پورشه پانامرا
Porsche Panamera
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پورشه پانامرا سدان سگمنت E آلمانی است که در کلاس خودروهای لوکس قرار دارد. پورشه پانامرا برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در سه تیپ رونمایی و در سال ۲۰۱۱ با نمونه‌های دیزلی و هیبریدی پانامرا عرضه شد. فیس لیفت اول این خودرو در سال ۲۰۱۳ و فیس‌لیفت دوم آن در ۲۰۱۶ روانه بازار شدند. در سال ۲۰۱۳ همزمان با فیس لیفت اول، نسخه‌های پلاگین هیبرید و هیبرید-E پانامرا نیز پا به عرصه وجود گذاشتند. به طور کلی، در تمام این سال‌ها و مدل‌ها، پورشه پانامرا با ۹ تیپ پانامرا، پانامرا ۴، پانامرا دیزل، پانامرا S، پانامرا 4S، پانامرا GTS، پانامرا S هیبرید، پانامرا توربو و پانامرا توربو S عرضه اندام کرده است. مدل‌های پانامرا توربو و 4S مدل‌هایی از پانامرا هستند که بیش‌ترین سهم بازار را در ایران به خود اختصاص داده‌اند که عموما متعلق به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ هستند. در این میان مدل‌های پانامرا S، پانامرا 4S و پانامرا توربو که تولیدات ۲۰۰۹ بودند، دارای موتوری با حجم ۴۸۰۰ سی‌سی و پیشرانه ۸ سیلندر هستند. در بین آن‌ها، پانامرا توربو ۸ سیلندر خورجینی با موتور دوقلوی توربو و ۴۹۳ اسب‌بخار قدرت، قوی‌ترین نسخه موجود است با سقف سرعت ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت. البته در خودروهای پانامرا S و پانامرا 4S نیز از موتورهای V8 استفاده شده که فاقد پکیج توربو هستند. مدل‌های ذکر شده از تکنولوژی‌هایی سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برند. سیستم مدیریت پایداری خودرو، سیستم توقف و استارت خودکار، دیسک خنک‌شونده با هوا، سیستم تعلیق فرمان با اتصال چندگانه، سیستم فرمان الکتریکی و حساس به سرعت امکاناتی هستند که در پانامرا‌های موجود در ایران دیده می‌شود. ضمن اینکه در مدل توربو از آیرودینامیک فعال و اسپویلر فعال در چرخ‌های عقب (کنترل هوای اطراف خودرو در سرعت‌های بالا و کمک به وضعیت پایدار آن) اعمال شده است. همچنین، در بعضی از مدل‌های توربو می‌توان پکیج خودروی اسپرت کار گذاشت که فنرها را بالا می‌برد یا بدنه خودرو را ۲۵ میلی‌متر پایین‌تر می‌آورد. مدل 4S سیستم چهارچرخ محرک دارد، اما مدل‌های توربو به سیستم مدیریت کشش پورشه مجهز است. در این سیستم، همه چهار چرخ با یک نقشه پیچیده الکترونیکی درگیر می‌شوند. این خودروها همچنین دارای سیستم کنترل کلاچ چندصفحه‌ای و سیستم ترمز اتوماتیک دیفرانسیل هستند. مدل‌های مختلف پورشه پانامرا از امکاناتی چون سیستم تعلیق انعطاف‌پذیر فعال، سیستم داینامیک رانندگی و فرمان‌پذیری، همچنین برخوردارند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت ، ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۴.۲ ثانیه-۶.۳ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۹.۵ - ۱۱.۵ لیتر


    حجم موتور

    ۳.۶۰۵ - ۴.۸۰۶ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۸-۶ سیلندر


    تجربه رانندگی

    پورشه پانامرا که یک سدان خانوادگی، درعین‌حال اسپرت و لوکس است که در ۹ مدل و تیپ متفاوت عرضه شده است. اما از بین آن‌ها مدل پانامرا 4S در ایران بیش‌ترین طرف‌دار را دارد. یکی از ویژگی‌های این خودرو طراحی اتاق آن است. تزئينات و روکش‌‌های چوب و چرم درجه ‌یک از اصلی‌ترین ویژگی‌های کابین این سدان لوکس اسپرت خانوادگی است. همه صندلی‌ها گرم‌کن و سردکن دارند. صندلی‌های جلو در ۱۴ حالت به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و دو حالت را در حافظه نگه می‌دارند. فرمان و آینه‌ها به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و مجهز به گرم‌کن هستند. پانامرا یک حس کاملاً لوکس به شما منتقل می‌کند. ساعت عقربه‌ای آن، طراحی لوکس داشبورد و دکمه‌هایی که هر کدام کارایی مختلفی در خودرو دارند حس خوبی ایجاد می‌کند. از طریق صفحه‌نمایش لمسی می‌توان به سیستم ناوبری سه‌بعدی و گوشی موبایل متصل شد. پورشه پانامرا با داشتن ۱۰ کیسه هوا، مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی و همچنین، داشتن گواهی ایمنی پنج ستاره اروپا، امنیت کافی دارد. در پورشه پانامرا قابلیت اتصال به اینترنت از طریق پورت سیم‌کارت، نمایش اطلاعات خودرو، سیستم تشخیص انحراف، سیستم هشدار نقطه کور، کنترل فشار تایرها، همچنین سیستم کنترل کروز هوشمند موجود است. جعبه‌دنده ۷ سرعته PDK یکی از برگ‌های برنده این خودرو در شتاب گرفتن است. این جعبه‌دنده اتوماتیک قابلیت تعویض دستی از روی فرمان را دارد. همچنین، ویژگی دو کلاچه گیربکس باعث شده تعویض دنده سرعت بسیار بالایی داشته باشد. پورشه پانامرا 4S موتور ۸ سیلندر ۴۸۰۰ سی‌سی با ۴۲۰ اسب‌بخار دارد که می‌تواند تا ۲۸۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. کمپانی پورشه ادعا می‌کند که شتاب صفر تا ۱۰۰ پورشه پانامرا در شرایط بهینه می‌تواند ۵ ثانیه باشد. در حالت اسپرت یا اسپرت پلاس، این خودرو در سوخت‌رسانی، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و سیستم تعلیق فرمان تغییراتی ایجاد می‌کند که سرعت و شتاب آن را بیش‌تر می‌کند. طراحی داخلی این خودرو بسیار لوکس به‌نظر می‌رسد، اما ممکن است آن همه دکمه و کلید مختلف، به‌خصوص برای افرادی که تجربه رانندگی با این خودرو را ندارند، گیج‌کننده باشد. همچنین، خیلی‌ها ممکن است این شلوغی روی داشبورد را نپسندند. صندلی وسط در قسمت عقب چندان جادار نیست و بااین‌که این خودرو برای خانواده طراحی شده، سه نفر در صندلی‌های عقب آن راحت نخواهند بود. مخزن صندوق‌عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر حجم دارد که اگر صندلی‌های عقب را خم کنید، این میزان می‌تواند به ۱۳۰۰ لیتر افزایش یابد. با این حال، این صندوق عقب چندان جادار محسوب نمی‌شود. تنظیم صندلی‌ها به موقعیت پیش‌فرض یا تشخیص این‌که سیستم مدیریت آب‌وهوا چه‌طور راه‌اندازی می‌شود و … ممکن است در استفاده‌های اولیه سخت باشد.