پورشه کاین
Porsche Cayenne
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کاین شاسی بلند کمپانی آلمانی پورشه است که اولین نسل آن در سال ۲۰۰۲ رونمایی وعرضه‌اش از ۲۰۰۳ آغاز شد. این خودرو در واقع اولین محصول ۸ سیلندر پورشه پس از توقف تولید مدل ۹۲۸ در سال ۱۹۹۵ بود. کاین همچنین اولین خودروی آفرود پورشه از دهه ۵۰ میلادی و اولین پورشه چهار در هم محسوب می‌شود. با این وجود، این خودرو به دلیل فرمان‌پذیری عالی و انواع موتورهای قدرتمندش به سرعت در کلاس خود پذیرفته شد. نسل اول پورشه کاین که تولید آن تا ۲۰۱۰ ادامه داشت، شامل تیپ‌های پایه، S ،GTS، توربو و توربو S می‌شد. تمام این تیپ‌ها از سال ۲۰۰۸ به تکنولوژی تزریق مستقیم مجهز شدند. در این بین تیپ‌های پایه، S و توربو از پرطرف‌دارترین نسخه‌های این نسل کاین در ایران هستند. تیپ پایه کاین با ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت از یک موتور ۳۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد این نسخه ۵.۷ ثانیه است. کاین S نیز با موتور ۴ لیتری ۳۴۰ اسب‌ بخار خود دارای شتاب صفر تا صد ۷.۱ ثانیه و سقف سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت است. مدل‌های قدیمی‌تر کاین توربو که در ایران هم خریدوفروش می‌شدند ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت داشتند و سرعت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های دیگر این خودرو بیش‌تر بود. اما در سال ۲۰۰۸، توربو تحت فیس لیفت قرار گرفت و موتور ۴۸۰۰ سی‌سی روی آن نصب شد. در نتیجه سقف قدرت آن به ۵۰۰ اسب‌بخار ارتقا یافت و شتاب آن هم طبق ادعای کمپانی به ۴.۹ ثانیه رسید. پورشه عرضه نسل دوم کاین را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. پورشه کاین ۲۰۱۱ بزرگ‌تر از پیشینیان خود بود. سقف و پنجره عقب آن نیز شیب بیش‌تری داشت. همچنین فضای داخلی کاین نسل دوم از روی پورشه پانامرا دوباره طراحی شد. کاین ۲۰۱۱ به دلیل استفاده از آلیاژ آلومینیوم و منیزیوم در بدنه، سبک‌تر از مدل‌های قدیمی‌ خود بود. این مزیت کمک می‌کرد تا مصرف سوخت آن به شکل چشم‌گیری کاهش یابد. همچنین این مدل به سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کنترل کروز، تریم داخلی چرم و تنظیمات هشت‌گانه صندلی‌های جلو مجهز شد. در این نسل نیز تیپ‌های پایه، S و توربو وارد ایران شدند. موتورهای به کار رفته در این تیپ‌ها ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری (پایه)، ۸‌ سیلندر ۴.۸ لیتری (S) و ۸ سیلندر ۴.۸ لیتری توربو هستند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت ، ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۴.۵ ثانیه-۸ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۱۰.۲ - ۱۱.۷ لیتر


    حجم موتور

    ۳.۵۹۸ - ۴.۸۰۶ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۸-۶ سیلندر


    تجربه رانندگی

    پورشه کاین کراس اوور اسپرت لوکس آلمانی است که مانند دیگر هم‌وطنانش مدل‌های مختلفی با موتورهای متفاوت دارد. اما سه مدل پورشه کاین پایه، پورشه کاین S و پورشه کاین توربو در ایران بیش از باقی مورد استقبال قرار گرفتند. کاین به طور کلی، به عنوان کراس‌اوری لوکس منحصر به فرد است. فرمان‌پذیری آن در هر سه تیپ تحسین‌برانگیز بوده و در دستان راننده به عنوان یک فرمان‌بردار کامل عمل می‌کند. جعبه‌دنده ۸ دنده خودکار تیپ ترونیک S از جذابیت‌های این خودروی کراس‌اوور لوکس محسوب می‌شود. سیستم تعلیق ایرلید برای کنترل کردن خودکار ارتفاع خودرو در هشت سطح مختلف به‌کار برده شده است. مصرف سوخت کاین در سیکل ترکیبی بین ۱۰ تا ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در این کلاس و رده، مصرف سوخت تقریباً مناسبی به‌شمار می‌آید. حجم باک ۸۵ لیتری نیز نسبت به این میزان مصرف کاملا مناسب است. کاین S به سیستم ورود و خروج بدون کلید مجهز است. ایمنی خودرو با داشتن کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه‌هوای کناری و پرده‌ای، کیسه‌هوای سقف و کیسه‌هوای انتهای خودرو، کاملاً تأمین شده است. همچنین سیستم ترمز PTM (سیستم مخصوص پورشه شامل ABD وASR) تضمین‌کننده ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ است. صفحه‌نمایش لمسی رنگی ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم گرمایشی صندلی‌های جلو و فرمان، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، دوربین جلو و عقب، صفحه‌نمایش برای صندلی‌های عقب، سیستم اتصال به اینترنت، سیستم هشدار دهنده نقطه کور توسط آینه‌های کناری، چراغ مطالعه عقب و چراغ‌های ال‌ای‌دی کوچک بخشی از تجهیزات این خودرو است. برای ساخت کابین و کنسول کاین S از کابین هواپیما الهام گرفته شده و جزئیات فوق‌العاده‌ این بخش در کنار تو دوزی‌های چرم طراحی داخلی کاین را مثال زدنی کرده است. صندلی‌های فوق‌اسپرت ردیف جلوی این خودرو در ۱۸ حالت تنظیم می‌شود. صندلی‌های عقب آن بسیار جادار است و سه نفر به‌راحتی می‌توانند روی آن بنشینند. اما در کنار این کابین بزرگ، حجم محفظه بار آن به‌اندازه دیگر شاسی‌بلندها راضی‌کننده نیست. با این حال، خم کردن صندلی‌های عقب می‌تواند فضای زیادی را در اختیار بگذارد. پورشه کاین سواری نرمی ندارد و می‌توان گفت خشکی معمول شاسی‌بلند‌ها و اسپرت‌ها را در کنار هم دارد. بنابراین می‌توان گفت تعلیق خودرو در حد باقی بخش‌ها ظاهر نشده است. البته همین تعلیق در برابر کراس‌اورهای دیگر بازار قابل قبول است. کاین، از نمونه‌های محدود وارد شده به ایران است که دردسرهای تامین قطعات و تعمیرات یادی با خود به همراه دارد. همچنین هزینه نگهداری این خودرو بسیار بالا است و با نبود نمایندگی فعال و خدمات پس از فروش مشکلات نگهداری از آن تشدید هم می‌شود.