ام‌وی‌ام X55 اکسلنت اسپرت
MVM X55 Excellent-sport
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    ام‌وی‌ام X55 که از جدیدترین محصولات کمپانی پُرکار چری محسوب می‌شود، از سال ۹۸ به بازار مونتاژی‌های کشور وارد شد. این کراس‌اوور کوچک در چین با عنوان تیگو 5X شناخته می‌شود و شباهت‌های زیادی چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی با تیگو ۵ و تیگو ۷ دارد. ام‌وی‌ام X55 که بر پایه پلتفرم T1X چری طراحی و و ساخته شده است توسط مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری و ام‌وی‌ام در ایران، به تعدادی محدود و در دو تیپ عرضه شده است. ام‌وی‌ام X55 در بخش مشخصات فنی کاملاً مشابه چری تیگو ۷ است و از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با سقف قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این همان پیشرانه‌ای است که در چری آریزو ۵ نیز شاهد بودیم. همچنین، ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ در سیستم انتقال قدرت خود یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه جای داده که نیروی موتور به اکسل جلوی آن منتقل می‌کند. صفر تا صد این کراس‌اوور کوچک با وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم حدود ۱۰.۹ ثانیه ثبت شده و سقف سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. ام‌وی‌ام X55 در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی معادل ۶.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو در بدنه و کابین، از زبان طراحی جدید چری، که با سبک قدیمی رایج بین هموطنانش فاصله‌ای محسوس گرفته است، پیروی می‌کند. جلو پنجره بزرگ، هواکش‌های دو جانبه بزرگ روی سپر حجیم جلو و خطوط حجمیِ تیز روی کاپوت بخشی، از جذابیت‌های این خودرو هستند که آن را به شاسی‌بلندهای قوی و آفرودی شبیه می‌کند. در داخل کابین ام‌وی‌ام ایکس ۵۵، ساختارشکنی بی‌سابقه‌ای را شاهد هستیم. فرم نامتقارن و تقریباً عمود بر هم خروجی‌های تهویه هوا، اصلی‌ترین بخش این ساختار شکنی است. نمایشگر پنل پشت فرمان، نمایشگر مرکزی، طراحی کنسول میانی و دسته دنده از برتری‌های دیگر کابین این خودرو هستند. ام‌وی‌ام X55 اکسلنت اسپرت، که با بدنه دو رنگ (سقف و ستون مشکی) عرضه می‌شود از امکاناتی نظیر کروز کنترل، کنترل ایستایی، سرعت، کشش و پایداری، رانندگی دو حالته، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، EBD، ABS، ترمزهای کمکی و پارک برقی، اتولایت، دی‌لایت، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نویگیشن، دوربین‌های عقب، جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، درگاه USB، چهار عدد کیسه هوا، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۴ حالته برقی، روکش صندلی چرمی، آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن و سانروف برخوردار است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۵ لیتر


    کلاس بدنه

    کراس اوور


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۷ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۰%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۶۰%

    کیفیت ساخت

    ۶۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    خدمات پس از فروش


    راحتی صندلی‌ها


    پیشرانه قوی


    ارتفاع بلند کابین


    نقاط ضعف

    ابعاد کوچک سانروف


    عملکرد ضعیف ترمزها


    وضوح مانتیور در روز


    فضای پای کم ردیف عقب


    تجربه رانندگی

    ام‌وی‌ام X55 به طور کلی در بازار ایران به رقابت با هم‌وطنان و هم‌خانواده‌های خود مانند چری تیگو ۵ می‌پردازد. این خودرو که در ظاهر نیز شباهت‌هایی را به دیگر اعضای پرجمعیت چری و ام‌وی‌ام در ایران نشان می‌دهد، با کابینی نونوار به بازار آمده است. با این حال، نمی‌توان تجربه رانندگی و بازده فنی چندان متفاوتی را از این خودرو نسبت به چری تیگو ۵ انتظار داشت. البته ام‌وی‌ام X55 که از طراحی بدنه به‌روزتری بهره می‌برد، لیست کامل‌تری از امکانات رفاهی را عرضه می‌کند. موتور ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ که در واقع موتور به کار رفته در تیگو ۷ و آریزو ۵ است، شتاب و قدرت نسبتاً خوبی را به نمایش می‌گذارد. مهم‌تر اینکه به دلیل جثه کوچکش، کشش نامناسب و عدم تناسب موتور و بدنه تیگو ۷ را در آن کمتر مشاهده می‌کنیم. ام‌وی‌ام X55 نسبت به دیگر چینی‌های موجود در بازار، کیفیت مونتاژ و ساخت بهتری دارد و درون کابین آن شاهد متریال مناسب‌تری هستیم. به طوری که تقریباً هیچ‌یک از بخش‌های در معرض دید، با پلاستیک خشک ساخته نشده‌اند. ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ در بخش ایمنی شرایط قابل قبولی دارد. استفاده از انواع سیستم‌های کمکی کنترل کشش و ترمزهای کمکی، همچنین ۴ کیسه هوا بخشی از تجهیزات ایمنی این خودرو هستند. اما متاسفانه مشخصاً عملکرد ترمزها چندان رضایت‌بخش نیست و در سرعت‌های بالا و ترمزگیری‌های ناگهانی، عملکرد به موقعی را شاهد نیستیم. سیستم تعلیق و فنربندی ام‌وی‌ام X55 از تیگو ۵ نرم‌تر و از تیگو ۷ خشک‌تر است. در نتیجه با وجود سایز نه‌چندان بزرگ خودرو و ارتفاع تقریباً کوتاه آن، خودرو سواری نرمی ندارد. فضای کابین در ردیف جلو مناسب و در ردیف عقب تنگ و ناراحت است. به‌خصوص در قسمت پا به دلیل فاصله محوری کوتاه، افراد قد بلند مشکل جدی خواهند داشت. البته به دلیل ارتفاع بلند سقف، در قسمت سر با هیچ کمبود فضایی مواجه نیستیم. گیربکس دو کلاچه اتوماتیک ام‌وی‌ام X55 از بهترین مزایای آن محسوب می‌شود. این گیربکس که هماهنگی خوبی با موتور دارد با ارائه دو حالت مختلف رانندگی و عملکرد نرم و بدون تنش لذت رانندگی با ام‌وی‌ام X55 را چند برابر می‌کند. نکته آخر اینکه تفاوت قیمت تیپ اکسلنت اسپرت، تنها به دلیل بدنه دو رنگ قابل توجیه نیست. به‌خصوص اینکه این خودرو از پایه، قیمت‌گذاری بالاتر از سطح امکانات و فنی خود دارد و رنج خودروهای شاسی بلند یا کراس‌اوور بزرگ قرار گرفته است.