ام‌وی‌ام X33 S
MVM X33S
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    خودروهای برند ام‌وی‌ام زیرمجموعه شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته می‌شوند. به همین دلیل برخی تیگو ۳ را در ایران با عنوان ام‌وی‌ام X33 می‌شناسند. این خودرو برای اولین بار توسط مدیران خودرو وارد ایران شد و به دنبال استقبال از آن، نسخه‌ها و تیپ‌های دیگر نیز روانه بازار ایران گشتند. X33s که تیگو اسپرت نیز نامیده می‌شود، آخرین نسخه وارد شده از این خودرو به بازار کشور است. ام‌وی‌ام X33 حجم‌دهی درخوری در نمای کناری بدنه دارد. حفره مربوط به چرخ‌های عقب و جلو، دایره منظم نیستند و با حالتی منحنی تولید شده است. در ساخت این خودرو برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای کامپکت چینی، از قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ دور گل‌گیرها و پایین رکاب استفاده نشده است. در نمای کناری آینه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، باعث شده تا X33 لوکس‌تر از رقبا به نظر برسد. به دلیل الگوبرداری مدل اولیه ام‌وی‌ام X33 از کراس‌اوورهای ژاپنی مثل تویوتا راو ۴ و سوزوکی گرند‌ویتارا، شاهد طراحی متناسبی در نمای پشت آن بودیم. برهمین اساس این نما در فیس‌لیفت‌های مختلف این خودرو دست‌خوش تغییرات چندانی نشد. ام‌وی‌ام X33s نیز از این قاعده مستثنا نیست و تنها در نمای روبرو تحولاتی را شاهد بوده است. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر این خودرو مانند دیگر نمونه‌های X33 با دو نوع جعبه دنده دستی ۷ سرعته و اتوماتیک CVT همراه شده است. نتیجه همکاری این دو بیشینه قدرت ۱۳۶ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور است. اما بازده این قدرت و گشتاور چندان چشم گیر نبوده، به طوری که شتاب صفر تا صد این خودرو به کمتر از ۱۴.۵ ثانیه‌ای نرسیده و سقف سرعت آن نیز تنها ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. این عملکرد ضعیف خود را به شکل کشش نامناسب در مسیرهای غیر شهری بیش از هر موقع نشان می‌دهد. مصرف سوخت ام‌وی‌ام X33 حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است. یکی از تفاوت‌های X33s فرمان کاربردی آن است. این فرمان، فرمان کلیدهای کاربردی متعدد برای کروز‌کنترل و سیستم صوتی و پاسخ‌گویی به تماس تلفنی دارد. این خودرو همچنین امکاناتی نظیر گرم‌کن آینه‌های جانبی و تنظیم برقی آن‌ها، دوربین دنده عقب، سانروف، کیت اسپرت بدنه و تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳.۲ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۵ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۹۷۱ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    ام‌وی‌ام X33s به سبب فعالیت و عملکرد جعبه دنده CVT خود کراس‌اووری پرشتاب و سریع نیست و به همین جهت خودرویی کاملا خانوادگی محسوب می‌شود. از نکات مثبت این چینی محبوب ایرانیان می‌توان به فرمان‌پذیری و ترمز‌های آن اشاره کرد. پایداری این خودرو را می‌توان در جاده‌ها قابل‌قبول و مثبت دانست. ترمزها نیز در سراشیبی‌ها واکنش مطلوبی دارند. دو کیسه هوای ام‌وی‌ام X33s هم باعث شده هنگام رانندگی اطمینان خاطر بیش‌تری داشته باشید. از نظر کیفیت رانندگی، باید اعتراف کرد فنربندی و تعلیق درخور توجه‌ای در X33s وجود دارد و به‌خوبی از دست‌اندازهای شهری عبور می‌کند. فرمان این خودرو نرم بوده و راننده کنترل خوبی روی آن دارد. البته به دلیل مجهز نبودن به سیستم کنترل پایداری بهتر است سر پیچ‌ها کمی محتاطانه رانندگی کنید. به‌طور‌کلی، سر پیچ‌ها چسبندگی خودرو به جاده خوب است و فرمان‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهد. در بالا رفتن از تپه‌های خاکی و پایین آمدن، سیستم تعلیق آن به نسبت نرم عمل کرده و زاویه ورود و خروج آن خوب است. قابلیت تیپ‌ترونیک جعبه‌دنده CVT این کراس‌اوور مونتاژی هم یکی از ویژگی‌های خوب آن به‌حساب می‌آید. وقتی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با کروز‌کنترل رانندگی می‌کنید، می‌توانید به حالت تیپ‌ترونیک بروید تا دور موتور کم شود و مصرف سوخت کمی را هم در جاده‌های مستقیم تجربه کنید. فضای کابین و گنجایش بار خوب و بزرگ از دیگر دلایل انتخاب این خودروی خانوادگی است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این خودرو سیستم صوتی به نسبت کامل آن است که می‌تواند به‌صورت مستقیم اطلاعات گوشی را حین رانندگی روی نمایش‌گر خود نشان دهد و انواع سیستم‌‌عامل‌های اندروید و IOS را ساپورت کند. عملکرد سیستم صوتی ام‌وی‌ام X33s هم معمولی و قابل قبول است. یکی از مشکلات ام‌وی‌ام X33s را می‌توان کشش نه‌چندان قوی در سربالایی‌ها دانست. وقتی با ۵ سرنشین و در شیب حرکت می‌کنید عملاً با ضعف جعبه‌دنده روبه‌رو می‌شوید و حتماً باید از حالت L یا سنگین جعبه‌دنده استفاده کنید. گفتنی است اگر به جعبه‌دنده CVT این خودرو عادت کنید می‌توانید کشش خوب آن را احساس کنید. هنگام رانندگی عادی و یکنواخت با این کراس‌اوور، صدای موتور و جعبه‌دنده آنچنان وارد کابین نمی‌شود و فقط هنگام شتاب‌گیری‌ها نفوذ صدا به داخل کابین را داریم. مورد قابل توجه دیگر حین رانندگی با X33 اس، کولر آن است که حساس به دور موتور بالا بوده و وقتی به موتور فشار آورید، قطع‌کن خودکار کولر وارد عمل می‌شود. این سیستم با توجه به جعبه‌دنده CVT باعث می‌شود در برخی شتاب‌گیری‌ها نتوان به درستی از سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده کرد.