
شاید در نگاه اول، آن را با کمپانی اپل که استیو جابز بنیانگذاری کرد، اشتباه بگیرید. شاید هم اصلاً به ذهنتان خطور نکند که در سرزمین بنز و بامو و پورشه و فولکسواگن و ...، کمپانی خودروسازی به اسم اُپل هم وجود داشته باشد. اما کسانی که با دنیای خودرو آشنا هستند، میدانند که اُپل خودروسازی است که بدون حاشیه، دارد به کارش ادامه میدهد و ماشینهای خوبی هم تولید میکند. جالب اینکه نزدیک به یک و نیم قرن و حتی کمی بیشتر، از تأسیس اولیه این برند میگذرد؛ که در ابتدا برای چرخهای خیاطی ابداع شده بود. سپس سر و کارش با تولید دوچرخه افتاد. آخر کار هم که سر از کار تولید اتومبیل درآورد. این برند همچنین از سالهای ۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷ متعلق به جنرالموتورز آمریکا بود؛ که همه سهمهای آن را خریده بود و عملاً مالکش شده بود. حالا هم که بخشی از غول خودروساز فرانسوی، یعنی PSA است. اولین وسیله نقلیه اپل در واقع به سال ۱۸۹۹ بود که تولید شد. بعدش هم که به مالکیت جنرالموتورز درآمد. البته در زمان جنگ جهانی، مدتی تعطیل شد و سپس شروع به کار کرد. مثل باقی ماشینسازان آلمانی، ناچار شد که جنگافزار هم تولید کند. البته هنوز هم مرکز اصلی آن در هِسِن آلمان قرار دارد و همراه با دیگر کمپانی نزدیک به خود یعنی واکسول، در بیش از شصت کشور جهان فعالیت میکند. جالب اینکه بعد از جنگ جهانی، نیمی از این کارخانه به اتحاد جماهیر شوروی منتقل شده و نیم دیگر آن تخریب شد. اما حالا اپل با قدرت هرچه تمامتر دارد به کارش ادامه میدهد. محصولات این کمپانی در ایران هم وجود داشته و امروزه مدلهایی چون اینسیگنیا و موکا از آن را میتوانید خریداری کنید. از معروفترین مدلهای اپرا هم میتوان به اپل آسترا، اپل نوا، اپل شوت و اپل امگا اشاره کرد. اپل وکترا هم که معرف حضور شما هست. از این میانه، جالب اینکه اپل آسترا توانست در سال ۱۹۸۵ میلادی جایزه خودروی سال اروپا هم را به دست بیاورد که افتخار خوبی برایش بود. اپل آسترا هم که به نوعی جایگزین اپل شوت در برخی کشورها شد. اپل شوت را هم که به نوعی، گل سرسبد طراحیهای اتومبیل در دهه هفتاد میلادی میدانند. در نهایت، اپل امگا هم که پنج سالی بیشتر دوام نداشت.