پورشه باکستر
Porsche Boxster
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پورشه باکستر یک رودستر دو سرنشین و در رده خودروهای اسپرت موتور وسط است. بعد از اسپایدر ۵۵۰، باکستر اولین رودستری بود که از سوی کمپانی پورشه طراحی می‌شد. اولین نسل باکستر (تیپ ۹۸) در اواخر سال ۱۹۹۶ به دنیا معرفی شد که یک موتور ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری داشت. بعدتر این مدل ابتدایی ارتقا یافت و موتوری ۲.۷ لیتری را در آن به کار گرفتند. در کنار آن باکستر S با یک موتور ۳ لیتری معرفی شد. در سال ۲۰۰۳، طراحان پورشه استایل و موتور هر دوی این مدل‌ها را ارتقا دادند. باکستر از زمان معرفی تا پیش از عرضه پورشه کاین در سال ۲۰۰۳، پرفروش‌ترین خودروی این کمپانی بود. در سال ۲۰۰۵، پورشه نسل دوم باکستر (تیپ ۹۸۷) را روانه بازار کرد. در این نسل، موتور قدرتمندتری تعبیه و از استایل پورشه کررا جی تی نیز الهام گرفته شد. در ۲۰۰۷ روی نسل دوم پورشه باکستر، موتورهای پورشه کایمن کار گذاشتند. در سال ۲۰۰۹، مدل‌های باکستر از نظر فنی، عملکردی و ظاهری بار دیگر ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۲، بالاخره نسل سوم باکستر (تیپ ۹۸۱) رونمایی شد. در این نسل، بدنه پورشه باکستر طراحی جدیدی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶، نسل چهارم باکستر (تیپ ۷۱۸) برای سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو ۲ سیلندر را از دست داد و از یک موتور ۴ سیلندر بهره برد. این خودرو به ایران نیز وارد شد، اما با دو موتور. مدل اول موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به‌همراه توربوشارژر است و مدل دوم، که با پسوند S وارد بازار شد، موتور قوی‌تر ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دارد. مصرف سوخت نیز در مدل ۲۰۱۷ پایین‌تر آمده است. سرعت صفر تا ۱۰۰ این مدل از نسل چهارم باکستر نیز ۴.۱ ثانیه است. با وجود آن‌که دو سیلندر از موتور باکستر کم شد، اما از نظر فنی نسبت به مدل نسل قبل، یعنی تیپ ۹۸۱، در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد. شتاب آن بیش‌تر و کنترل و هدایتش نیز راحت‌تر و بهتر شده است. موتور این خودرو از سوی مجله معتبر موتور ترند در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان دومین خودروی سواری برتر شناخته شد. همان‌طور که گفته شد علاوه بر نسل سوم باکستر، نسل چهارم آن نیز از سال ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شد که البته در فاصله کوتاهی با توقف واردات مواجه شد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت ، ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۴.۴ ثانیه-۶.۱ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۸ - ۱۱ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۹۸۸ - ۳.۳۸۷ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۶-۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    ۳ سال از زمانی که پورشه آخرین مدل باکستر را با نشان ۷۱۸ روانه بازار کرد می‌گذرد. این مدل از پورشه باکستر تغییرات بزرگی را تجربه کرد. استایل و طراحی داخلی آن در مقایسه با نسل قبلی عوض نشد، اما موتور آن به توربوشارژر ۴ سیلندر تغییر کرد. بااین‌حال، پورشه سعی کرد قیمت این مدل را کاهش دهد که در حقیقت تبدیل به مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی اسپرت این کمپانی شد. در هر صورت، هیچ‌کس نمی‌تواند این حقیقت را کتمان کند که این خودرو با ارگونومی خوب و طراحی منحصربه‌فرد خود، یکی از محبوب‌ترین خودروهای اسپرت دنیاست. سیستم کنترل کروز و سیستم تهویه دومنطقه‌ای (که اجازه می‌دهد هر طرف کابین یک نوع دمای متفاوت داشته باشد) از امکانات این خودرو است. امنیت این خودرو خیلی بالاست. شش کیسه هوا، دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی آن محسوب می‌شود. همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیک آن از دیگر مزایای باکستر ۷۱۸ است. یک سیستم چندرسانه‌ای با یک صفحه نمایش لمسی و سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث و برقراری تماس‌های تلفنی از دیگر ویژگی‌های مثبت پورشه باکستر است. صندلی‌ها هیتر (سیستم گرمایشی) دارد و از حافظه تنظیماتی صندلی راننده برخوردار است. چرخ‌ها از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که سبک‌تر از چرخ‌های استیل با پوشش پلاستیک است و کیفیت بهتری هم دارد. مصرف بنزین این خودرو در مقایسه با قدرت بالای آن به‌صرفه است. مدل باکستر ۷۱۸ با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و مدل باکستر ۷۱۸S نیز حدود پنج درصد بیش‌تر مصرف دارد. این موضوع ممکن است بسیار سلیقه‌ای باشد، اما باکستر ۷۱۸ نمایی بسیار زیبا دارد و به‌خصوص از نمای عقب و وقتی در جاده می‌رانید، چشم‌ها را خیره می‌کند. شکل بیرونی این خودرو در هر صورت باشکوه است. البته آن‌ها که تجربه راندن پورشه باکستر ۷۱۸ را دارند، می‌گویند طراحی داخلی آن در مقایسه با پولی که برای این خودرو پرداخت می‌شود، چندان چشم‌گیر نیست. طراحی آن از نظر کیفیت خوب و مناسب است، اما در مقایسه با مدل‌های اسپرت مشابه از کمپانی‌های مرسدس‌بنز و آئودی، آن‌قدر هیجان‌انگیز و شگفت‌آور نیست. فضای سرنشینان در این خودرو بسیار کم است. درست است که یک خودروی اسپرت با دو سرنشین است، اما حتی شاید برای قرار دادن خریدهای روزانه‌تان هم فضای کافی نداشته باشید. همین موضوع ممکن است خیلی‌ها را از خرید این خودرو پشیمان کند. در نهایت اینکه، داشتن یک خودروی گران‌قیمت همیشه همراه با هزینه نگهداری سرسام‌آور همراه است که برای خیلی از افراد می‌تواند تجربه ناخوشایندی را رقم بزند.