ایده اولیه تبدیل شدن پراید به وانت بار و تولید پراید ۱۵۱ یا کارا در سال ۱۳۹۱ شمسی مطرح و اولین نسخههای بازاری آن در سال ۱۳۹۳ شمسی عرضه شد. وانت کارا گرچه در ابتدا بسیار غریب و ناآشنا به نظر میرسید اما خیلی زود در بازار و بین مشتریان جا باز کرد. البته یکی از مشکلات این خودرو، هاچبک بودن مدل اصلیاش بود؛ مدل هاچبکی که بعدها با اضافه کردن دو در و صندوق و …، تبدیل به سدان شهری شد. پس لاجرم چنین خودرویی، امکان تبدیل شدن به وانت را نداشت؛ اما سایپا با تقویت پراید، این کار را انجام داد و کار غیر ممکنی را ممکن کرد. پراید کارا همان موتور ۱.۳ لیتری همه پرایدهای قبلی را در قلب خود دارد که به ادعای تولید کننده کمی تقویت شده است و میتواند ۷۱ اسب بخار، یعنی پنج اسب بخار بیشتر از موتور قبلی، تولید کند. این تقویت بهمنظور ایجاد توان لازم برای حمل بار صورت گرفته است. از دیگر تغییرات اعمالشده برای مناسب ساختن خودرو، میتوان به تقویت سیستم ترمز و گیربکس آن اشاره کرد. بخش جلوی طراحی پراید وانت کماکان بیتغییر باقی مانده و کپی کامل پراید ۱۳۱ است. بخش میانی نیز، تا قسمت اتصال قسمت بار همینطور است. اما در بخش بار تغییرات ایجادشده بیش از همه پرایدهای قبلی است. سپر عقب با ترکیب پلاستیک و فلز ساخته شده تا مقاومتر باشد و طراحی چراغ عقب نیز تغییر کرده است. پراید وانت از عقب بیشتر شبیه تندر ۹۰ وانت است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که فضای بار تعبیهشده برای این خودرو باتوجه به ابعاد پراید، کوچک است و قادر به حمل بارهای بزرگ و سنگین نیست. در واقع، پراید وانت خودرویی مناسب برای سوپرمارکتهاست. اگرچه پراید سالهاست که سلطان بیرقیب همه خیابانها و جادههای ایران محسوب میشود، اما پراید وانت بهاندازه دیگر همخانوادههای خود فراگیر و مورد اقبال واقع نشد. هرچند به دلیل قیمت مناسب، خریداران کموبیش با فرض بر اینکه این خودرو نیازهایشان را بهعنوان یک خودروی حملونقلِ بار شهری تأمین میکند، پراید وانت میخریدند. خریداران وانت، از خودروی خود قدرت و توان بالا برای حمل بار میخواهند. سایپا هم به این دلیل بود که توان تولید قدرت پیشرانه این خودرو را بالاتر برد. البته این کار باعث نشد که پراید وانت به اندازه وانتبارهای دیگر موجود در بازار اعتبار کسب کند.
سرعت
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۴.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۶ لیتر
حجم موتور
۱.۳۲۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
تجربه رانندگی با پیکاپها، مختص همه مردم نمیتواند باشد؛ زیرا تنها کسانی که قصد حمل بار دارند و کار و بارشان به این خودروها میافتد، میتوانند این تجربه را کسب کنند. توان خودرو برای کشش و حمل بار، وضعیت رانندگی و مواردی از این دست، در این تجربه و مثبت و منفی بودن آن اثربخش میتواند باشد. در این تجربه رانندگی با پراید وانت ۱۵۱، کماکان فرمانپذیری و کنترل خودرو و … هم میتواند مطرح باشد. مصرف سوخت پایین پراید وانت، مزیت تمام پرایدها محسوب میشود. این نکته درباره خودروهای باری شهری اهمیت بیشتری دارد، زیرا این خودروها تردد بیشتری در طول روز دارند و بهدلیل حمل بار زیاد، مصرف بالاتری هم پیدا میکنند. سیستم تعلیق تقویتشده در قسمت عقب خودرو برای خودروهای باری مناسبتر است. تجهیز خودرو به دو کیسه هوای سرنشین و راننده، ایمنی آن را بیشتر کرده است. هزینه پایین نگهداری و تعمیر خودرو، برای یک خودروی کاری بسیار مهم است. استهلاک کم و تعمیر راحت و بیدردسر با قیمت پایین، مانند دیگر پرایدها، از مزیتهای سایپا ۱۵۱ است. قطعات یدکی پراید وانت در بازار فراوان است؛ بهنحوی که بهراحتی پیدا کردن یک بطری آب معدنی، میتوان قطعات این خودرو را پیدا کرد. دیفرانسیل جلو بودن خودرو از مشکلات بزرگ سایپا ۱۵۱ است، زیرا کنترل خودرو را هنگام حمل بار در پیچها بسیار سخت میکند و انحراف آن به اطراف خیلی زیاد میشود؛ این امر ایمنی خودرو را پایین میآورد. فضای کم کابین حتی ورود به خودرو و نشستن پشت فرمان را هم سخت میکند. جا دادن زاپاس پشت کابین، این امر را تشدید کرده است؛ به شکلی که افراد قدبلند نمیتوانند وضعیت صندلی خود را تنظیم کنند و عملاً قابلیت تنظیم صندلیها برای آنها بیفایده است. انتقال ضربههای ناشی از عبور از ناهمواریها به داخل خودرو زیاد است. این مشکل وقتی فضای عقب خودرو خالی از بار باشد، بیشتر هم میشود. همچنین، سیستم تعلیق تقویتشده در قسمت عقب خودرو کافی نیست، زیرا ضربات حرکت را کامل نمیگیرد. کیفیت پایین مونتاژ قطعات و عایقبندی نامناسب کابین باعث میشود که علاوهبر انتقال ضربات، صدای زیادی هم وارد کابین شود. ضعف موتور و بدنه باعث میشود خودرو قدرت لازم برای حمل بار زیاد را نداشته باشد. علاوهبر آن، ابعاد کوچک پراید وانت باعث شده تا فضای بار آن کوچک شود و عملاً قابلیت جای دادن بار زیادی را نداشته باشد. به همین دلیل است که پراید وانت، به خودروی سوپرمارکتها شهره است. ترمزهای ضعیف خودرو برای یک خودروی باری چندان مناسب نیست. کم رونق بودن بازار خرید و فروش مدلهای دستدوم این خودرو را هم باید به حساب ویژگیهای منفی آن گذاشت.
وانت پراید 151 پلاس
ساخت ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰
وانت پراید 151 دوگانه سوز
ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰
وانت پراید 151 SE
ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱
وانت پراید 151 SL
ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵
پلاس، سال ۱۴۰۰
۱۸۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان
SE، سال ۱۳۹۹
۱۶۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
SE، سال ۱۴۰۰
۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
SE، سال ۱۴۰۱
۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته