرکزی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، صندلی‌های تاشوی دو ردیف عقب، کمربندهای قفل‌شونده سه‌نقطه‌ای و ... می‌شود و در نسخه پاجروی دنده‌اتوماتیک نیز امکاناتی نظیر تنظیم ارتفاع برقی چراغ‌های جلو، سان‌روف شکاری، تنظیم برقی صندلی راننده، تریم چوبی کنسول میانی تعبیه شده است. گیربکس نسخه دنده‌ دستی پاجروی بهمنی عملکرد مطلوبی دارد، به‌ویژه در دنده‌های یک و دو شتاب و کشش راضی‌کننده‌ای ارائه می‌کند و نسبت به پاجروی دنده اتوماتیک، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. عملکرد خوب سیستم هیدرولیک فرمان میتسوبیشی پاجرو نسبت به وزن ۲ تنی و ترمزگیری مطلوب و استفاده از سیستم ABS در نسخه‌های فول از دیگر ویژگی‌های این شاسی‌بلند است. مصرف سوخت این خودرو به‌صورت ترکیبی در حدود ۱۳.۷در هر صد کیلومتر است که نشان از پُرمصرف بودن آن است. به‌لحاظ ظاهری اگر نمونه موردنظر پاجرو بهمنی به‌خوبی نگهداری شده باشد و مشکلی به‌لحاظ صدمه به بدنه خودرو وجود نداشته باشد بازهم سوختگی رنگ، خصوصاً در قسمت سقف، به چشم می‌آید. این نسل پاجرو در شرایط جاده‌ای، با وجود عرض نه‌چندان زیاد نسبت به ارتفاع آن، به‌هنگام عبور از پیچ‌های تند اندکی ناملایمت به خرج می‌دهد. دیسک‌های ترمز این خودرو به سرد و گرم شدن ناگهانی بسیار حساس هستند و اگر از لنت و دیسک اورجینال استفاده نشود، به‌سرعت تاب برمی‌دارد.