پاژن
پاژن
پاژن
Pazhan
موسسكمپانی لندروور
تاسیس۱۹۸۳
کشورايران

وقتی از پاژن حرف می‌زنیم، در واقع داریم از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ خیلی ساده است؛ داریم از یک خودروی آفرودی صحبت می‌کنیم که البته بعضی‌ها دوست دارند آن را یک پیکاپ آفرودی بدانند. خودرویی که در ایران توسط شرکت «مرتب خودرو» تولید و ارائه شده و البته هنوز هم بازار خرید و فروش این خودرو وجود دارد. این خودرو، در مدل‌های دو در و چهار در و هم تک کابین و دو کابین قابل دسترسی بود. جالب این‌که این خودرو در ایران سینه‌چاکان زیادی پیدا کرد، ماشینی که اساساً بر اساس لندرور دیفندر و توسط کمپانی لندرور انگلیس ساخته شده بود. اما پس چطور سر از ایران درآورد؟ پاسخ این سوال قصه جالبی دارد. باید کمی به عقب برگردیم. در سال ۱۹۸۳ میلادی بود که کمپانی لندروور ساخت شاسی‌بلندهای آفرودی خودش را شروع کرد. این خودروهای آفرودی که هم قیمت و هم قیافه مناسبی داشتند را دیفندر نام‌گذاری کردند. دیفندرها در مالزی، تركیه، اردن و کنیا هم تولید می‌شدند. تولید این خودروها همین‌طور دنبال می‌شد تا این‌که در دهه نود میلادی، کمی شکل و شمایلش به این چیزی که در ایران موجود است، شبیه‌تر شد. در آن دوره پیشرانه‌های این خودرو، توربو دیزلی با قدرت‌های مختلف بود. اما وقتی که این مدل توسط ب‌ام‌و خریداری شد، مدل بنزینی هم به آن افزوده شد. این خودرو تا سال ۲۰۰۷ هم با قدرت به کارش ادامه داد. اما همین‌که احساس شد این خودرو در حال از دور خارج شدن است، یک برند اسپانیایی به نام «سانتانا موتور» از راه رسید و آن را خریداری کرد. این کمپانی اسپانیایی سعی کرد بخش‌هایی از داشته‌های فنی آن را خودش تولید کند. اما قبل از همه سال‌ها اتفاق دیگری هم افتاد؛ پای سوزوکی هم به میان آمد تا خط تولید این آفرودها را در اختیار بگیرد. این اتفاق در سال ۱۹۹۶ افتاد. به همین دلیل، کمپانی سانتانا که قرار بود همه اختیارش را دست سوزوکی بدهد، تصمیم گرفت بخش اعظمی از ابزارها و خط تولید لندرور خودش را تحویل مرتب خودروی ایران بدهد. پاژن از همین سال‌ها بود که کم‌کم تولید شد. بعد از مدتی، کمپانی سانتانا اعلام ورشکستگی کرد. تولید ایرانی این لندرورها از اوایل دهه هشتاد در ایران کلید خورد. حالا بسیاری از کارشناسان پاژن را یکی از بهترین‌ خودروهای آفرودی در ایران می‌دانند.

همهٔ مدل‌های پاژن
آگهی‌های پاژن