پراید
پراید
پراید
Pride
موسسژاپن و آمريكا
تاسیس۱۳۷۲
کشورايران

وقتی نام پراید را می‌شنوید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ البته ممکن است کمی سگرمه‌هایتان در هم برود، اما بد نیست بدانید که این خودرویی که شاید چندان هم تحویلش نگیرید، رگه‌های آمریکایی و ژاپنی و کره‌ای هم دارد. در اصل، پراید خودرویی بود که در شرکت مزدای ژاپن و با سفارش کمپانی فورد ساخته شد. در ژاپن هم با نام مزدا ۱۲۱ شناخته می‌شد. پس اولین رگه‌های آن ژاپنی-آمریکایی است. این خودرو در خود آمریکای شمالی هم با نام فورد فستیوا به فروش می‌رفت. تا این‌که به واسطه ضعف‌هایی که داشت، از خیر آن گذشتند. اما در همین فاصله بود که این خودرو سر از کره جنوبی هم درآورد و با عنوان کیا پراید تا سال ۲۰۰۰ میلادی تولید شد. از سال ۱۳۷۲ شمسی هم که سر از ایران و سايپا درآورد و به عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایرانی، تقدیم شهروندان کشورمان شد تا لذت سواری را بچشند. سایت سایپا مشخصات پرایدهای ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ را زده که این آخری، نسخه وانت شده همین پراید است. جالب این‌که در همه آن‌ها نیز، حجم موتورها ۱۳۰۰ سی‌سی ذکر شده و ۷۱ اسب‌بخار قدرت دارد. چنین وضعیتی البته برای داخل شهر مناسب است،‌ اما برای بیرون شهر نمی‌توان حساب خاصی روی آن باز کرد. تجربه‌های زیادی از لرزش‌ها و تکانش‌ها و از کنترل خارج شدن فرمان در مواقع عبور ماشین‌های سنگین از کنار این خودرو هم که گزارش شده یا خودمان تجربه‌اش را داشته‌ایم. اما پراید که از ابتدای ورود به ایران و دریافت امتیاز ساخت آن از کره جنوبی، در نسخه‌های مختلف نسیم یا پراید هاچبک، صبا یا پراید سدان، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و دست آخر وانت‌پراید ارائه شد، برای خودش خوبی‌هایی هم دارد. جدا از بحث امنیت و قدرت و شکل و شمایل نه‌چندان چشم‌نواز متناسب با زمانه و ضعف آپشن‌ها، باید بحث هزینه‌های پایین نگهداری و فراوانی قطعات و سهولت در خرید و فروش و ... را باید از موارد مثبت چنین خودرویی دانست. دست‌آخر این‌که، می‌گویند تولید نسخه‌های صفر آن متوقف شده. اما معلوم نیست نسخه‌های صفر موجود در انبار تا کی راهی بازار شود.

همهٔ مدل‌های پراید
آگهی‌های پراید